• Anonym (Undrande)

    Är det här övergrepp?

    Vad skulle ni kalla detta:

    Bråk där ena parten slagit sönder saker

    Fasthållen bakifrån

    Fasthållen mot vägg (i handlederna)

    Backad hårt bakåt med tag om axlarna

    Tag om axlarna, knuffad bakåt i soffa

    Inga fysiska skador.

  • Svar på tråden Är det här övergrepp?
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (....) skrev 2018-01-16 20:16:30 följande:

    Såklart det är misshandel.


    Ringa misshandel? Men vad är egentligen övergrepp? Fysiskt övergrepp?

    Eller är det helt enkelt ringa misshandel som är rätt benämning och inget annat.
  • Tecum

    Jag kallar det ringa misshandel, men varför är beteckningen så viktig för dig? Det viktiga är att du lämnar relationen snarast möjligt. Bara att han slår sönder saker är skäl nog att dumpa, att han är fysisk mot dig är än värre..

  • Anonym (Undrande)
    Tecum skrev 2018-01-16 21:29:50 följande:

    Jag kallar det ringa misshandel, men varför är beteckningen så viktig för dig? Det viktiga är att du lämnar relationen snarast möjligt. Bara att han slår sönder saker är skäl nog att dumpa, att han är fysisk mot dig är än värre..


    Redan gjort. Jag vill försöka prata om det med vänner. Har en tendens att sluta mig och jag mår inte bra av att stänga inne tankar och känslor kring detta. Bland annat är jag ju vaken nu till exempel. Det är svårt att prata men kanske lättare om jag vet hur jag ska uttrycka mig. Lite startfraser kanske. Typ.

    Han var aggressiv

    Han var våldsam

    Relationen var våldsam

    Han misshandlade mig

    Jag kommer från en våldsam relation med mycket aggressivitet

    En våldsam och aggressiv man

    Men kanske inte Jag var utsatt för (fysiska) övergrepp?
  • Tecum
    Anonym (Undrande) skrev 2018-01-17 02:55:40 följande:
    Redan gjort. Jag vill försöka prata om det med vänner. Har en tendens att sluta mig och jag mår inte bra av att stänga inne tankar och känslor kring detta. Bland annat är jag ju vaken nu till exempel. Det är svårt att prata men kanske lättare om jag vet hur jag ska uttrycka mig. Lite startfraser kanske. Typ.

    Han var aggressiv
    Han var våldsam
    Relationen var våldsam
    Han misshandlade mig
    Jag kommer från en våldsam relation med mycket aggressivitet
    En våldsam och aggressiv man

    Men kanske inte Jag var utsatt för (fysiska) övergrepp?
    Dina startfraser är bra, det räcker väl för att andra ska förstå och du behöver inte använda ordet övergrepp.
  • Anonym (Undrande)
    Tecum skrev 2018-01-17 19:20:09 följande:

    Dina startfraser är bra, det räcker väl för att andra ska förstå och du behöver inte använda ordet övergrepp.


    Tack Tecum. Du har som oftast något klokt att säga. Det är svårt att prata om, blir kanske lättare med lite startfraser.
  • Anonym (Undrande)

    Nu har jag träffat en kille / dejt och det här är så svårt att berätta. Men påverkar mig så mycket. Svårt när män kommer nära mig fysiskt helt enkelt.

    Jag kommer inte dejta den här killen, vi har helt inkompatibla jobbscheman. Men jag kommer träffa honom igen utan intention att bli ett par, det finns ett gemensamt fritidsintresse. Så jag känner att en bra övning för mig är att berätta.

    Men HUR ska jag klara att berätta. Hjälp?

  • Ruter Dam

    Det du varit med är att bli misshandlad i en nära relation. Jag tycker att du ska ringa Kvinnofridslinjen på 020-50 50 50. Du kan fråga dem om vad det är du varit med om, de har stor erfarenhet av våld i nära relationer och är bra att prata med.


    Sedan kanske du ska fundera på varför du vill berätta så detaljerat om vad du varit med om? Vad är det du vill uppnå med det? Det är så lätt att råka lämna ut sig själv, att inte värna om sig själv och sina egna gränser. Det kanske är bättre att bara säga att du varit med om saker som gör att du behöver gå försiktigt fram? Och sedan i lugn och ro lära känna personen och bedöma om han är bra för dig eller inte.

  • Anonym (Undrande)
    Ruter Dam skrev 2018-05-14 21:59:02 följande:

    Det du varit med är att bli misshandlad i en nära relation. Jag tycker att du ska ringa Kvinnofridslinjen på 020-50 50 50. Du kan fråga dem om vad det är du varit med om, de har stor erfarenhet av våld i nära relationer och är bra att prata med.

    Sedan kanske du ska fundera på varför du vill berätta så detaljerat om vad du varit med om? Vad är det du vill uppnå med det? Det är så lätt att råka lämna ut sig själv, att inte värna om sig själv och sina egna gränser. Det kanske är bättre att bara säga att du varit med om saker som gör att du behöver gå försiktigt fram? Och sedan i lugn och ro lära känna personen och bedöma om han är bra för dig eller inte.


    Tack för ditt svar. Jag har gått i terapi och även varit i kontakt med kvinnojour. Händelserna ligger några år tillbaka i tiden.

    Jag tror inte att jag vill berätta några detaljer. Utan kanske bara något väldigt allmänt, "jag har varit utsatt för våld" eller liknande. "Saker" blir så väldigt oprecist.

    Jag vill förklara varför jag har så svårt för kroppskontakt. Fysisk närhet. Jag måste känna stor trygghet innan jag kan vara nära en man.
Svar på tråden Är det här övergrepp?