• Anonym (Trådskapare)

    När märkte ni att barnet var trans?

    Som rubriken

    Ni som har barn el nära som identifierar sig med ett annat kön hur tidigt märkte ni detta?

  • Svar på tråden När märkte ni att barnet var trans?
  • Anonym (förskollärare)

    jag har kommit i kontakt med barn som uttryckt sådana funderingar i treårsåldern och där de inte varit övergående.

  • Anonym (Trådskapare)
    Anonym (förskollärare) skrev 2018-01-16 21:34:31 följande:

    jag har kommit i kontakt med barn som uttryckt sådana funderingar i treårsåldern och där de inte varit övergående.


    Vårt barn är drygt 4 nu och vi ska ha möte på förskolan så att vi kan följa "hans" önskan om att få vara flicka.

    Skulle vilja komma i kontakt med fler föräldrar i liknande sits. Vår "son" är säker på att "han" är em flicka och utseendemässigt ser "han" ut som en tjej numera med långt hår och "tjejiga" kläder.

    Tack för ditt svar
  • Anonym (.)

    Vill tipsa om en svensk youtube kanal, Viktoria Harrysson. Född pojke men är idag en 13 årig tjej tror jag. Hon har några videos där hon berättar om att hon alltid känt sig som en flicka

  • Anonym (förskollärare)
    Anonym (Trådskapare) skrev 2018-01-16 21:50:40 följande:
    Vårt barn är drygt 4 nu och vi ska ha möte på förskolan så att vi kan följa "hans" önskan om att få vara flicka.

    Skulle vilja komma i kontakt med fler föräldrar i liknande sits. Vår "son" är säker på att "han" är em flicka och utseendemässigt ser "han" ut som en tjej numera med långt hår och "tjejiga" kläder.

    Tack för ditt svar
    Det finns fler och jag hoppas du kan få kontakt med någon. 
    Vilken välsignelse för din dotter att du stöttar henne i processen! Det är extremt viktigt för transbarns psykiska mående att så tidigt som möjligt få leva i samstämmighet med sin inre könsidentitet och att få bli tagna på allvar och respekterade. Stor respekt för dig och ditt mod att möta ditt barns önskan <3
  • Glinda från Oz

    Fyra år är påtok för litet för att man ska börja prata om transexuallitet, det finns en anledning till att det är en 18- års gräns för könskorrigering. Jag tror det är livsfarligt att sätta en sådan etikett på ett barn. De flesta barn som är som din son är inte transsexuella som vuxna. Jag tycker ni ska acceptera hans önskan och låta honom klä sig hur han vill, själv få välja pronomen och namn men kör på här och nu principen, just nu är det såhär senare kan det vara något annat som gäller, uppmuntra inte men hindra inte heller låt sonen få styra helt enkelt.

  • Anonym (Hmm)
    Glinda från Oz skrev 2018-01-18 01:11:17 följande:

    Fyra år är påtok för litet för att man ska börja prata om transexuallitet, det finns en anledning till att det är en 18- års gräns för könskorrigering. Jag tror det är livsfarligt att sätta en sådan etikett på ett barn. De flesta barn som är som din son är inte transsexuella som vuxna. Jag tycker ni ska acceptera hans önskan och låta honom klä sig hur han vill, själv få välja pronomen och namn men kör på här och nu principen, just nu är det såhär senare kan det vara något annat som gäller, uppmuntra inte men hindra inte heller låt sonen få styra helt enkelt.


    Vad baserar du det på? Finns det studier som säger att det är för tidigt? Är helt allvarlig.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Hmm) skrev 2018-01-18 02:24:05 följande:

    Vad baserar du det på? Finns det studier som säger att det är för tidigt? Är helt allvarlig.


    Var du tvungen att lägga till den sista meningen, det blir en så trist debatt om man börjar med att förnedra den man pratar med.

    Jag antar att du har läst mitt inlägg och att jag klart och tydligt säger att ts barn ska få välja namn, pronomen och kläder själv och att det ska respekteras. Det ända jag säger är att man inte ska se barnet som transexuellt och att de flesta barn som uppfattas son transsexuella inte är det som vuxna.

    Här kan du läsa mer: lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Klinisk-oversikt/2017/02/Kraftig-okning-av-konsdysfori-bland-barn-och-unga/
  • Anonym (Hmm)
    Glinda från Oz skrev 2018-01-18 02:54:18 följande:

    Var du tvungen att lägga till den sista meningen, det blir en så trist debatt om man börjar med att förnedra den man pratar med.

    Jag antar att du har läst mitt inlägg och att jag klart och tydligt säger att ts barn ska få välja namn, pronomen och kläder själv och att det ska respekteras. Det ända jag säger är att man inte ska se barnet som transexuellt och att de flesta barn som uppfattas son transsexuella inte är det som vuxna.

    Här kan du läsa mer: lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Klinisk-oversikt/2017/02/Kraftig-okning-av-konsdysfori-bland-barn-och-unga/


    Ber så mycket om ursäkt, var inte alls meningen att förnedra dig. Tvärtom ville jag uttrycka att jag är okunnig inom området och därmed inte ville ha "är du helt dum i huvudet?" tillbaka i ansiktet. Så som det ofta blir här...

    För att återgå till ämnet så trodde jag att man ville "fånga" sånt här tidigt för att kunna förhindra pubertet med allt vad det innebär, det var därför jag blev förvånad. Men det är såklart stor skillnad på 4 år och 10-12 år. I din källa står det att man faktiskt stoppar puberteten, men som du säger inte påbörjar någon "korrigering" förrän 16-18 år. Det känns ju rimligt!

    Tycker oavsett att det är bra att TS barn är med i systemet så tidigt som möjligt så att utvecklingen går att följa. Oavsett vad utgången blir. :)
  • vampyria2

    Hej :) Jag är mamma till en kille som är transgender, född flicka.
    Han kallade sig själv för flicka redan när han började pratat och vi tyckte förstås att det var väldigt roligt att han hade lärt sig så fel, gissa om vi blev förvånade när vi några år senare började inse att det var vi som hade fel.

    Det finns speciella enheter inom vården för såna här barn där de gör så kallade könsutredningar, det är vettigt att ta kontakt med dem och få lite goda råd.

    Det rådet vi fick var att inte göra några större förändringar i barnets liv innan de är runt 10 år pga att 80% av dem som känner så när de är yngre kommer innan/ runt 10-årsldern ändra sig och då kan det vara svårt för dem om man redan har gjort för stora förändringar.

    De rådde oss om att ha honom så könsneutral som möjligt, inte göra några förändringar gällande namn och kön innan dess.
    Man skulle förstås inte dra det hela till absurdum utan ha koll på hur barnet mår och möta barnet så gott det går men försöka leda det till att vara lite neutral.

    Nu funkade det inte på vår son, han var så tydlig med vad han ville och kände så vi lät honom ändå ha de kläder han kände att han mådde bra i och när han var 8 år fick han klippa av sig håret, han blev så lycklig att han grät.

    Men det råd jag tycker du ska ta av mig är att kontakta vården innan ni gör ngra förändringar, är alltid bra att ha allt dokumenterat där, det kommer att hjälp din son massor tex när han kommer till puberteten så kan de stoppa den i tid om han är utred tidigt.

    Fråga på om du behöver, jag har levt med de här i många år nu och har faktiskt ganska stor kunskap

  • vampyria2
    Anonym (Total Retards....! !!!!!!!!!) skrev 2018-01-18 06:18:07 följande:

    NI har kört erat land käpprätt åt helvete och nu när ni inte kan förstöra det mer, då går ni på era stackars barn !

    Hur många "trans"-barn finns det idag ? Finns det en ärlig statestik på detta ?
    Förstår inte den vuxna människan att hon gör fel i att uppmuntra sådana osäkra känslo-identiteter som barn ? Vad händer dagen barnet är vuxen och inte alls var trans ? Utan den har bara kommit ifrån era sjuka huvuden och nu lyckats hamna i rätt form igen!?

    Vad blir konsekvenserna för att ha försummat ett helt barns uppväxt ? 
    Är ni så egoistiska att ni glömmer bort era egna känslor och tankar ni hade som barn ?

    Sonen som hade en dum pappa eller kanske rent av FEMINIM och barnet vill vara mer som sin mamma eller tror att det är normalt att vara feminim som man!

    Pojken som tycker att håret blir fin på dockan och glänser riktigt fint för ett tag kanske visst vill bli bilmekaniker när han blir stor och inte gå i högklackat för att man har HÖNSHJÄRNOR som föräldrar och samhället helt öppet låter både psykisk missvisande / misshandel förekomma helt ÖPPET !?

    Sen säger jag inte att det finns de barn som faktiskt kanske vill / väljer att vara av motsatt kön, men frågan är då man ska ställa sig, VAD FAN HAR BARNET UPPLEVT FÖR NEGATIVA PREFERENSER UTAV DET ENA KÖNET !???????

    Sluta mixtra med barnen kemiskt.

    NI är ju så djävla dumma att ni är rent ut sagt farliga för de oskyldiga själarna !


    Vet du jag förstår att du tycker sånt här är konstigt, det tyckte jag sjäv innan jag fick min son och jag kan inte riktigt förstå det hela än faktiskt.

    Men jag har fått lära mig nu att det faktiskt finns flera faktorer i kroppen som det kan bli 2FEL" på/i under fosterstadiet som gör att vissa barn faktiskt föds med fel kön, tex så kan mamman ha för högt värde av det kvinnligakönshormonet och det gör att ingen penis utvecklas men dessa barn har manliga kromosomer, det syns innte utanpå men på blodprov.
    Om man tar desssa barn som exempel vad ska få avgöra om de är pojkar eller flickor? en liten del på kroppen eller vad resten av kroppen består av?

    Sen finns det en del andra saker som kan gå snett eller vad man ska säga så lika gärna som att ett barn kan få andra saker som är på tok kan även det här bli det faktiskt.

Svar på tråden När märkte ni att barnet var trans?