• Anonym (Vad)

    Låna ut pengar till pojkvännen

    Hej. Jag skriver här för att få lite råd... Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till detta. Det är känsligt för pojkvännen så vi undviker lätt att prata om det här med ekonomi.

    Jag blir tvungen att låna ut mina pengar till pojkvännen nästan varje månad... eller tvungen o tvungen, jag lånar ut för att jag inte vill säga nej, jag vill hjälpa honom och eftersom jag oftast kan så gör jag det.

    Men det börjar bli lite jobbigt känner jag på senaste. Är jag självisk som känner så? Vi får ungefär samma lön båda två men han har dubbelt så mycket utgifter så det gör ju att jag har mycket mer penga över...

    Jag lånar ut till t.ex. mat, bensin, småsaker, middagar...

    Kanske är egoistiskt detta men jag vill gärna ha tillbaka mina pengar jag lånar ut (inte alltid, jag ser mellan fingrarna oftast) men ibland påpekar jag vad han är skyldig mig, t.ex. säger jag något i stil med ?men om du lånar 500kr nu så kommer du vara skyldig mig 1000kr tills din nästa lön, hur ska du då ha råd att betala mig det?? Med det menar jag snarare att jag tänker på honom, det blir ju bara värre liksom för honom att låna utav mig.

    Men han blir sårad utav detta och det är inte min mening, hur ska jag uttrycka mig? Han tror bara jag trycker ner honom och att det jag säger skulle betyda att 1000kr är mycket för honom men inget för mig, och det är ju inte alls det jag menar... jag är inte bättre än honom liksom, jag har bara mindre utgifter.

    Det är ett känsligt ämne för honom har jag märkt... och jag förstår honom. Men vad ska jag göra, från min sida? Ärligt så vill jag inte låna ut pengar hela tiden... men vad ska jag göra liksom. :( Just nu t.ex. så håller jag på att spara ihop till något till mig, nu blir jag tvungen att ta av sparandet bara för att jag är i ett förhållande liksom... känns inte roligt. Eller är jag bara egosistisk? Hur känner ni?

  • Svar på tråden Låna ut pengar till pojkvännen
  • Anonym (Nej)

    Tycker inte att du är egoistisk.
    Men varför ser pojkvännens situation så annorlunda ut? Vad har han för extra utgifter? Kan han jobba för att minska dessa? Är det "nöjen" eller "viktiga" saker? 

    Hur delar ni på era gemensamma kostnader?

    Jag tycker absolut att man ska bjuda sin partner på saker då och då, men inte om det är för att han slarvar bort sina pengar

  • Anonym (Vad)
    Anonym (Nej) skrev 2018-01-16 20:57:01 följande:

    Tycker inte att du är egoistisk.

    Men varför ser pojkvännens situation så annorlunda ut? Vad har han för extra utgifter? Kan han jobba för att minska dessa? Är det "nöjen" eller "viktiga" saker? 

    Hur delar ni på era gemensamma kostnader?

    Jag tycker absolut att man ska bjuda sin partner på saker då och då, men inte om det är för att han slarvar bort sina pengar


    Vi bor inte ihop, kanske behöver nämnas. Han har barn, så där går en del, sen har han ett ex från helv... så han har blivit tvungen att använda rättshjälp. Där går en del. Sedan hyra, lån, räkningar osv... det är nästan hela hans lön.
  • Anonym (Vad)

    ...inga gemensamma utgifter på så sätt

  • Anonym (Inte okej)

    Fast om du hela tiden måste låna ut pengar till honom så får ju han det bättre och du sämre? Säg att du nu måste fokusera på ditt eget sparande. Vad hade han gjort utan dig och dina pengar? Han får väl försöka skära ner på sina egna utgifter. Slippa all "lyx".

    Skit i om det är obekvämt att prata om. Ekonomi är ju trots allt en viktig del i framtiden. Tycker du ska tänka på dig själv. Det är inte egoistiskt. Lånar man pengar har man ju inte råd att köpa det man nu tänkt.

  • Anonym (Ester)

    Självklart kan man bjuda sin partner då och då, men att låna är inte samma sak som att bli bjuden. Lånar man ut något förväntar man sig ju att man får tillbaka det.

    Ts, försök prata med din kille och säg att du inte kommer låna ut mer pengar, och att du vill få tillbaka det han är skyldig. Börjar han gnälla om att det du säger sårar honom är det bara att förklara att det inte vad det du ville, men du vill ändå få tillbaka det du lånat ut. Det är inte ett dugg egoistiskt av dig.

  • Anonym (Sol och vår)

    Aldrig i livet att jag skulle låna ut pengar på det sättet, ni bor ju inte ihop!

    Undrar om han bara har dig för att du är snäll och lånar ut...?!?

  • Anonym (Vad)
    Anonym (Inte okej) skrev 2018-01-16 21:07:02 följande:

    Fast om du hela tiden måste låna ut pengar till honom så får ju han det bättre och du sämre? Säg att du nu måste fokusera på ditt eget sparande. Vad hade han gjort utan dig och dina pengar? Han får väl försöka skära ner på sina egna utgifter. Slippa all "lyx".

    Skit i om det är obekvämt att prata om. Ekonomi är ju trots allt en viktig del i framtiden. Tycker du ska tänka på dig själv. Det är inte egoistiskt. Lånar man pengar har man ju inte råd att köpa det man nu tänkt.


    Han skär ner, han lever med knappt någon mat. Han äter mest på jobbet. Varje gång han hälsar på äter han nästan upp min mat för jag har ?lyx?, som han kallar det, med ost och pålägg och bröd och allt det där.

    Vad han hade gjort utan mig? Ja han hade inte sett sitt barn ibland t.ex. för jag hjälper ofta med bensin till det då barnet bor ganska långt borta.
  • Anonym (Vad)

    Idag när vi pratade om dethär igen och jag nämnde vad han är skyldig mig o så, då tyckte han att vi inte är ett team längre. Att det är bara du med ditt och jag med mitt, sade han.

    Men det sagt så betyder väl det att han menar att jag inte ska tjata om vad han lånar av mig och att jag borde bara hjälpa honom då han har det svårt. Men hur länge?

  • Anonym (Vad)
    Anonym (Ester) skrev 2018-01-16 21:07:08 följande:

    Ts, försök prata med din kille och säg att du inte kommer låna ut mer pengar, och att du vill få tillbaka det han är skyldig. Börjar han gnälla om att det du säger sårar honom är det bara att förklara att det inte vad det du ville


    Känner att jag aldrig hade kunnat säga en sån sak till honom. Dels för att jag inte hade haft mage till det och mest för att han hade tagit jävligt illa upp, att jag bara lämnar han utan pengar då han verkligen hade behövt mig .. svår sits :(
  • Anonym (mmm)

    Tycker han låter som en snyltare, ärligt talat.
    En sak om han är tacksam för att du stöttar men om han blir sur och tycker att DU är snål som inte vill bidra, nej, då blir det svårt att fortsätta tillsammans. 

    Det är aldrig bra att känna sig skyldig penar så säkert därför han reagerar men samtidigt måste han väl fatta att du håller räkningen? Det är ju han som borde göra det. Kan det vara så att han mentalt ser på det som att du gett pengarna och inte lånat ut? 

    Fråga hur han hade tänkt om det var du som lånade pengar av honom varje månad? Att du aldrig betalade tillbaka, att du inte ville prata om det men blev sur om han frågar efter sina pengar? Han måste försöka se det ur ditt perspektiv. Ni bor ju inte ens ihop. 

Svar på tråden Låna ut pengar till pojkvännen