• Äldre 16 Jan 20:55
    17113 visningar
    67 svar
    67
    17113

    Onödiga inköp - förstföderska!

    Hej svej! Har grunnat länge på rätt skötbord till första barnet som kommer snart och blir baske mig inte klokare.

    Vårt badrum är så smalt att bord inte får plats, så var inne på ett sånt man har över badkaret. Men sen sa en vän att det är onödigt, att det går utmärkt att bara köpa t.ex. enkel skötbädd att ha på golvet i badrummet. Och det låter ju bra.

    Men är det opraktiskt och obekvämt på nåt vis att byta massa blöjor på golvet? Hilfe önskas! {#emotions_dlg.flower}

    Förstföderska Glad

  • Svar på tråden Onödiga inköp - förstföderska!
  • Äldre 16 Jan 20:59
    #1

    Njä beror nog mest på hur obekvämt man tycker det är att sitta på golvet :) Det är ju säkrare egentligen. Jag hade en sådan där uppblåsbar skötbädd och hade den ibland på golvet och ibland på tex sängen. Tog med den om vi reste bort. Jag tyckte skötbord var lite onödigt.

  • Äldre 16 Jan 21:01
    #2

    Jag byter lite var stans. Det går bra att byta på en dubbelvikt handduk på golvet om inget annat är till hands.

  • Äldre 16 Jan 21:03
    #3

    Jag har verkligen haft nytta av vårt skötbord som är i ståhöjd. Vet många som sa "men nej du kommer inte behöva ett, till slut byter du på sängen" men det används flitigt än idag, sonen är 17 månader! (Mel visst, Klart jag byter en kissblöja i farten ibland)

    Jag tycker det är skönt att stå och ha allt (blöjor, d-vitamin, servetter, salvor, puder mm som behövs till o från) inom räckhåll.. :)

  • Äldre 16 Jan 21:03
    #4

    Jag har verkligen haft nytta av vårt skötbord som är i ståhöjd. Vet många som sa "men nej du kommer inte behöva ett, till slut byter du på sängen" men det används flitigt än idag, sonen är 17 månader! (Mel visst, Klart jag byter en kissblöja i farten ibland)

    Jag tycker det är skönt att stå och ha allt (blöjor, d-vitamin, servetter, salvor, puder mm som behövs till o från) inom räckhåll.. :)

  • Äldre 16 Jan 21:04
    #5

    Det är skönt för ryggen att komma upp en bit men det är inga problem att byta i soffan, sängen eller på golvet. Det är bara när det är bajs överallt på bebisen som det är opraktiskt att vara där. Men du har badkar. Lägg ner den nerbajsade bebisen i badkaret och skölj av, passa på att tvätta hela barnet. Ta barnet i en handduk och torka där du vill sätta på en ren blöja. Fast i början, när de är riktigt små är det enklare att tvätta i handfatet.

  • Äldre 16 Jan 21:04
    #6

    Jag hade aldrig pallat byta alla blöjor på golvet. Har skötbord och har använt det flera ggr om dagen i ett års tid. Man är inte så smidig efter graviditet och förlossning så sitta på golvet var inte att tänka på för mig. Visst kan man byta på sängen men jag tycker det är mycket smidigare med skötbord och att ha nära till vatten.

  • Äldre 16 Jan 21:19
    #7

    Ni har ingen tvättstuga med bänkyta över eller tvättmaskin som du kan lägga skötbädden på? Jag hade aldrig orkat bytit på golvet jämt, men på tvättmaskinen eller nått brukat funka perfekt

  • Äldre 16 Jan 21:23
    #8

    Kan lägga till att i början hade det inte varit ett alternativ att byta utanför badrummet, sonen kissade rakt ut många ggr i början så det hamna på mig, golvet osv :D

  • Äldre 16 Jan 21:25
    #9

    Om era kroppar pallar det går det ju bra på golvet också.

  • Äldre 16 Jan 21:27
    #10

    Sjukt jobbigt för ryggen att stå böjd tex över en skötbädd på en säng, blir så himla fel höjd.

Svar på tråden Onödiga inköp - förstföderska!