• Brony

    Fk-Aktivitetsstöd-RÄTTIGHETER?

    Jag vill inte ha en massa tjafs om "Skaffa dig ett jobb" utan konkreta svar.
    Jag är förundrad över samhället.Hur jag som går på aktivitetsstöd inte har några hjälpmedel/ rättigheter. Jag undrar om detta verkligen ska vara så här?
    Jag stressar som en idiot.Går upp tidigt,går till mitt dagis..söker jobb,stressar till dotterns skola,hämtar henne,stress tillbaka till skolan. För enligt AF ska man ju vara på stöd o matchning/ fas 3 och alla andra 1000 namn mellan 8-16 (fast det tar 5min att söka jobb/dag)
    Nej,jag har inte rätt till fritids,pga arbetslöshet.Och nej,hon är för liten för egen nyckel.
    Skrev nyss ett mail till FK,som aldrig kan ge besked eller förklaringar på nåt,därför frågar jag nån av er,för de själva kan inget.
    -------------------------------------------------------------


    Hej!
    Jag läser om att vi som inte har mycket pengar inte använder tandvårdsstödet. Jag har aktivitetsstöd,dvs 10.000kr/månad. GÅr på Arbetsförmedlingens tvång skolor. Jag stressar sönder mig.Jag har en hyra på 5000 och har ett barn. Hur hade FK tänkt sig att jag ska gå till tandläkaren?? Eller ens läkaren? Jag är fattig.
    Jag verkar inte ha några rättigheter alls. För att ens kunna gå på gym lite billigare måste man ljuga för en läkare så man får ett FAR kort. Systemet är oehört kränkande och orättvis. Går man på soc och inte lyfter ett finger får man en massa betalt.Vi som faktiskt gör en massa får INGET?!
    -------------------------------------------------------------------

    TUSEN TACK FÖR SVAR!
    (Och nej,jag har inte rätt till social bidrag så dit får jag inte vända mig)
    Bara förra månaden gick det 500kr till läkarevård,detta är extremt tufft och tärande.Jag har inte hel barnbidrag heller utan halv.Så jag har det tufft.

    OCH SNÄLLA....INGET KLAGANDE TACK

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-16 22:29
    fick höra att om man går på soc erbjuds man Lisebergskort om man har barn...MEN VA???
    Jag känner många som lallar runt på sina bidrag...men det där var som att bli piskad.Jag har inte kunnat ta min dotter på varken Liseberg eller Bio på många år.
  • Svar på tråden Fk-Aktivitetsstöd-RÄTTIGHETER?
  • Jenna Eriksdotter

    Det finns uppenbarligen motkrav för dom som går på soc också, oftast en 8 timmars arbetsdag på kommunen eller på praktik. Vet inte vad det är för bidrag du hänvisar till där folk bara kan "lalla" omkring. Sånt finns inte i dag. Vad är anledningen till att du inte har rätt till soc? Du har ju redan en aktivitet som du gör på dagarna, går det mycket pengar på läkare och annat, så ska soc kunna fylla ut den kostnaden. Vad säger dom är anledningen till att du inte är berättigad till ekonomiskt bistånd? När man går på soc handlar det om att överleva, folk får knappast kort för att gå på Liseberg.... tyvärr.

  • Tom Araya
    Brony skrev 2018-01-16 22:28:07 följande:

    Jag vill inte ha en massa tjafs om "Skaffa dig ett jobb" utan konkreta svar.
    Jag är förundrad över samhället.Hur jag som går på aktivitetsstöd inte har några hjälpmedel/ rättigheter. Jag undrar om detta verkligen ska vara så här?
    Jag stressar som en idiot.Går upp tidigt,går till mitt dagis..söker jobb,stressar till dotterns skola,hämtar henne,stress tillbaka till skolan. För enligt AF ska man ju vara på stöd o matchning/ fas 3 och alla andra 1000 namn mellan 8-16 (fast det tar 5min att söka jobb/dag)
    Nej,jag har inte rätt till fritids,pga arbetslöshet.Och nej,hon är för liten för egen nyckel.
    Skrev nyss ett mail till FK,som aldrig kan ge besked eller förklaringar på nåt,därför frågar jag nån av er,för de själva kan inget.
    -------------------------------------------------------------


    Hej!
    Jag läser om att vi som inte har mycket pengar inte använder tandvårdsstödet. Jag har aktivitetsstöd,dvs 10.000kr/månad. GÅr på Arbetsförmedlingens tvång skolor. Jag stressar sönder mig.Jag har en hyra på 5000 och har ett barn. Hur hade FK tänkt sig att jag ska gå till tandläkaren?? Eller ens läkaren? Jag är fattig.
    Jag verkar inte ha några rättigheter alls. För att ens kunna gå på gym lite billigare måste man ljuga för en läkare så man får ett FAR kort. Systemet är oehört kränkande och orättvis. Går man på soc och inte lyfter ett finger får man en massa betalt.Vi som faktiskt gör en massa får INGET?!
    -------------------------------------------------------------------

    TUSEN TACK FÖR SVAR!
    (Och nej,jag har inte rätt till social bidrag så dit får jag inte vända mig)
    Bara förra månaden gick det 500kr till läkarevård,detta är extremt tufft och tärande.Jag har inte hel barnbidrag heller utan halv.Så jag har det tufft.

    OCH SNÄLLA....INGET KLAGANDE TACK

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-16 22:29
    fick höra att om man går på soc erbjuds man Lisebergskort om man har barn...MEN VA???
    Jag känner många som lallar runt på sina bidrag...men det där var som att bli piskad.Jag har inte kunnat ta min dotter på varken Liseberg eller Bio på många år.
    10 papp i aktivitetsstöd... jag fick knappt 4 när jag skulle gå en kurs via AF?!

    Du påstår att de som går på soc får en massa pengar, har du någon koll på hur mycket?

    Vad är det som gör att du inte kan söka ekonomiskt stöd hos soc?

    Har du sökt bostadsbidrag och bostadstillägg?
  • Kusin Krakel

    Om du går en kurs dagtid har ditt barn rätt till fritids den tiden du är på kursen. Om du blivit nekad fritids trots att du har en schemalagd verksamhet via AF låter det som nåt missförstånd nån stans. Tycker att du ska kolla upp det.

  • Kusin Krakel

    Om du går en kurs dagtid har ditt barn rätt till fritids den tiden du är på kursen. Om du blivit nekad fritids trots att du har en schemalagd verksamhet via AF låter det som nåt missförstånd nån stans. Tycker att du ska kolla upp det.

  • Brony

    De jag känner har verkligen inget krav.de har aldrig sett en arbets

    Plats ens . Och jo...Lisebergs kort..japp!

    Jag har redan pratat med af om fritids.

    Det hade jag när dottern gick dagis.då hade jag rätt 15h i veckan.

    Nu är det noll.. Jätte olika från kommun till kommun.

    Och jag har ej rätt till soc eftersom jag har en bil som jag har ärvt.

    Som jag måste ha då dottern bor 60km bort.

    Säljer jag bilen går pengarna tillbaka till mamma

    Så ja..

  • Brony

    Det jag går räknar man inte som kurs!

    Tror många missförstår. Skulle jag plugga är det helt andra regler!

    Jag pluggar ej!

    Fas 3!!!!

  • Tow2Mater

    Studera en utbildning med CSN så får du kontroll over ditt liv. Och förhoppningsvis ett bra jobb efteråt.

  • Tow2Mater
    Brony skrev 2018-01-17 17:39:48 följande:

    Just sånt där jag inte vill höra!

    Detta gäller nåt helt annat!


    Vad gäller det då? Jag trodde du ville se lösningar.

    Ville du mest gnälla?
  • Brony
    Tow2Mater skrev 2018-01-17 17:46:14 följande:

    Vad gäller det då? Jag trodde du ville se lösningar.

    Ville du mest gnälla?


    Vad har rättigheter inom FK i fas 3 med CSN att göra??? Vem har sagt att jag ska plugga?

    Mina frågor gäller helt annat

    Jag gnäller inte utan hatar folk som lägger sig i med fel anledning
  • Jenna Eriksdotter

    Men gör som dom du känner. Gör dig av med bilen och åk buss, så kan du få obegränsat med pengar och Lisebergskort het utan att behöva göra ett  skit, Då kan du bara lalla omkring som dina bekanta, det är ju lyx på högsta nivå att gå på soc enligt dig. 

  • Tow2Mater
    Tow2Mater skrev 2018-01-17 04:27:51 följande:

    Har du barnet varannan vecka, eller/och får du underhållsbidrag eller underhållsstöd?


    Du svara ju inta på frågor, så det är svårt att få grepp om din situation.

    Och din text är rörig;

    T ex du åker bil 6 mil for att hämta barnet, som du tar till skolan, och ja klart hon inte barar är for liten for egen nyckel, det verkar ju orimligt hur hon ska kunna ta sig 6 mil hem och använda en egen nyckel.
  • Annita

    Kursen du pratar om, eller stödet att söka jobb (om jag förstår rätt?), är det schemalagt mellan 8 och 16? För isåfall måste du väl hs rätt till fritids, för du har en obligatorisk aktivitet. Är det inte bara att meddela skolan ditt schema? Så du slipper stressa så!

Svar på tråden Fk-Aktivitetsstöd-RÄTTIGHETER?