• Pinina

    Moderkakan i framvägg, ligga på rygg?

    Hej!

    Förstföderska i vecka 22+6 och har moderkakan i framvägg.

    Nu till min fråga.. är det någon som vet om man kan sova på rygg om man har moderkakan i framvägg?

    Har läst att det inte är rekomenderat för gravida att ligga på rygg eftersom bebisen kan trycka på pulsådern och att det finns en risk för den att inte klara av hela graviditeten =/ man ska helst ligga på vänstersida enbart.

    Men tänker att det kanske gäller gravida som har moderkakan i bakvägg då bebisen självklart ligger o trycker på men om man har den i fram så ligger den ju inte o trycker på ?

    Hjälp trött preggo som inte har sovit sista 3 veckorna..

  • Svar på tråden Moderkakan i framvägg, ligga på rygg?
  • Anonym (Sg)

    Jag var också orolig över detta och läste mycket, men min barnmorska sa att så länge man ligger bekvämt så ska man ligga som man vill. Om bebisen trycker på ett stort blodkärl ligger man inte så bekvämt, man kan bli yr och må illa och vill inte ligga på rygg längre. Jag sover aldrig på rygg, men låg på rygg i soffan och när jag kollade på tv i sängen hela min graviditet, inga problem. Och i vecka 22 tvivlar jag på att fostret är så stort att det trycker på någonting. Så ligg hur du vill så länge det känns bra och försök slappna av så du kan sova ordentligt, det behöver man :)

  • Lindberg97
    Pinina skrev 2018-01-17 00:05:24 följande:

    Hej!

    Förstföderska i vecka 22+6 och har moderkakan i framvägg.

    Nu till min fråga.. är det någon som vet om man kan sova på rygg om man har moderkakan i framvägg?

    Har läst att det inte är rekomenderat för gravida att ligga på rygg eftersom bebisen kan trycka på pulsådern och att det finns en risk för den att inte klara av hela graviditeten =/ man ska helst ligga på vänstersida enbart.

    Men tänker att det kanske gäller gravida som har moderkakan i bakvägg då bebisen självklart ligger o trycker på men om man har den i fram så ligger den ju inte o trycker på ?

    Hjälp trött preggo som inte har sovit sista 3 veckorna..


    Jag har moderkakan i framvägg och är förstföderska, jag har sovit på rygg hela graviditeten och barnmorskan sa att det är inga problem :) v34 nu ^_^
  • PS76

    Jag mår illa om jag ligger för länge på rygg så jag tror kroppen berättar vad som inte är bra.

  • mkess

    Stora kroppspulsådern ligger ju där den ligger, oavsett var man har moderkakan. :)

    Där jag bor har det utkommit nya riktlinjer som säger att man inte ska sova på rygg i tredje semestern, eftersom det mer än dubblera risken för intrauterin fosterdöd.

  • Brazillove

    Efter v 20 ska man helst inte sova på rygg dock brukar kroppen varna dig långt hinnan bebisen tar skada.


    Att moderkakan är i framväggen hjälper inte mycket (har själv i framväggen) 


    Eftersom det är tyngden från livmodern som kan klämma på kroppspulsådern. 


     


     

  • Anonym (BM)

    Det har inte med moderkakan alls att göra. En fylld livmoder trycker på vena cava, det är en stor ven som leder allt blod tillbaka till ditt hjärta där blodet syresätts. Om venen komprimeras länge (livmodern är tung och pressar på kärlet), minskar återflödet till hjärtat. Du får blodtrycksfall och blir yr. Minskat blodflöde blir ju minskat blodflöde till moderkakan - oavsett var den är placerad. Ändrar man ställning så försvinner det obehagliga. 

    Om du inte har några symptom i ryggläge, då kan du ligga hur du vill, i synnerhet så tidig graviditet.

  • Anonym (Va)
    mkess skrev 2018-01-17 07:30:24 följande:

    Stora kroppspulsådern ligger ju där den ligger, oavsett var man har moderkakan. :)

    Där jag bor har det utkommit nya riktlinjer som säger att man inte ska sova på rygg i tredje semestern, eftersom det mer än dubblera risken för intrauterin fosterdöd.


    Riktlinjer från vilka? Aldrig hört talas om att ryggläge skulle öka den risken.
  • Pinina

    Men tack för alla svar ????

    Det är ju självklart att pulsådern ligger där den gör daaah knäpp jag är haha!

    Men har förstått nu att moderkakan inte hade nått med det att göra..

    sen har jag nog överanalyserat allt då jag själv rör mig mycket när jag sover och somnar oftast på rygg och vaknar på antingen vänster eller höger sida men efter allt man läser så får man ju sjukt mkt hjärnspöken.

  • Krusbärskompott
    Anonym (Va) skrev 2018-01-17 09:23:24 följande:

    Riktlinjer från vilka? Aldrig hört talas om att ryggläge skulle öka den risken.


    Det kom en stor studie om detta för bara några månader sedan. Referades även i svensk press: www.sydsvenskan.se/2017-11-25/gravida-bor-sova-pa-sidan

    Vad jag vet har man inte ändrat de svenska riktlinjerna men man har ändrat i Storbritannien. Stor relativ riskökning men den absoluta ökningen är liten.

    Personligen tycker jag det är jäkligt svårt. Hur ska jag kunna styra hur jag ligger när jag väl har somnat? Skapar mest en massa extra oro imho.
  • mkess
    Krusbärskompott skrev 2018-01-17 11:27:41 följande:
    Det kom en stor studie om detta för bara några månader sedan. Referades även i svensk press: www.sydsvenskan.se/2017-11-25/gravida-bor-sova-pa-sidan

    Vad jag vet har man inte ändrat de svenska riktlinjerna men man har ändrat i Storbritannien. Stor relativ riskökning men den absoluta ökningen är liten.

    Personligen tycker jag det är jäkligt svårt. Hur ska jag kunna styra hur jag ligger när jag väl har somnat? Skapar mest en massa extra oro imho.
    Ja, tyvärr blir det ju extra oro.. det sista man behöver som gravid. ;) De är dock noga med att säga att man inte ska oroa sig om man vaknar på rygg, så länge man somnar på sidan och rullar tillbaka till sidan om man vaknar på rygg. Så man får tänka på det och försöka glömma allt annat.
Svar på tråden Moderkakan i framvägg, ligga på rygg?