• Anonym (meni)

    Går ur svenska kyrkan?

    Alltså, vad finns det för nackdelar med att gå ur kyrkan?

    Folk har gått ur pga att de anser att kyrkan blivit för politiskt engagerad, m.m. och slipper betala kyrkoskatt m.m.... Är det något man förlorar på det?

    Blir jag begravd på en soptipp i livets ände då?

    Om jag vill gifta mig en dag, kommer bara partnern släppas in i kyrkan (om bara han är med i kyrkan) eller blir vi helt nekade?

    Någon annan ev. nackdel?

  • Svar på tråden Går ur svenska kyrkan?
  • Anonym (Liv)

    Om din blivande man är med i svenska kyrkan får ni gifta er där, även om du inte är medlem.

    Begravd blir du på samma kyrkogård, men jag tror inte att man får en kyrklig begravningsceremoni. Men inte helt säker.

    Jag skulle inte kalla mig troende eller aktiv i kyrkan, men är döpt och konfirmerad. Min dotter är inte döpt (vilket jag lite ångrar).

    För mig är det väldigt lite pengar det handlar om. Jag tycker att kyrkan gör mycket bra saker, bland annat uppskattade både jag och maken (icke medlem) barnverksamheten som föräldralediga. Än så länge tycker jag kyrkans officiella hållning till många saker är bra, även om det finns rötägg där också som på alla andra ställen.

  • Anonym (eee)
    Anonym (meni) skrev 2018-01-17 06:37:31 följande:

    Alltså, vad finns det för nackdelar med att gå ur kyrkan?

    Folk har gått ur pga att de anser att kyrkan blivit för politiskt engagerad, m.m. och slipper betala kyrkoskatt m.m.... Är det något man förlorar på det?

    Blir jag begravd på en soptipp i livets ände då?

    Om jag vill gifta mig en dag, kommer bara partnern släppas in i kyrkan (om bara han är med i kyrkan) eller blir vi helt nekade?

    Någon annan ev. nackdel?


    Jag gick ur för massor av år sen. Har inte märkt någon skillnad alls. 

    Gifta sig i kyrkan kan du göra om partner är med i kyrkan (vad man nu ska vilja det för om man gått ut har jag lite svårt att förstå. Det går fantastiskt bra att hitta borgerliga varianter som man bestämmer över själv Glad )

    Nej, du blir begravd på en vanlig kyrkogård som alla andra, men man kan väja att ha en borgerlig begravning om man inte vill att begravningen ska vara  religiös. Det går att googla om detta. 

    Det argument som möjligen hade fått mig att fortsätta betala kyrkoskatt är att den bidrar till bevarandet av alla vackra kyrkolokaler. Det är en del av vårt kulturarv även om jag inte är aktivt kristen. 
  • Stårschan

    Kyrkan fyller en viktig funktion i samhället, med verksamhet för alla åldrar - allt från babysång till stödjande verksamhet för äldre.

    -Vackra kyrkobyggnader som är del av vårt kulturarv.
    -Gratis musikverksamhet i form av konserter och körverksamhet
    -Ungdomsverksamhet med bland annat konfirmationsläger
    -Ceremonier för livets viktigare skeenden
    -Gravplatser och minneslundar där man kan minnas anhöriga
    -Jourhavande präst för stöd i livskriser
    -Katastrofhjälp och krishantering

    Jag är själv inte aktivt religiös, men dessa saker är alldeles för viktiga för mig för att jag skulle komma på tanken att gå ur. Jag har varit i kyrkan många gånger, och aldrig känt att någon har försökt tvinga mig att tro vare sig det ena eller det andra. Däremot har jag känt mig välkommen i gemenskapen, helt kravlöst.

  • amandajavisst

    Jag gick ur svenska kyrkan förra året. Jag är ateist och blev medlem när jag döptes som liten. Jag vill såklart inte gifta mig i kyrkan eller döpa mina barn osv, så jag såg ingen som helst anledning till att vara medlem och betala en summa till något jag inte får tillbaka av.

    Man kan gifta sig ändå om din partner är medlem. Begravningsavgift kommer man inte ifrån, däremot blir det för mig ett självklart val med borgerlig begravning om jag skulle dö. Men mina släktingar kan då få en grav att gå till för att minnas mig, och det är jag okej med.

    Så jag kan inte se någon nackdel med att gå ur. Öppna förskolan får du besöka ändå om det nu skulle vara ett önskemål.

  • Palestrina
    Stårschan skrev 2018-01-17 08:50:26 följande:

    Kyrkan fyller en viktig funktion i samhället, med verksamhet för alla åldrar - allt från babysång till stödjande verksamhet för äldre.

    -Vackra kyrkobyggnader som är del av vårt kulturarv.
    -Gratis musikverksamhet i form av konserter och körverksamhet
    -Ungdomsverksamhet med bland annat konfirmationsläger
    -Ceremonier för livets viktigare skeenden
    -Gravplatser och minneslundar där man kan minnas anhöriga
    -Jourhavande präst för stöd i livskriser
    -Katastrofhjälp och krishantering

    Jag är själv inte aktivt religiös, men dessa saker är alldeles för viktiga för mig för att jag skulle komma på tanken att gå ur. Jag har varit i kyrkan många gånger, och aldrig känt att någon har försökt tvinga mig att tro vare sig det ena eller det andra. Däremot har jag känt mig välkommen i gemenskapen, helt kravlöst.


    Håller med om allt detta, jag har själv övervägt att gå ur kyrkan ibland men landar ändå i att jag gillar kyrkan som institution och tycker att det är viktigt att den finns, även om det finns saker att kritisera med kyrkan också.
  • Kantorskan

    Vill bara påpeka lite för er som ?inte ska välja en kyrklig begravning eftersom ni gått ur svenska kyrkan?... ni slipper välja, för det finns inget val (eh, rättar mig själv: ska inte finnas nåt val) - är man inte med så blir det borgerlig begravning eller rakt i ?jorden?. Det alternativet finns alltid - att inte ha någon ceremoni alls.

  • Stårschan
    Kantorskan skrev 2018-01-17 09:59:22 följande:

    Vill bara påpeka lite för er som ?inte ska välja en kyrklig begravning eftersom ni gått ur svenska kyrkan?... ni slipper välja, för det finns inget val (eh, rättar mig själv: ska inte finnas nåt val) - är man inte med så blir det borgerlig begravning eller rakt i ?jorden?. Det alternativet finns alltid - att inte ha någon ceremoni alls.


    Är det så? Rakt i jorden? Jag hade fått för mig att det blev kremering. Men var hamnar kropparna/askan egentligen när de inte hamnar på en kyrkogård? Jag har lite att läsa på, märker jag. Glad
  • Anonym (Tja...)

    Visst, det kanske inte är mkt pengar för vissa, men redan när jag gick ur för ett tiotal år sedan handlade det väl ändå om en 5-6000 om året för min del (medelinkomsttagare). Det skulle jag inte betala i avgift till någon annan förening vars verksamhet jag knappt deltog i...

  • Kantorskan
    Stårschan skrev 2018-01-17 10:01:57 följande:

    Är det så? Rakt i jorden? Jag hade fått för mig att det blev kremering. Men var hamnar kropparna/askan egentligen när de inte hamnar på en kyrkogård? Jag har lite att läsa på, märker jag.


    ?Rakt i jorden? var ett uttryck för det i senaste nyordlistan befintliga ?direktare? - alltså bara gravsättning utan förevarande jordfästning (alltså ingen begravningsceremoni). Sen om det är kremation eller inte tycker jag inte är helt väsentligt i sammanhanget.
Svar på tråden Går ur svenska kyrkan?