• Meriall

    Istället för parmesan?

    Ska riva parmesan över ett pastarecept i slutet men är osäker då färdigriven ofta innehåller ägg (jag är allergisk). Även parmesan på bit kanske gör det (ägglysozym) eller skärs upp i disk där de har massa ostar med ägg som kan ge spår. Blir iaf osäker med parmesan för hela ägggrejen fast jag gillar parmesan egentligen. Vad kan jag ta istället? Någon annan ost?

  • Svar på tråden Istället för parmesan?
  • blomman 2

    Aldrig hört att parmesan kan innehålla ägg. Men vill du ha tips till annat så borde ju mozzarella eller feta funka...brukar jag ha till tex lasagne .

  • Afterlife

    Men äkta parmesanost (den med skyddad ursprungsmärkning) innehåller väl inte ägg? Det är väl bara "kopiorna" som det är tillsatt en massa grejer i?

  • Meriall

    Det är oftast i färdigriven så kanske bara är en tillsats. Men jag har inte hittat på bit utan isf får man köpa i ostdisken och de skär en bit av en större och då använder de samma maskiner som när de skär annan ost som har ägglysozym. Det är inte ovanligt i dessertostar och utländska ostar... Men tror också att äkta parmesan inte innehåller det i sig. Åt en bit importerad parmesan en gång som någon köpt i Italien och det gick bra.

    Jag ska ha det till skaldjurspasta förresten. Mozzarella för mild och feta tar över kanske? Eller tror ni det passar? Parmesan är väl också liksom torrare i konsistensen eller misstar jag mig? Tänkte på Västerbottensost men den är också ganska fet?

  • Afterlife
    Meriall skrev 2018-01-17 12:06:20 följande:

    Det är oftast i färdigriven så kanske bara är en tillsats. Men jag har inte hittat på bit utan isf får man köpa i ostdisken och de skär en bit av en större och då använder de samma maskiner som när de skär annan ost som har ägglysozym. Det är inte ovanligt i dessertostar och utländska ostar... Men tror också att äkta parmesan inte innehåller det i sig. Åt en bit importerad parmesan en gång som någon köpt i Italien och det gick bra.

    Jag ska ha det till skaldjurspasta förresten. Mozzarella för mild och feta tar över kanske? Eller tror ni det passar? Parmesan är väl också liksom torrare i konsistensen eller misstar jag mig? Tänkte på Västerbottensost men den är också ganska fet?


    Parmigiano Reggiano (stavning?) har skyddad ursprungsbeteckning och den får inte ha några tillsatser. Köper man de billigare sorterna som inte är äkta parmesan är det ofta tillsatt andra grejer. Den förstnämnda finns i matbutikerna i min lilla by iallafall. Förpackad då.

    Jag tror att västerbottenost är ett jättebra alternativ. Det brukar jag använda. Gärna de mer lagrade sorterna.
  • BuoBä

    Ok att det ger lite smak, men mest är det för "pynt" med de där parmesanflagorna på toppen. Skippa det helt och strö över något annat som ser snyggt ut. Några rostade frön eller färska örter tex.

  • nnnnnnnn

    Skippa det helt eller köp en inplastad äkta parmesanost.
    Vi har samma allergi och det är hopplöst med alla parmesankopior som innehåller ägg...
    Men som sagt: äkta parmesan som kommer inplastad till affären är ju delad på ett säkrare sätt, de blandar inte ostarna på samma sätt som i en charkdisk.

  • Mandel

    Västerbottenost fungerar lika bra och den är gjord på svensk mjölk från svenska gårdar där djuren lever under världens strängaste djurskyddslagar och regler.
    Som bonus slipper du hormoner och antibiotika


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • modsey
    Mandel skrev 2018-01-18 11:38:31 följande:

    Västerbottenost fungerar lika bra och den är gjord på svensk mjölk från svenska gårdar där djuren lever under världens strängaste djurskyddslagar och regler.

    Som bonus slipper du hormoner och antibiotika


    Fast västerbottenost är ju inte damma sak eller smak alls!

    Och det finns ekologisk parmesan....
  • HasseTorekov
    Meriall skrev 2018-01-17 10:58:07 följande:

    Ska riva parmesan över ett pastarecept i slutet men är osäker då färdigriven ofta innehåller ägg (jag är allergisk). Även parmesan på bit kanske gör det (ägglysozym) eller skärs upp i disk där de har massa ostar med ägg som kan ge spår. Blir iaf osäker med parmesan för hela ägggrejen fast jag gillar parmesan egentligen. Vad kan jag ta istället? Någon annan ost?


    Parmesan innehåller inte ägg, däremot innehåller den där billiga varianten som serveras i typ skolmatsalen ägg. Köper du riktig parmesan i affären och river den själv så är du helt safe. Kolla innehållsförteckningen baraSolig
  • Aniiee

    Köp Parmigiano Reggiano (finns i ostdisken, plastad i bit. LOVAR) istället på Grana Padano, som ofta mycket riktigt innehåller ägg. Lite dyrare, men så värt, särskilt om man är allergisk. 

    OM jag skulle ersätta Parmigiano Reggiano (vad det nu ska vara bra för) så skulle jag ta en pecorino romano. Också en italiensk hårdost, fast på fårmjölk.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
Svar på tråden Istället för parmesan?