• Anonym (Hmmm)

    Propp? Nån som haft propp i benet?

    Haft ont i ena benet, känts lite som nån muskel. Känner ingenting i vila men när jag går ibland. Inte trycköm, ingen värme. Men en rodnad.

    Vad tror ni?

  • Svar på tråden Propp? Nån som haft propp i benet?
  • Anonym (Hmmm)

    Känner mig dock spänd i vaden vid vila.

    Och när jag rör mig smärtar det på ett helt annat ställe än där rodnaden finns.

  • Anonym (Hmmm)

    Ingen som haft? Eller känner igen symtomen?

    Åker jag in får jag betala 200kr och det känns dyrt om det inte är nått

  • Anonym (Jag)

    Jag har haft en djup ventrombos/propp i höger vad.

    Då var det benet lite varmare, men främst var det myrkriget som blev i benet om jag nuddade med en tå i golvet. Sjukt ont. Gick verkligen inte. Men symptomen kan ju variera. Kanske bäst kolla upp. Iaf ringa 1177 och rådfråga.

  • Ebo88

    Jag hade 6st blodproppar i vänster vad. Dag 1 var det lite stelt och värkte lite. Dag 2 så hade jag ont, det kände som extrem träningsvärk, det kändes bättre emellanåt när jag stretchade ut benet, men kom tillbaka efter ca 30 min varje gång. Trodde jag hade sträckt mig då. Dag 3 på morgon ska jag gå upp ur sängen. Ramlar då benet viker sig. Kan inte stödja på benet alls. Det blev värre och jag kunde inte sitta eller stå, bara ligga med raklångt ben. Ringde 1177 som sa att jah skulle upp till akuten på en gång. När jag kom upp så hittade dem alla 6 i vaden. Då hade jag 39.8 grader i feber också. Benet var aldrig rött men svullet och varmt. Det kändes som att en tennisboll satt i knävecket. Jag var sängliggandes i 5 dagar tills värken blev acceptabel sen var det bara att upp och gå. Jag tycker du ska ringa 1177 och rådfråga om det nu inte ger med sig.

  • Anonym (Proppen)

    Minns när jag hade propp i vaden och åkte till akuten. Där mätte de med måttband och minns att skillnaden skulle vara 2 cm i omkrets mot det andra benet för att de skulle skicka på undersökning. Vet inte hur lätt det är att mäta själv dock.

  • Anonym (Hmmm)

    Har en tid imorgon förmiddag hos en läkare för en helt annan sak, får be honom kolla.

    Tack för tips att mäta, men sjukt svårt, jag får liksom olika på ett och samma ben.

    Men har ingen värme, och smärtan sitter dels på sidan och inte där rodnaden är. Sedan ömmar det vid knät på yttre sidan. Och om jag trycker där det är en rodnad är det svagt ömt. Men rodnaden kanske är nån form av blåmärke, inget minne att jag slagit mig men inte helt omöjligt.

    Ingen feber alls, och inte ont så jag haltar. Känns mer som jag skulle klivit lite snett med hela benet.

    Nojar alltid över propp, tycket det är så läskigt. Och nu när man passerat 40 med råge då ökar liksom oron.

  • Pope Joan II

    Ja, skulle kunna vara en trombos. Var sitter rodnaden? På bilden lägst ner ser den ut att sitta på framsidan av benet, på bilden ovanför ser det ut att vara på vaden?

    Är du väldigt överviktig?

  • Anonym (Hmmm)
    Pope Joan II skrev 2018-01-17 20:54:09 följande:

    Ja, skulle kunna vara en trombos. Var sitter rodnaden? På bilden lägst ner ser den ut att sitta på framsidan av benet, på bilden ovanför ser det ut att vara på vaden?

    Är du väldigt överviktig?


    Rodnaden sitter på baksidan ovanför hälsenan.

    Inte överviktig, röker inte, äter inga p-piller eller har andra preventivmedel i kroppen.
  • Hsbdbdjsbdbdb

    Helt ärligt! Okunskap att ställa en så allvarlig fråga på nätet, och ännu oprofessionellare av er andra att svara.

    Vid misstanke om proppar i benen bör mm söka akut på närmaste sjukhus. Det är vanligt att de vandrar vidare och då vandrar de i lårbensartären och går raka vägen mot hjärta och lungor. Det är och kan bli farligt för dig väldigt fort TS! Är ditt liv inte värt de 200:- det skulle kosta dig för att utesluta/upptäcka den verkliga orsaken? Ryck upp dig och åk in!

  • Anonym (Hmmm)
    Hsbdbdjsbdbdb skrev 2018-01-17 21:11:46 följande:

    Helt ärligt! Okunskap att ställa en så allvarlig fråga på nätet, och ännu oprofessionellare av er andra att svara.

    Vid misstanke om proppar i benen bör mm söka akut på närmaste sjukhus. Det är vanligt att de vandrar vidare och då vandrar de i lårbensartären och går raka vägen mot hjärta och lungor. Det är och kan bli farligt för dig väldigt fort TS! Är ditt liv inte värt de 200:- det skulle kosta dig för att utesluta/upptäcka den verkliga orsaken? Ryck upp dig och åk in!


    Ursäkta min fråga!

    Har tid hos läkaren imorgonbitti kl 8:30.

    Har aldrig haft en propp, därav min undran.
  • Anonym (Hmmm)

    Enligt läkaren är det inte en propp.

  • Anonym (A)
    Anonym (Hmmm) skrev 2018-01-18 10:53:20 följande:
    Enligt läkaren är det inte en propp.
    Åh, vad skönt.
  • 1234568
    Hsbdbdjsbdbdb skrev 2018-01-17 21:11:46 följande:

    Helt ärligt! Okunskap att ställa en så allvarlig fråga på nätet, och ännu oprofessionellare av er andra att svara.

    Vid misstanke om proppar i benen bör mm söka akut på närmaste sjukhus. Det är vanligt att de vandrar vidare och då vandrar de i lårbensartären och går raka vägen mot hjärta och lungor. Det är och kan bli farligt för dig väldigt fort TS! Är ditt liv inte värt de 200:- det skulle kosta dig för att utesluta/upptäcka den verkliga orsaken? Ryck upp dig och åk in!


    På tal om okunskap...

    En djup ventrombos i benet kan lossna (eller bitar kan lossna) och fastna i lungan. Dock inte hjärtat.

    För att det ska kunna hända måste man ha fel på hjärtat.
Svar på tråden Propp? Nån som haft propp i benet?