• Imhere

    SKULDER ????

    Halloj!

    Jag hoppas och ber att någon har hjälp/svar på mina frågor!

    För ca 1 år sedan träffade jag en fin man, han är verkligen allt och lite till vad man kan önska sig.

    Vi lever ett helt fantastisk särbo liv men nu vill han gärna ta steget att låta oss (jag och sonen 8 år) flytta till hans villa.

    Det finns dock ett problem... jag har utmätning hos kronofogden!

    Jag är skyldig runda slingor 200.000kr till kronofogden, min utmätning idag är ca 5900kr

    Min förbehålls belopp just nu är

    11.400kr lön

    900kr bostadsbidrag

    1050kr barnbidrag

    1573kr underhåll

    Alltså : 14 923kr

    Jag har idag en hyra på 6400kr

    Resekostnad 650kr

    Fritids 650kr

    Fack avgifter/försäkringar på ca 800kr

    Mobil/telefoni 300kr

    Är det någon som VET hur min blivande sambos ekonomi påverkas av att flytta ihop med mig?

    HUR kommer min förbehållsbelopp påverkas?

    Väntas det exempelvis att HAN ska ex hjälpa mig med halva resekostnader till jobbet?

    Kommer jag överhuvudtaget kunna betala någon ?hyra??

    Vi vet ex att han måste ha kvitto på allt som har hans (jag har dessutom papper på att jag inte äger något av värde/utmätningsvärde.

    Snälla inga uppläxningar om skulderna, hade ni vetat om min bakgrundshistoria och sett hur långt jag kommit hade ni kanske förstått hur man kan hamna här.

    Tacksam för hjälp/råd!

    (Helst av människor med egen erfarenhet eller arbetar med liknande)

  • Svar på tråden SKULDER ????
  • Kjell2

    Ditt förbehållsbelopp kommer baseras på hushållet inkomster och behov av pengar. Med stor sannolikhet kommer det du får behålla minska.

  • Imhere

    Självklart förstår jag det, men frågan är får man något minimum belopp att kunna betala sina egna räkningar och möjligtvis hjälpa till med en symbolisk hyresumma?

  • Kjell2
    Imhere skrev 2018-01-17 17:15:24 följande:

    Självklart förstår jag det, men frågan är får man något minimum belopp att kunna betala sina egna räkningar och möjligtvis hjälpa till med en symbolisk hyresumma?


    Nej, det är inte så beräkningen funkar.
  • MeandHim

    Borde du tex inte kunna ringa facket och få längre månadskostnad när du är i en sån sits?

    Jag fick iaf flera hundra mindre när jag blev sjukskriven och hade lägre inkomst. Kan ju va värt att ringa o kolla :)

  • Imhere

    Har inte tänkt på att kolla med facket :)

    Tycker hela grejen är pinsamt egentligen :/

  • Kjell2

    Om din sambo tjänar mycket kommer du få behålla lite. Han kommer i praktiken få försörja dig.

  • Imhere
    Tow2Mater skrev 2018-01-17 20:50:38 följande:

    Fritidsavgiftem kommer väl att öka och baseras på båda era inkomster.


    Vad menar du? :)
  • Tow2Mater
    Imhere skrev 2018-01-17 22:03:44 följande:
    Vad menar du? :)
    "Fritidshem

    Avgifter

    Avgiften baseras på hushållets sammanlagda månadsinkomst före skatt, oavsett hur många timmar ditt barn är på fritidshem ...

    Med hushåll menas vuxna och barn som bor på samma adress. Även om din make/maka/sambo inte är förälder till barnet, ska hans/hennes inkomst räknas med."

    (fran googlad text for random kommun)
  • Imhere
    Tow2Mater skrev 2018-01-17 22:08:18 följande:

    "Fritidshem

    Avgifter

    Avgiften baseras på hushållets sammanlagda månadsinkomst före skatt, oavsett hur många timmar ditt barn är på fritidshem ...

    Med hushåll menas vuxna och barn som bor på samma adress. Även om din make/maka/sambo inte är förälder till barnet, ska hans/hennes inkomst räknas med."

    (fran googlad text for random kommun)


    Tack!

    Det visste jag inte :)
  • Jamesdio

    Det kommer att göras en ny förbehållsberäkning baserad på det nya hushållets inkomster och utgifter. Kostnaderna för boendet (bolån,uppvärmning, vatten och eventuellt snöskottning, sotning, väghållningsavgifter osv), erat uppehälle (mat, kläder, telefon mm för 2 vuxna och ett barn), sjukvård och läkemedel (högkostnadsbeloppen för er 3), barnomsorg, ev underhåll räknas ihop och sedan proportioneras det hur stor andel du förväntas stå för i förhållande till era inkomster + barnbidrag + ev underhåll + bostadsbidrag. Du kan göra en beräkning på kronofogdens hemsida med dina och sambons siffror så ser du hur mycket du får behålla. De räknar inte med att sambon ska betala dina utgifter för resor till jobbet, utan det läggs på på din del har jag för mig.

    Men lättast är att göra en egen uträkning så får du se hur det blir.

  • Jamesdio

    Försök få med alla boendekostnader på en gång! Glöm inte tex slamtömning om det är egen brunn, eller villaförsäkringen, eller kostnad för ev kommunalt vatten.  Det underlättar om ni redan från början har koll på alla kvitton/fakturor för senaste året. Man får också räkna med räntor och skälig amortering på bolån. Det är jobbigt att behöva bråka i efterhand om att elen blev dyrare än vad man hade trott och att man hade missat att ta upp sotningsavgifter eller vattenavgifter. Kanske köps det in ved/pellets till uppvärmningen också? På tal om el och vattenförbrukning, tänk på att den kommer att bli högre när ni blir fler och se till att räkna med det!

    Ju högre lön din blivande sambo har i förhållande till din desto mer av de gemensamma utgifterna kommer kronofogden räkna med att han ska stå för.

    Och glöm inte att ta med högkostnaden för sjukvård och läkemedel (även om ni idag inte kommit upp i de beloppen kan ni ju bli sjuka under året).

    Behövs det glasögon eller tandvård kan man få mindre belopp att betala in inder någon/några månader om man ansöker om det (fast man måste visa upp offert och bevis på att man är i behov av det).

    https://www1.kronofogden.se/wfmp1/fbbb-web/html/index.html

  • MeandHim
    Imhere skrev 2018-01-17 20:26:09 följande:

    Har inte tänkt på att kolla med facket :)

    Tycker hela grejen är pinsamt egentligen :/


    Fast ringer du så slipper du se människan, ingen vet vem du är. Allt är värt stt prova för att få ner kostnader, eller hur? :)
  • Jamesdio
    MeandHim skrev 2018-01-18 13:07:54 följande:
    Fast ringer du så slipper du se människan, ingen vet vem du är. Allt är värt stt prova för att få ner kostnader, eller hur? :)
    Är mycket tveksam till att facket skulle sänka sina avgifter pga en löneutmätning. Fackavgiften ingår i normalbeloppet.
Svar på tråden SKULDER ????