• Äldre 17 Jan 17:13
    2282 visningar
    5 svar
    5
    2282

    Öka i vikt! Hjälp!

    Hej!

    Jag är en 24årig tjej som är och har alltid varit ganska petite och smal. Jag väger ca 47kg och är 66 cm lång. Jag inser att detta kan låta lite men har som sagt alltid varit väldigt smal och upplever inte att jag ser ?sjuk? ut utan ganska naturlig och proportionerlig. Jag har inga problem med mat utan äter så mycket jag vill när jag vill och är hungrig. Dock skulle jag vilja öka lite i vikt då jag skulle vilja bli lite fylligare, kanske ligga på stadiga 53 kg.

    Jag behöver hjälp med vad jag ska tänka på när det kommer till mat, mellanmål, träning, hur många kalorier bör jag äta mer dag osv?

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Öka i vikt! Hjälp!
  • Äldre 23 Jan 09:31
    #1

    Hej, jag har exakt samma problem som du. För ungefär 10 år sedan vägde jag bara 64kg, då jag är 187cm lång är det inte mycket. Jag kan som du äta exakt hur mycket som helst men inte lägga på mig vikt. Den enda lösningen för mig att gå upp i vikt är gymträning. Under perioder då jag inte tränar kan jag rasa upp emot 1kg i månaden!
    Jag har haft som drömvikt 85kg! Förra lördagen vägde jag faktiskt in på 85,4kg!!! 

    Så det enda som fungerar för mig är gymträning då jag ej kan samla på mig fett. Se också till att du får i dig proteiner vid alla dagens mål. Fick träffa en dietist, skriva en matdagbok och där kom det fram att jag inte fick i mig proteiner till frukost. Tydligen mycket viktigt!

    Så kontentan, börja träna (gym) då du ej kan lägga på dig fett, det blir musklerna som får stå för viktökningen. Ha också koll på proteinintaget!

    Lycka till!

  • Äldre 23 Jan 09:38
    #2

    Först vill jag säga att vikt är väldigt genetiskt.

    Men om man vill gå upp i vikt fort behöver man i regel ligga på ett överskott på 500 kalorier per dag. VIKTIGT är att man äter nyttigt annars kommer det lägga sig på ställen där du inte vill ha några extra kilon. Resultat blir förstås ännu bättre om man tränar också, framförallt styrketräning, eftersom muskler väger mer än fett men bara tar 1/8 så mycket plats som fett. Vilket betyder att du skulle kunna bygga muskler och gå upp i vikt och se "fylligare" men fortfarande se tight ut :)

  • Äldre 2 Feb 00:23
    #3

    Tack för bra svar, får träna på då! Några bra tips på mellanmål osv?

  • Äldre 3 Feb 11:14
    #4
    gonson skrev 2018-02-02 00:23:37 följande:

    Tack för bra svar, får träna på då! Några bra tips på mellanmål osv?


    Mandel, Valnötter och andra osaltade nötter förutom jordnötter.
    Grovsmörgås med Avokado
    Ett kokt ägg
    Kikärtor
  • Äldre 23 Feb 11:52
    #5

    För att gå upp i vikt hälsosamt så behöver du räkna ut 3 saker.


    1: Hur din basala kcal nivå ligger på per dag(Vad dina organ förbränner)
    2: Hur mycket kcal din basala kcal nivå ligger ihop med dina aktiviteter .


    3: Öka med 500kcal mer än vad din kropp förbränner per dag.


    Undvik att ät skräpmat för att öka i vikt för då lägger du dig på för mycket ohälsosamt fettvikt.


     


    //Kostrådgivare

Svar på tråden Öka i vikt! Hjälp!