• användare567

    Under viktkurvan - så stressad

    Sen min dotter var tre månader har hon dalat på viktkurvan, och även lite på längdkurvan. Idag var vi på BVC igen och nu hade hon till och med tappat något i vikt jämfört med förra månaden. Hon är 1,5 år och väger 8 kilo, alltså ligger hon under den streckade kurvan. Läser om vad andra oroliga föräldrar skriver, men då väger deras barn både 10 och 11 kilo... Vilket gör mig än mer stressad. Sitter här nu och gråter och vet inte vad jag ska ta mig till. Man kämpar varje dag med att hon ska få i sig mat men så går hon nu ner i vikt. Hon är pigg och glad i övrigt. Någon som är eller har varit i samma situation som har fått det att vända på något sätt? Tacksam för all respons ??

  • Svar på tråden Under viktkurvan - så stressad
  • Anonym (Tey)

    Min dotter har oxå alltid legat under på vikten, gillar inte mat så mycket (1år) äter mest gröt å ersättning. BVC är inte oroliga, så länge barnet är nöjd och glad så ingenfara.

  • mammalovis

    Har du tillräckligt med matfett i maten? Är hon ett rörligt barn eller varför tror du själv att hon inte går upp i vikt? Vad säger bvc? Kan det bero på någon intolerans eller sjukdom? Har du sökt hjälp på vårdcentralen för utredning? Det kan ju finnas orsaker till att det inte funkar viktmässigt. 

  • cosinus

    Japp ett sånt barn har jag med. Föddes vid full tid på 2,5 kg och 45cm.

    Tog igen lite på kurvorna tills han var 5 månader men sen vände det. Vägde 7,1 kg vid ett år och 9 kg vid 2

    Han som kille förväntas dessutom väga lite mer än tjejer i samma ålder. Som mest låg han en bra bit under -3 på viktkurvan. Typ där man tänker sig att -4 borde ha varit.

    Någon gång från 2,5 år började han långsamt långsamt ta ikapp och från kanske 4 år så har han iaf varit med i kurvsystemet igen. Ligger som regel kring -2,5 på vikten.

    Han är idag snart 10 år. Väger 23 kg och är 126 cm lång.

    De tog prover och vi fick prata med dietist vid 1,5 år. Nu är det på gång igen (på mitt initiativ).

    Än så länge har de dock inte hittat något och han är frisk och pigg. Men lite dålig ork ibland. Eller snarare uthållighet. När han blir trött och energin tryter är han genast helt slut. Är som att han inte lagrar någon energi utan det är bara från måltid till måltid och tar det slut kraschar han. Mest humörmässigt.

    Som pyttis var han svår få i mat, nu tycker jag oftast han äter ok. Ibland massor ibland mindre. Svår få i fett för han väljer själv bort t ex smör. Har nu precis på slutet börjat misstänka reflux (på grund av en mängd orsaker). Om det sen är svaret på hans litenhet är ju oklart men det är mitt bästa spår just nu.

    Men aktiv är han, mest av alla mina barn, alltid igång, alltid på språng.

  • Anonym (Liten)

    Min tös är 17 månader o väger 8,4.

    Under linjen absolut, men bvc är inte oroliga och inte jag heller.

    En aktiv tös som mår bra. Hon är liten i maten och får därför sånt jag vet hon gillar. Pannkakor, extra grädde, smör.... ärtor. Ja, listan är längre än så men inte mycket.

    MEN, hon är nöjd och utvecklingen är precis som den ska för övrigt.

    Så länge barnet inte verkar må dåligt, tror jag inte du behöver oroa dig så.

  • användare567

    mammalovis, jag öser på så mycket fett som möjligt i maten men problemet är att det går ner så lite mat. I vällingen blandar jag hälften mjölk och hälften grädde. Ibland vaknar hon på natten och då kan jag lyckas få i henne en liten flaska.

    BVC har inte varit till så stor hjälp, bara konstaterat att hon behöver äta mer. Vi är där en gång i månaden för att mäta och väga och har även varit hos dietist som mest pratade om proteiner och kolhydrater. Jag vet vad hon behöver äta men att få maten att gå ner är problemet. Vi har nu äntligen fått tid till en barnläkare efter såhär lång tid, så jag hoppas vi kan få mer stöd och hjälp från denne.

  • användare567

    cosinus, låter som att din son var lika liten storleksmässigt vid min dotters ålder. Måste ha varit energikrävande att tänka på och oroa sig över att han får i sig tillräckligt med mat i så många år. Hoppas ni hittar ett svar och att han får i sog mer energi. Hoppas också att vi inte ska behöva oroa oss så långt framöver utan att det vänder innan dess!

  • cosinus
    användare567 skrev 2018-01-17 22:20:08 följande:

    cosinus, låter som att din son var lika liten storleksmässigt vid min dotters ålder. Måste ha varit energikrävande att tänka på och oroa sig över att han får i sig tillräckligt med mat i så många år. Hoppas ni hittar ett svar och att han får i sog mer energi. Hoppas också att vi inte ska behöva oroa oss så långt framöver utan att det vänder innan dess!


    Det var värst när han var liten. Sen märker man ju ändå att han mår bra. De senaste åren har det mer varit en lite sådär gnagande känsla av att han nog ändå inte ska vara fullt så liten.

    Går ni hos dietist så kolla om ni inte ska göra en kostregistrering. Dvs väga och skriva upp allt som barnet äter i några dagar för att se om det får i sig nog. Det tyckte jag var skönt att få göra för då fick man iaf veta att man fick i barnet nog.
  • användare567

    Anonym (Liten) skönt att höra att man inte är ensam! Tack för ditt svar. Och skönt för er att bvc inte är oroliga. Till oss säger de varken eller. Konstaterar att hon väger för lite och bokar in ny tid en månad senare för att fortsätta hålla koll. Varje gång vi går därifrån är det med en negativ oroande känsla.

    Vi äter makaroner och pannkakor ofta. Banan. Men inte heller så värst mycket annat. Är så kluven om att testa ny mat (vilket man borde så de får lära sig tycka om olika maträtter innan det är ?för sent?) då jag inte vågar chansa att hon inte får i sig något vid en måltid.

  • användare567
    cosinus skrev 2018-01-17 22:25:20 följande:

    Det var värst när han var liten. Sen märker man ju ändå att han mår bra. De senaste åren har det mer varit en lite sådär gnagande känsla av att han nog ändå inte ska vara fullt så liten.

    Går ni hos dietist så kolla om ni inte ska göra en kostregistrering. Dvs väga och skriva upp allt som barnet äter i några dagar för att se om det får i sig nog. Det tyckte jag var skönt att få göra för då fick man iaf veta att man fick i barnet nog.


    Ja det är ju alltid lättare när man kan prata med barnet. Är inte så lätt för en 1,5-åring att förstå. Tack för tipset, ska be om att få göra en kostregistrering!
  • tvillingmammaVastmanland
    användare567 skrev 2018-01-17 22:28:37 följande:

    Anonym (Liten) skönt att höra att man inte är ensam! Tack för ditt svar. Och skönt för er att bvc inte är oroliga. Till oss säger de varken eller. Konstaterar att hon väger för lite och bokar in ny tid en månad senare för att fortsätta hålla koll. Varje gång vi går därifrån är det med en negativ oroande känsla.

    Vi äter makaroner och pannkakor ofta. Banan. Men inte heller så värst mycket annat. Är så kluven om att testa ny mat (vilket man borde så de får lära sig tycka om olika maträtter innan det är ?för sent?) då jag inte vågar chansa att hon inte får i sig något vid en måltid.


    Ett tips är ju att ge henne det hon gillar så att hon blir mätt men också att ge smakportioner av något nytt.
Svar på tråden Under viktkurvan - så stressad