• tveckling

    Sladd-tosig

    Hej! Har en katt på nästan 8 månader här hemma som leker gott och som kattungar gör i denna ålder. Han har sin mamma och mig som han leker med dagligen, och för det mesta är allting toppen.

    Tyvärr har han tendensen att gå på sladdar när han känner för det - han verkar ha pejlat in sladden till mina datorhögtalare och min telefonsladd - och han drar i dem, leker med dem, och biter i dem om han får en chans. Och detta håller på att driva mig uppför väggen! Jag gör mitt bästa för att leka med honom och få honom engagerad i andra leksaker, men även om jag sitter med vippen i handen så går han tillslut under skrivbordet.

    Jag har använt både citron saft och vinäger som jag hällt på trasor och gnott sladdarna med. I början fungerade det i en timme eller så, nu går det inte mer än max tio minuter innan han är tillbaka.

    Jag vet att han är långt ifrån en av de där galna kattungarna som aldrig blir av med sin energi, och jag står ut med ett bli väkt flera gånger på natt av hans olika hyss, men det här är något som håller på att få mig att gråta av frustration. Det är inte mitt första husdjur, fast han och hans mamma är de första jag skaffat i egen lägenhet och jag vet inte vad jag ska göra.

    Om någon har något tips, snälla snälla svara.

  • Svar på tråden Sladd-tosig
  • tveckling
    Har läst igenom båda länkarna nu. Fick också tipset på en annan sida att strö peppar runt sladdarna. Ska testa och se om något av tipsen fungerar på min katt. Tack!! Hjärta
  • Birmafröken

    Det enda effektiva är att göra sladdarna oåtkomliga, dvs att gömma dem.

    Om det inte går att gömma dem bakom saker eller möbler, kan man köpa sladdlister, sladdgömmor, eller klippa upp en slang och lägga sladden i den. Ett annat alternativ är att gömma sladden mellan två remsor silvertejp eller liknande som sätts ihop med klistersidorna mot varandra.

Svar på tråden Sladd-tosig