• Anonym (???)

    Någon som jobbar inom psykiatrin som kan svara på.....

    Får en läkare inom psykiatrin sätta diagnosen Borderline utan en utredning?
    Jag har träffat läkaren två gånger o det skar sig mellan oss redan från början.
    När jag träffade läkaren, så började han samtalet med att fråga om jag ville dö.
    Han visste då att jag bara två månader innan hade haft cancer, vilket jag bara vetat om i 3 månader. Det gick fort från remiss till operation.
    Eftersom jag är sjukligt överviktig så menade han dö av min övervikt.
    Sen fortsatte det samtalet i en väldigt otrevlig ton. Han pressade mig med en massa frågor om mitt privatliv o om mitt barn.
    När han argt frågade mig om jag ville tvinga mitt barn o bli moderlös, bröt jag ihop o började gråta. Den tanken hade jag haft hela tiden från det jag fick veta om min cancer. Då tycket han inte att det gick att prata med mig längre o mötet avslutades.
    Nästa gång vi träffades, var tillsammans med försäkringskassan o då vart det samtal om mitt mående, vad försäkringskassan begärde osv....
    Idag fick jag papper från försäkringskassan....jag har ansökt om sjukersättning...o där står det att läkaren satt diagnosen Borderline på mig vilket jag inte fått veta innan.
    Läste på 1177:s hemsida o där står det att man ska genomgå en utredning, vilket jag inte har gjort.
    Så nu undrar jag, får en läkare sätta den diagnosen utan utredning?

    Jag sökte hjälp för att cancer blev droppen för mig o jag tvingades genomgå allt själv. Jag kände skuld för att jag överlevde o jag sörjde att jag inte skulle kunna få fler barn.


     

  • Svar på tråden Någon som jobbar inom psykiatrin som kan svara på.....
  • Tang

    Låter inte rätt. Be sjukhuset om utdrag ur journalen (om du inte kan läsa den själv online). Man kan kräva att journal skrivs om/rättas vid felaktigheter. En psykiatrisk diagnos vill du inte ha där om den inte stämmer.

  • Anonym (???)
    Tang skrev 2018-01-18 18:40:50 följande:

    Låter inte rätt. Be sjukhuset om utdrag ur journalen (om du inte kan läsa den själv online). Man kan kräva att journal skrivs om/rättas vid felaktigheter. En psykiatrisk diagnos vill du inte ha där om den inte stämmer.


    Tack.
    Tycker det är märkligt o respektlöst att jag inte fått veta att läkaren satt den diagnosen före försäkringskassan.
    Jag ska försöka prata med läkaren.
    Vill ju veta vad han grundar diagnosen på.
    Vem är stabil i sitt psyke i den situationen jag var då?
    Nu jobbar jag med min ätstörning....min övervikt beror ju på den....men vad Borderline har med det att göra......?

  • Anonym (nej)

    Nej, en personlighetsstörnings-diagnos ska man vara mycket försiktig att sätta innan man har mer på fötterna. Att ha träffat en patient två gånger räcker inte. Jag personligen har varit med om att en läkare träffat en patient en gång och sedan satt diagnosen emotionellt instabil personlighetsstörning -helt fel. 
    Det finns andra diagnoser man kan sätta som t.ex. blandade ångest -och depressionstillstånd eller andra blandade ångesttillstånd m.m. Man ska alltid sätta en arbetsdiagnos men det betyder inte att man får diagnostisera någon med personlighetsstörning efter två besök.

  • håkanhakan

    Talade med min psykiatriker om just borderline. Han berättade för mig att läkare väldigt lätt slänger sig med diagnosen borderline. T.ex. Ser de en tjej som skärt sig själv eller kommer in för intox sätter dem ganska lätt diagnosen borderline och att många av dessa diagnoser visat sig vara direkt felaktiga efter en noggrannare utredning.

    Nu är det ju skillnad på läkare och läkare, men fick intrycket av honom att det "ofta" är en felaktig diagnos.

    Tråkigt för dig att de satte diagnosen utan din vetskap.

    Hoppas allt är okej med dig trots allt. Skickar styrka ??

Svar på tråden Någon som jobbar inom psykiatrin som kan svara på.....