• Anonym (Förtv­ivlad)
    Äldre 18 Jan 20:07
    2821 visningar
    2 svar
    2
    2821

    Kan jag anmäla sjukvården?

    Jag har gått till psykiatrin i ca 10 år, till och från. Under den här tiden har jag testat sammanlagt 12 st olika sorters receptbelagda mediciner. Det har varit sömntabletter, lugnande, ssri, snri....

    Det har aldrig gjorts en grundlig utredning. Jag har fått höra att jag lider av ångest och återkommande depressioner. Jag söker hjälp när depressionen blir för djup att hantera hemma, eller när ångesten blir för stark. Varje gång får jag lugnande och anti-depressiva läkemedel. Jag tycker inte att jag fått någon bra effekt av ssri.

    Jag har aldrig velat diagnosticera mig själv, men när jag läser om bipolär så stämmer väldigt mycket in på mig. Har tagit upp detta med psyk. Inget har gjorts. Istället har de höjt min ssri dos.

    Nu när dosen höjdes fattade jag en rad galna beslut. Överilade beslut som fått konsekvenser för mig. Jag har dragit på mig skulder också. Jag har sårat människor.

    Vanligtvis är jag en lugn människa som noga tänker igenom saker och ting. Vill inte såra folk. Jag är mer av en spara än en slösa. Har haft en fattig uppväxt och jag har fått lära mig hur man sparar och snålar.

    Har nu fått reda på att ssri kan förstärka den maniska fasen.

    Jag är arg över hur jag blivit behandlad av psykiatrin. Allt pekar på bipolär. Jag har inte blivit tagen på allvar. Så mycket skada det orsakat.

    Kan jag anmäla?

  • Svar på tråden Kan jag anmäla sjukvården?
  • Anonym (Livet­s hårda skola.­..)
    Äldre 19 Jan 13:02
    #1

    Ja kontakta HSAN (hälso och sjukvårdens ansvars nämnd). Om ej det funkar kan du även kontakta socialstyrelsen...Lycka till!

  • Äldre 19 Jan 16:35
    #2

    Kontakta patientnämnden, de kan vara behjälpliga med var du ska vända dig och även hjälpa till i klagomålsprocessen.

    Du framför klagomål till IVO, patientnämnden eller ansvariga för mottagningen (chefen).

    Du kan inte gå direkt till HSAN och Socialstyrelsen är fel myndighet i det här fallet.


    Of all the things I've lost, I miss my mind the most.
Svar på tråden Kan jag anmäla sjukvården?