• Anonym (Jag mår inte dåligt egentl­igen)
    Äldre 18 Jan 22:07
    3359 visningar
    10 svar
    10
    3359

    Mår inte dåligt - Men funderar på självmord

    Det är lite märkligt. Detta handlar ingenting om att jag skall begå självmord, utan endast handlar om mitt tillstånd och psyke.

    Jag mår helt okej, har ambitioner m.m. Jag mår faktiskt inte alls dåligt, men jag funderar ändå på självmord.

    Eller känslan av att försvinna och leva långt inne i en skog för mig själv, eller fly ifrån landet och byta identitet. Jag har ingen som helst aning om varför jag känner såhär. Jag har trevliga vänner och ingen som helst bekymmer på något sätt egentligen. Allt flyter på, och snart kommer jag förhoppningsvis finna ett jobb under tiden jag studerar.

    Jag känner mig inte utmattad, inte trött eller psykiskt dåligt på något sätt. Men jag känner ändå en känsla av att bara vilja försvinna någonstans. Bo helt för mig själv och ta en paus ifrån civilisationen/samhället. Eller åtminstone fly någonstans, byta namn och fortsätta leva där.

    Så det har inte så mycket med självmord i sig att göra kanske, nu när jag har skrivit av mig. Utan handlar mer om att vilja ta paus, eller försvinna och starta på nytt. Men fortfarande, så har jag ingen som helst aning om varför jag känner såhär.

  • Svar på tråden Mår inte dåligt - Men funderar på självmord
  • Anonym (Jag mår inte dåligt egentl­igen) Trådstartaren
    Äldre 18 Jan 22:08
    #1

    Jag vill återigen understryka så det inte har blivit någon missförstånd. Jag har inte bråkat, jag är inte osams med någon, jag har trevliga vänner, jag studerar och försöker hitta ett jobb och allt flyter på. Det är ingenting negativt som har hänt.

  • Äldre 18 Jan 22:21
    #2

    Hej!

    Den känsla tror jag många kan känna! Hur är det annars i ditt liv? Känner du dig instängd, trivs du med ditt jobb? Ditt förhållande!? Tror att man lätt kan få såna känslor när man känner instängd. Vem vill inte börja om ibland, och den dör stugan mitt i skogen är så lockande!

  • Äldre 18 Jan 22:22
    #3

    Förlåt, läste för snabbt. Hur länge har du pluggat?

  • Anonym (Jag mår inte dåligt egentl­igen) Trådstartaren
    Äldre 18 Jan 22:31
    #4
    RTWBH skrev 2018-01-18 22:22:15 följande:

    Förlåt, läste för snabbt. Hur länge har du pluggat?


    Ja, visst är den där stugan, långt inne i skogen väldigt lockade?!

    Jag har faktiskt precis börjat studera. Började faktiskt nu i Januari.

    Hur menar du exakt med instängd?

    Att jag får inte vara ifred?

    Tja, lite så är det. Jag har länge velat flytta ut ifrån familjen, på grund av att jag är väldigt olik min biologiska familj i kombination av att de är mer eller mindre ''trasiga'' om man säger så.

    Men utöver det, så är det inga konstigheter. Jag har ju trots allt haft besvär med familjen länge, så jag vet inte om det bara skulle vara den orsaken till min vilja av att fly/begå självmord.


  • Äldre 18 Jan 22:40
    #5

    med instängd menar jag att du befinner dig i en situation som du inte kan/vågar påverka.

    Kan det vara din relation till din familj som kan vara det underliggande problemet till dina känslor?

    Hur gammal är du?

  • Anonym (Jag mår inte dåligt egentl­igen) Trådstartaren
    Äldre 22 Jan 19:05
    #6
    RTWBH skrev 2018-01-18 22:40:33 följande:

    med instängd menar jag att du befinner dig i en situation som du inte kan/vågar påverka.

    Kan det vara din relation till din familj som kan vara det underliggande problemet till dina känslor?

    Hur gammal är du?


    Ja, det kan nog mycket väl vara min relation till familjen som får mig att känna såhär.


    Jag är tjugofyra år.

  • Äldre 22 Jan 21:09
    #7

    Men du- du har inte funderat på att bara flytta hemifrån? Helt sunt att i din ålder längta bort, efter ett annat liv, efter privatliv, äventyr, utmaningar, nya vanor, nya relationer- FRIHET!

    Och säg inte att du inte hittar nån stans att bo- för det finns! Men du kanske måste flytta på dig- till en mindre ort. Kanske måste du vara beredd att pendla några mil för att ta dig till högskolan, eller välja en distansutbildning. Möjligheterna finns att byta till ett annat liv utan att dö- skulle vara så otroligt slöseri med ditt liv. Om du inte gillar mina förslag så hitta på nåt bättre själv- vad som helst men välj Livet för det är ditt! Ta vara på den vinstlott du har- inte alla har samma möjligheter.

    Du kan om du vill!

  • Äldre 22 Jan 22:08
    #8

    Jag hade också tänkt tipsa om att börja studera i en annan stad. Finns inget bättre sätt att få starta om!

  • Anonym (Jolle­)
    Äldre 23 Jan 14:02
    #9
    +1

    För min del var detta tidiga tecken på depression och ångest problem, gick nästan in i väggen något år senare. Bytte flickvän, jobb och alla vänner typ. Vänner ska inte vara trevliga dem ska vara fucking awesome, likaså jobbet, tjejen osv. Om allt bara är "ok" och "trevligt" så försök byt ut saker så dem blir inspirerande, awesome och fantastiska istället. Livet är för kort för att bara ha trevligt. Det är för övrigt hur jag beskriver super tradiga middagar och liknande för tjejen "det var trevligt". Fy fan vad tråkigt det är, inte konstigt man vill fly bort från livet när man har tradiga människor omkring sig.

  • Äldre 13 Mar 22:38
    #10

    Tja! Jag har också alltid känt så - haft självmordstankar utan att må dåligt. Självmord är väl också en längtan bort, liksom stugan i skogen, som jag också alltid tänker på. Tror det är normalt, för en viss typ av personer iaf.

Svar på tråden Mår inte dåligt - Men funderar på självmord