• Anonym (Maria)

    Vi med hypokondri!

    Finns det fler som jag?

    Lever med daglig rädsla att få cancer eller att hjärtat ska sluta slå, har dagligen något fel. Mår såklart jättedåligt psykiskt och googlar sönder mig.

  • Svar på tråden Vi med hypokondri!
  • Anonym (Maria)

    Just nu har jag cancer någonstans kring halsen. Ont till och från, smärtan vandrar runt. Ont i käkarna, tandvärk som kommer och går, klump i halsen, svullnad i halsen och det mest avförande - jag har svullna lymfkörtlar på halsen och de sitter längre ned på halsen.

    Hade en period i våras, men var till en bra halsläkare som kollade med kamera genom näsan, allt såg normalt ut. Mådde lite bättre i perioder efter det. Men nu nästan ett år senare är det lika uppenbart igen, för varför skulle annars lymfkörtlarna svälla upp och kännas och synas?

  • Anonym (Om det hjälper)

    Cancer med spridning till körtlar ger hårda, oömma körtlar som inte går att flytta mot underlaget vid tryck. Lymfkörtlarna på halsen svullnar gärna vid minsta lilla virus och kan kvarstå lätt svullna rätt länge efter. Sådana körtlar är mjuka och känns lite elastiska vid tryck, går att flytta lite mot underlaget. De vanligaste cancertyperna som sätter sig primärt i mun och svalg ger ganska typiska besvär: sår som inte läker, tydlig objektiv svårighet att svälja t ex.

    Sen vet du säkert ovanstående redan, men fakta hjälper ju inte vidare värst vid hypokondri (om du inte är en väldigt resonerande, logisk person). För mig personligen spelar medicinsk kunskap ingen större roll när det kommer till hypokondrin, förutom en oändligt djup brunn av hemska åkommor att ösa ur..

  • Anonym (Maria)
    Anonym (Om det hjälper) skrev 2018-01-19 06:52:04 följande:

    Cancer med spridning till körtlar ger hårda, oömma körtlar som inte går att flytta mot underlaget vid tryck. Lymfkörtlarna på halsen svullnar gärna vid minsta lilla virus och kan kvarstå lätt svullna rätt länge efter. Sådana körtlar är mjuka och känns lite elastiska vid tryck, går att flytta lite mot underlaget. De vanligaste cancertyperna som sätter sig primärt i mun och svalg ger ganska typiska besvär: sår som inte läker, tydlig objektiv svårighet att svälja t ex.

    Sen vet du säkert ovanstående redan, men fakta hjälper ju inte vidare värst vid hypokondri (om du inte är en väldigt resonerande, logisk person). För mig personligen spelar medicinsk kunskap ingen större roll när det kommer till hypokondrin, förutom en oändligt djup brunn av hemska åkommor att ösa ur..


    Tack för lugnande och beskrivande ord, men jag är tyvärr en oresonabel och ologisk person. Haha. Går jag till läkaren så går jag oftast därifrån med samma oro, nästan värre, säker på att de missat det mest uppenbara. Usch. Vilket liv man lever.
  • Zinken

    Jag tror hälsoångest av olika grad är rätt vanligt. Jag själv hade lite så där mer angående mina barn än mig själv men det blev betydligt bättre när jag började äta mina ångestdämpande även om jag fortfarande kan bli lite orolig för en del saker så tänker jag idag mer logiskt när jag läser information. Kanske kan vara värt att pröva om du lider väldigt mycket av det?

  • Fru Ågren

    Hej TS, har du provat att söka läkare för ångesten istället för de symptom som skrämmer dig? För hur det än är, brukar ju nya symptom ständigt dyka upp bara en kort tid efter att man fått lugnande besked. Det hjälper ju inte hur många försäkringar man får att man är frisk. Det håller bara en liten tid ändå.

    Nu brukar inte vården vara jättepigg på att remittera till terapeut och liknande, och det kan vara ganska lång väntetid. Men vissa landsting kör KBT-behandling mot hälsoångest via datorn. 

    Jag har hört en hel del positivt om det. Man får metoder att förebygga och minska ångesten, så att den går att leva med. Och det är så vansinnigt slitsamt att ständigt gå runt med skräck för nya, livsfarliga sjukdomar. Det tar knäcken på en. 

    Själv är jag periodare, som jag skrev i en annan tråd. Jag kan gå halvår och år utan att vara ett dugg mer orolig för sjukdomar än gemene man, eller känna något som helst ångest. Men så blir jag triggad av något. Det kan vara ett inslag på TV, en tidningsartikel, ett konstigt symptom i kroppen eller vad som helst. 

    Och då rasar alltihop över mig med full kraft. 

  • Anonym (Hjärtat)

    Själv är jag orolig för hjärtat.. Det har en massa konstiga saker för sig. Väntar på kallelse för att göra långtids -och arbets ekg. I höstas gjorde jag ultraljud som inte visade några konstigheter.

  • Anonym (Hjärtat)

    Själv är jag orolig för hjärtat.. Det har en massa konstiga saker för sig. Väntar på kallelse för att göra långtids -och arbets ekg. I höstas gjorde jag ultraljud som inte visade några konstigheter.

  • Anonym (Maria)

    Och nu har jag hittat en knöl på nyckelbenet. Logisk förklaring: en del av skelettet och helt normalt. Min förklaring: cancer.

    Vad less man blir

    Igår kväll när jag skulle lägga mig hade jag superblåa blodådror längs armarna. På ovansidan av handen och längs med armen upp. Det var verkligen superblåa och tydliga. PANIK!! Googlade såklart och fann att värme gjorde detta. Phu!! Satt under en filt med vetekudde, och kändes mig varm

  • Anonym (A)

    Det finns/har funnits en hypokondriklinik i Oslo och en läkare vars efternamn börjar på Vi (har jag för mig) har skrivit en jättebra bok.

Svar på tråden Vi med hypokondri!