• Äldre 19 Jan 14:37
    7121 visningar
    3 svar
    3
    7121

    Hur länge kan jag promenera med min 9 månaders chihuahua

    Jag har en Chihuahua på 9 månader. Han kan alla möjliga trix och otroligt lättlärd.. Men jag känner mig osäker och orolig för det här med promenader. Jag brukar gå en promenad per dag, vi har stor gård där vi annars håller till. Jag har utökat promenadtiden till 1 timme, då hinner vi ca 4,5 km. Är det för länge och långt i den åldern?. Man ska ju vara försiktig innan de fyllt över året, men det är ju mest risk för större raser har jag hört från veterinärerna. Tror ni att det är skadligt för honom med 1 timmes promenad? Under promenaden så är han lös mestadels, kopplad i kanske 10 minuter totalt.

  • Svar på tråden Hur länge kan jag promenera med min 9 månaders chihuahua
  • Äldre 21 Jan 06:55
    #1

    Tror inte det ska vara något problem med 1 timmes promenad men jag har dock ingen erfarenhet av just din ras och när dom går lösa justerar dom ju tempot själva. Jag har då gått 45-60 minuters promenader i sakta tempo med mina dvärgschnauzrar vid den åldern utan problem. Hör med uppfödaren som är proffs på rasen !

  • Äldre 21 Jan 09:39
    #2
    solrosen1 skrev 2018-01-19 14:37:44 följande:

    Jag har en Chihuahua på 9 månader. Han kan alla möjliga trix och otroligt lättlärd.. Men jag känner mig osäker och orolig för det här med promenader. Jag brukar gå en promenad per dag, vi har stor gård där vi annars håller till. Jag har utökat promenadtiden till 1 timme, då hinner vi ca 4,5 km. Är det för länge och långt i den åldern?. Man ska ju vara försiktig innan de fyllt över året, men det är ju mest risk för större raser har jag hört från veterinärerna. Tror ni att det är skadligt för honom med 1 timmes promenad? Under promenaden så är han lös mestadels, kopplad i kanske 10 minuter totalt.


    Man bör undvika forcerad motion till dess att tillväxtzonerna har slutits. Så att gå flera kilometer i rask takt menar jag är dumt och riskabelt. Att däremot strosa omkring i skog och mark eller för all del i stadsmiljö helt utan tempo eller förväntningar på tid, hastighet och/eller längd på promenaden är förstås bra. 
  • LFF
    Äldre 23 Jan 09:47
    #3

    En liten hund är så gott som klar skelettmässigt vid 9 månader. Så länge du inte forcerar motionen så är det ok. Att han dessutom går lös är bra. Att hoppa i snö/gräs/blåbärsris är jättebra träning för pyttehundar muskulärt.

Svar på tråden Hur länge kan jag promenera med min 9 månaders chihuahua