• Cansu

    Hur sjuk kan man bli om man inte kokar importerade hallon?

    Dwt är godast att äta frysta tycker jag men svenska hallon finns knappt och importerade står det att man måste koka. ... varför undrar jag? Vad kan hända annars?

    Gör ni andra detta?

  • Svar på tråden Hur sjuk kan man bli om man inte kokar importerade hallon?
  • Cansu

    Så det är anledningen endast? Endast och endast den e ju hemsk mren inte hepatit mm alltså

  • Rymdmoln

    Jag brukar koka och sen hälla i en såndär påse för isbitar. Använder oftast hallonen till smoothie på morgonen så det funkar toppen att lägga i några sådana ?isbitar? av hallon :)

  • BuoBä
    Cansu skrev 2018-01-19 16:51:34 följande:

    Så det är anledningen endast? Endast och endast den e ju hemsk mren inte hepatit mm alltså


    Cansu skrev 2018-01-19 16:53:14 följande:

    Så det gäller endast hallon inte jordgubbar mm?


    De generella rekommendationerna gäller hallon + kräksjuka för att det är väldigt vanligt, men andra smittor förekommer, också i andra bär. Se tex:

    fragor.livsmedelsverket.se/org/livsmedelsverket/d/importerade-frysta-bar/
  • Kurlie
    Rymdmoln skrev 2018-01-19 17:01:24 följande:

    Jag brukar koka och sen hälla i en såndär påse för isbitar. Använder oftast hallonen till smoothie på morgonen så det funkar toppen att lägga i några sådana ?isbitar? av hallon :)


    Vad är det för påse? Inte vanlig sån plastgrejs man gör is i?
  • BuoBä
    Kurlie skrev 2018-01-19 17:50:13 följande:

    Är det verkligen så vanligt? Jag har i princip aldrig kokat mina hallon men aldrig blivit sjuk och då har jag ätit smoothies väldigt ofta.


    Antingen har du haft tur, eller så är du en av de lyckliga som är immun mot vinterkräksjuka. Tydligen är det väldigt vanligt, och ett smittat parti kan smitta väldigt många.
  • Kurlie
    BuoBä skrev 2018-01-19 18:03:13 följande:

    Antingen har du haft tur, eller så är du en av de lyckliga som är immun mot vinterkräksjuka. Tydligen är det väldigt vanligt, och ett smittat parti kan smitta väldigt många.


    Är inte immun. Har haft det ett par gånger men inte på många år nu. Ska absolut börja koka bären då. Mina barn har inte heller blivit sjuka men de äter inte så ofta..
  • Kurlie
    BuoBä skrev 2018-01-19 18:03:13 följande:

    Antingen har du haft tur, eller så är du en av de lyckliga som är immun mot vinterkräksjuka. Tydligen är det väldigt vanligt, och ett smittat parti kan smitta väldigt många.


    Tror min pappa är immun däremot. Han har aldrig varit magsjuk har jag för mig.
Svar på tråden Hur sjuk kan man bli om man inte kokar importerade hallon?