• alesig

    Vilken stol efter babyskydd?

    Vad ska man ha för bilbarnstol efter babyskyddet? Vilket märke rekommenderar ni? Hur länge kan de ha stol nummer 2? Totalt går barnet igenom 3 st stolar om jag förstått det rätt? Babyskydd, stol nummer 2 och så en tredje? Isåfall finns det two in one stol? Alltså att bilbarnstol nummer 2 och 3 finns kombinerat i en bilbarnstol? Har tvillingar och det är mina första barn så jag skulle uppskatta om jag fick seriösa och snälla kommentarer då jag är helt bortkommen i denna jungel med stolar. Och nej, som läget är nu så har vi ingen möjlighet att åka nästan 20 mil enkel väg till närmsta affär som säljer bilbarnstolar med våra tjejer så vi kommer tyvärr måsta beställa via nätet. Sorgligt men sant!

  • Svar på tråden Vilken stol efter babyskydd?
  • Carambolan

    Axkid minikid har vi till fyraåringen. Funkar toppen tycker jag! Stol nummer tre behöver bara vara en bälteskudde och de kostar inte så mycket så tumma inte på kvaliteten i stol nr två för att få nån slags allt-i-ett-lösning, ni ska ändå ha tvåan många år bakåtvänt först.

  • solros68

    Har du Facebook, rekommenderar jag starkt att gå med gruppen "Bilbarnstolar", finns mycket kunskap att få där. Och man kan ställa massa frågor.

    Men annars är så rekommenderar jag inte att köpa 2 in 1 stolar!! Är stolen urvuxen bakåtvänd?, så är den urvuxen framåtvänd! Minikid är en väldigt bra stol som räcker hela den bakåtvända perioden.

  • Anonym (C)

    Köp en stol som är godkänd till 25 kg och har hög rygg så att barnet kan åka bakåtvänd så länge som möjligt. När den är urvuxen köper du en bältesstol.

    Stol två ska användas tills barnet är minst 5 år gammal.

    Populära stolar med lång användningstid är axkid minikid och britax maxway. Båda stolarna brukar passa bra i de flesta bilar.

  • Anonym (Besafe)

    Rekommenderar besafe iziplus. Om ni har hyfsat stor bil alternativt inga fler barn. Vi har den till våra tvillingar plus ett syskon. Toppenstol! Läs gärna på om plustest på deras hemsida. Viktigt att de är Plusgodkända för min del =testade i verklig fart etc.

  • asdfgh

    Rekommendationen är bakåtvänt till MINST 5 år, 110 cm och 18kg men helst längre.

    Plustestet gör testerna i högre hastigheter (65km/h istället för 30 tror jag det är) samt kollar även krafterna på nacken.

  • alesig
    Carambolan skrev 2018-01-20 00:42:42 följande:

    Axkid minikid har vi till fyraåringen. Funkar toppen tycker jag! Stol nummer tre behöver bara vara en bälteskudde och de kostar inte så mycket så tumma inte på kvaliteten i stol nr två för att få nån slags allt-i-ett-lösning, ni ska ändå ha tvåan många år bakåtvänt först.


    Tack snälla för svar :) Läste på om axkid minikid och Besafe iziplus som verkar vara bland dom hetaste stolarna just nu. Axkid har inte så man kan fälla ner stolen i olika lägen under färd. Hur upplever du det? Är det något du saknat på axkid att du enkelt kan fälla ner den till tex mer vilande läge under färden? :)
  • alesig
    solros68 skrev 2018-01-20 04:57:14 följande:

    Har du Facebook, rekommenderar jag starkt att gå med gruppen "Bilbarnstolar", finns mycket kunskap att få där. Och man kan ställa massa frågor.

    Men annars är så rekommenderar jag inte att köpa 2 in 1 stolar!! Är stolen urvuxen bakåtvänd?, så är den urvuxen framåtvänd! Minikid är en väldigt bra stol som räcker hela den bakåtvända perioden.


    Tack snälla för svar :) Läste på om axkid minikid och Besafe iziplus som verkar vara bland dom hetaste stolarna just nu. Axkid har inte så man kan fälla ner stolen i olika lägen under färd. Hur upplever du det? Är det något du saknat på axkid att du enkelt kan fälla ner den till tex mer vilande läge under färden? :) om du nu har en axkid minikid stol ;)
  • alesig
    Anonym (Besafe) skrev 2018-01-20 08:23:04 följande:

    Rekommenderar besafe iziplus. Om ni har hyfsat stor bil alternativt inga fler barn. Vi har den till våra tvillingar plus ett syskon. Toppenstol! Läs gärna på om plustest på deras hemsida. Viktigt att de är Plusgodkända för min del =testade i verklig fart etc.


    Tack snälla gör svar! Om man har en Audi a4 passar denna stol tror du då? ;)
  • Anonym (Besafe)

    Kolla besafes hemsida, där finns ett dokument med alla bilmodeller som de passar i samt även på vilka platser i bilen! Jättebra! (Maken här tror inte det ska vara några problem i er bil)

  • Carambolan
    alesig skrev 2018-01-21 00:55:19 följande:

    Tack snälla för svar :) Läste på om axkid minikid och Besafe iziplus som verkar vara bland dom hetaste stolarna just nu. Axkid har inte så man kan fälla ner stolen i olika lägen under färd. Hur upplever du det? Är det något du saknat på axkid att du enkelt kan fälla ner den till tex mer vilande läge under färden? :)


    Nä, det är inget jag saknat. Mitt barn har sovit bra i den ändå.
  • solros68
    alesig skrev 2018-01-21 00:56:13 följande:

    Tack snälla för svar :) Läste på om axkid minikid och Besafe iziplus som verkar vara bland dom hetaste stolarna just nu. Axkid har inte så man kan fälla ner stolen i olika lägen under färd. Hur upplever du det? Är det något du saknat på axkid att du enkelt kan fälla ner den till tex mer vilande läge under färden? :) om du nu har en axkid minikid stol ;)


    Jag har både en besafe izikid och minikid, eller rättare sagt hade. Fick byta Besafen, för att dottern satt inte bra i den. Nu sitter hon i en Minikid. Storebror sitter oxå i en Minikid. Vi använde knappt de olika lägena i besafe stolen. Vi såg till att ha bra lutning på minikiden så det var inga problem. Jag tycker att båda stolarna är bra, men minikid är bättre. Den räcker hela den bakåtvända perioden, vilket besafe oftast inte gör, vilket gör att man måste köpa nya stolar.
  • Whilda

    Men min dotter väger endast 6,5 kg och är 1 år. Börjar sitta stadigt nu. Men hon är väldigt liten. Så jag trodde det var alldeles för tidigt att byta till nästa stol. Men vaddå tycker ni att man ska byta?

  • Anotherone

    Vår bilstolskarriär har sett ut som följer:

    Graco Logico HP S inkl bas till ca 6 månader

    Britax/Römer Two Way bakåtvänd till ca 5 år sen framåt

    Bälteskudde med rygg som går.att ta bort från ca 7 år

  • solros68
    Whilda skrev 2018-01-24 05:24:12 följande:

    Men min dotter väger endast 6,5 kg och är 1 år. Börjar sitta stadigt nu. Men hon är väldigt liten. Så jag trodde det var alldeles för tidigt att byta till nästa stol. Men vaddå tycker ni att man ska byta?


    hur lång är hon? Hon måste nå upp till bältet, alltså att bältet, när det är spänt går närmare axeln än örat. Sitter bältet bra skulle jag byt.
  • Anonym (Besafe)

    Tror besafe iziplus inte har någon minimivikt. I så fall bör man ju byta då en bilbarnstol är säkrare än ett babyskydd så fort de kan sitta MED stöd...


    Whilda skrev 2018-01-24 05:24:12 följande:

    Men min dotter väger endast 6,5 kg och är 1 år. Börjar sitta stadigt nu. Men hon är väldigt liten. Så jag trodde det var alldeles för tidigt att byta till nästa stol. Men vaddå tycker ni att man ska byta?


  • Anonym (Två barn)

    Vi har testat Besafe izikid och Britax Max-way. Barnet satt bra i Besafen men den väger jättemycket och tar jättemycket plats. Den är dessutom relativt krånglig att installera. Detta spelar roll när man ska tvätta sätet, under sätet mm. Vi brukar dessutom alltid ta med bilstolarna när vi reser och Besafen är inte lämplig att resa med. Det där liggande läget kändes som en bluff. Vi hade i max lutning jämt och då satt barnet bra.

    Nu använder vi Britax MaxWay och är jättenöjda. Stolen väger bara 7 kg, det är jättelätt att ta av överdraget och tvätta, lätt att installera stolen om man behöver städa, byta bil eller resa.

    Britax är dessutom mycket billigare, den kostar inte ens hälften så mycket som en Besafe.

Svar på tråden Vilken stol efter babyskydd?