• Mikaelayasar

    Vad är din favoriträtt?

    Hej!

    Jag älskar att lära mig nya maträtter. Jag undrar vad era favoriträtter är och om ni kan skriva lite kort recept/ingredienser.

  • Svar på tråden Vad är din favoriträtt?
  • Tow2Mater

    Tror det är en pasta med smör-vinsås.

    Brukar koka en god tagliatelle och sen en sås gjord på smör, matlagningsvin, räkor, musslor i skal, en italiensk rökt korv och zuccini. Inte helt helt hundra på kryddorna, men vitlök är den viktigaste.

  • Anonym (Gott)
    Tow2Mater skrev 2018-01-20 04:00:26 följande:

    Tror det är en pasta med smör-vinsås.

    Brukar koka en god tagliatelle och sen en sås gjord på smör, matlagningsvin, räkor, musslor i skal, en italiensk rökt korv och zuccini. Inte helt helt hundra på kryddorna, men vitlök är den viktigaste.


    Hade ju varit jättebra med ett recept på det. Låter hur gott som helst!
  • Tow2Mater

    Sorry, har inget recept. Det brukar bara bli vad det blir på känn. Salt, svartpeppar, lite torkad persilja, pyttelite torkad timjan. Hackad färsk vitlök. Och slösa med mycket smör. :)

  • Anonym (Mhm)

    Helt klart Flygande Jakob, Med kyckling och banan som läggs i en gräddig gryta med chilisås till, toppas med bacon och jordnötter, detta serveras såklart med ris. Mycket gott.

  • Anonym (Gott)
    Anonym (Mhm) skrev 2018-01-20 04:34:01 följande:

    Helt klart Flygande Jakob, Med kyckling och banan som läggs i en gräddig gryta med chilisås till, toppas med bacon och jordnötter, detta serveras såklart med ris. Mycket gott.


    Jag gillar också detta men gör lite annorlunda. Lägger grillad kyckling och bananslantar i bitar i ugnsform och tar italiensk salladskrydda på. Låter konstigt men passar perfekt. Sedan vispa grädde ganska hårt och chilisås och lite curry i grädden. Bred ut över kycklingen och det. In i ugnen tills det gottat ihop sig och fått yta. Strö jordnötter på innan eller efter. Potatis till. Blir otroligt gott.
  • Mikaelayasar
    Tow2Mater skrev 2018-01-20 04:00:26 följande:

    Tror det är en pasta med smör-vinsås.

    Brukar koka en god tagliatelle och sen en sås gjord på smör, matlagningsvin, räkor, musslor i skal, en italiensk rökt korv och zuccini. Inte helt helt hundra på kryddorna, men vitlök är den viktigaste.


    Men jisses vad GOTT det lät! Tack för tips!
  • Anonym (Mhm)
    Anonym (Gott) skrev 2018-01-20 04:39:05 följande:
    Jag gillar också detta men gör lite annorlunda. Lägger grillad kyckling och bananslantar i bitar i ugnsform och tar italiensk salladskrydda på. Låter konstigt men passar perfekt. Sedan vispa grädde ganska hårt och chilisås och lite curry i grädden. Bred ut över kycklingen och det. In i ugnen tills det gottat ihop sig och fått yta. Strö jordnötter på innan eller efter. Potatis till. Blir otroligt gott.
    Har hört om den varianten, men aldrig testat. Jag får väl se till att göra det :) kan tänka mig att potatis också är gott till det hela.

    Finns de som har fläskkött i istället, men jag tycker kyckling är så gott.
  • Anonym (Gott)
    Anonym (Mhm) skrev 2018-01-20 14:24:51 följande:

    Har hört om den varianten, men aldrig testat. Jag får väl se till att göra det :) kan tänka mig att potatis också är gott till det hela.

    Finns de som har fläskkött i istället, men jag tycker kyckling är så gott.


    Jättegott med kyckling och speciellt grillad kyckling tycker jag :)

    Också gott med en grönsallad med salladskrydda, vinäger (eller citron) och olivolja till. Vinägern matchar jättebra :)
  • Aniiee

    Jag har många favoriträtter. Allt beror på humör, sort, land, tillfälle..... Nu i Januari äter jag mycket kryddstark mat, behövs i kylan. Så texas chili, heta nudlar, curry (från alla håll och kanter), het jambalaya osv är favoriter i kylan.

    Jag ääääääääälskar fusion food av alla slag.

    Sen har jag så klart familjens "staples" per "huvudingrediens", som jag älskar:
    Fisk: Dubbel strömming med potatismos
    Skaldjur: Ölkokta musslor med pommes frites 
    Fläsk: Kotletter i svampsås med kokt potatis
    Nöt: Morfars urgoda ungerska gulasch
    Lamm: Lamm-korma med ris
    Chark: Spaghetti carbonara
    Vegetariskt: Noodle bowl med avocado och ägg
    ..... och så klart mormors spenatsoppa och genomskinliga pannkakor 

    Pyttelitet axplock av mina favoriträtter. Jag kan skriva 100 till.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Dexter dot com

    Jag älskar pasta i alla former och gör en enkel bacon/gräddsås till.
    Stek lök, vitlök och bacon. 1 tsk sambal, 1 skvätt oxfond, 1 burk vitlöksost eller cremefraiche med chili och paprika, lite grädde, riven permansan och häll över pastan. 

  • Grande Rock

    Kåldolmar, men det är för meckigt att tillaga för mig så det blir inte av så ofta.


    Att tro är att inte veta
Svar på tråden Vad är din favoriträtt?