• Irie

    För litet foster på VUL :/

    När man trodde att denna gravidtet faktiskt kunde gå vägen. Gjord ett första VUL för 10dagsr sedan då sågs bara en uppklarning och maskinen ville inte ens uppskatta graviditetslängden. Enligt äl test så var jag då i v5+0 en vecka efter det 6+0 hittade läkaren efter mycket om och men ett foster med hjärtljud. Var in på gyn akut igen pga av småblödningar sedan jag plussade. Med deras för visso betydligt sämre apparat kunde hon se ett litet foster på 3,1mm men inte några tydliga hjärtfrekvens :( hinnsäcken var endast 17mm och där rasade världen samman igen:/ jag som precis börjat hoppas igen!

  • Svar på tråden För litet foster på VUL :/
  • Mittiprick

    Men om du slutar göra ul i tid och otid och väntar tills man garanterat bör se något så behöver du inte oroa dig i onödan.

    Tre ultraljud i v 6+3? Vansinne ju.


    Tells it the way it is.
  • Sjuttiosjuan
    Irie skrev 2018-01-21 12:26:29 följande:

    I går var alltså 3 dagar efter senaste VUL så 6+3 enligt äl :/


    Men kan det inte vara så att befruktningen skedde senare än du tror? Och att du inte är i v 6+3 utan 5+ nåt och då kan det ju vara för tidigt att se hjärtat och även mäta. Det är väl tyvärr bara att vänta några veckor och kolla igen:(Hoppas det går vägen!!!
  • Dahlia02
    Mittiprick skrev 2018-01-21 12:43:06 följande:

    Men om du slutar göra ul i tid och otid och väntar tills man garanterat bör se något så behöver du inte oroa dig i onödan.

    Tre ultraljud i v 6+3? Vansinne ju.


    Håller verkligen med.
  • beso

    Hej! Ska försöka lugna dig då jag tycker det låter som ändå allt kan vara ok med lite tur beroende på omständigheterna. Att dom såg ett foster med slående hjärta i v 6+0 är ju jättebra. Som jag förstår så hittade dom på akuten tre dagar efter endast ett foster på endast 3.1mm utan hjärtslag på sin mindre bra utrustning? Om detta skulle stämma så menar dom alltså att fostret dött och börjat tillbaka bildats? Hur stort var fostret i mm i v 6+0 när hjärtat sågs slå? För man undrar ju om ett foster verkligen kan krympa från tex 10mm till 3.1mm på bara 3dagar!? Vet du hur stor hinnsäck var i v 6+0?

    Iaf så ringer mina varningsklockor att akuten kan ha väldigt fel då du säger att deras utrustning inte verkade bra. Detta pga av min dåliga erfarenhet av detta förra veckan. Jag gjorde vul hos en stressad dr med liten maskin som såg simpel ut o som slarvigt tittade i ca 10sek och så att hon inte såg något foster alls men av hinnsäcken att döma så hon jag var i v6+någonting. 5dagar senare konstaterade min ordinarie gyndr på annan mottagning ett levande foster på 13mm med slående hjärta i v 7+3. Om första ultraljudet skulle ha stämt så skulle alltså bebis vuxit från att inte ens synas till att vara 13mm med slående hjärta på bara 5dagar!! Det tror jag inte på! Är övertygad om att slarv o dålig utrustning gjorde att dr nr1 inte såg något!

    Jag tycker alltså att du ska få be om att få göra ett nytt vul i mitten eller i slutet av denna vecka hos den som gjorde ditt vul i v6+0.

    Har du otur kan det tyvärr va ma men det måste det absolut inte vara!

  • Irie

    Det sågs pulserande när hon kopplade på "flödesmätningen "igår i mitten på den lilla pricken dom skulle vara fostret. Hon sa att det kanske kunde vara hjärtat. För 3dagar fick jag inte måtten utan läkaren pekade på fostret som pulserade och sa att det såg bra ut så här långt. Men min oro är sjuklig särkilt sedan en ofostrig gravidtet i september som hade precis samma "symptombild" som nu. Fick avslutas med cytotec vilket var det värsta jag varit med om någonsin (trodde jag skulle förblöda)

  • Irie
    Mittiprick skrev 2018-01-21 12:43:06 följande:

    Men om du slutar göra ul i tid och otid och väntar tills man garanterat bör se något så behöver du inte oroa dig i onödan.

    Tre ultraljud i v 6+3? Vansinne ju.


    Jo tack, jag vet! Det första och andra var inplanerat av läkaren som fastställde den ofostriga graviditeten förra gången pga av att jag fick gå länge med otydliga svar för att sedan få cyrotec och nästan förblöda.
  • beso
    Irie skrev 2018-01-21 13:04:00 följande:

    Det sågs pulserande när hon kopplade på "flödesmätningen "igår i mitten på den lilla pricken dom skulle vara fostret. Hon sa att det kanske kunde vara hjärtat. För 3dagar fick jag inte måtten utan läkaren pekade på fostret som pulserade och sa att det såg bra ut så här långt. Men min oro är sjuklig särkilt sedan en ofostrig gravidtet i september som hade precis samma "symptombild" som nu. Fick avslutas med cytotec vilket var det värsta jag varit med om någonsin (trodde jag skulle förblöda)


    Skillnaden som du kanske kan trösta lite med nu är ju iaf att dom sett pulserande hjärta v6+0 samt troligtvis även igår. Om fostret skulle ha krympt på 3dagar så måste det ha dött först och då skulle inget hjärta kunnat ses pulsera igår om det var det. Hoppas att dom bara mätte fel igår med sin dåliga utrustning.

    Förstår din oro med ma/mf. Särskilt med din hemska erfarenhet av det. Jag känner samma sak. Detta tär verkligen på psyket! Kram på dig! Jag håller tummarna!
  • Irie

    Och där försvann symptomen som faktiskt började komma för 10dagar sen. Är så jävla matt och psykiskt slut. Vad sånt här tar på psyket. Beundrar kvinnor vars barnlängtan får sem att orka trots upprepade missfall. Jag orkar inte :/

  • beso
    Irie skrev 2018-01-28 18:07:01 följande:

    Och där försvann symptomen som faktiskt började komma för 10dagar sen. Är så jävla matt och psykiskt slut. Vad sånt här tar på psyket. Beundrar kvinnor vars barnlängtan får sem att orka trots upprepade missfall. Jag orkar inte :/


    Jag förstår dig. Hade ju många mf och efter sista i november bestämde jag mig för att ge upp. Orkade inte mer psykiskt. Men oplanerat efter avbrutet blev jag gravid igen denna gång och är nu i v 10. Detta livet är så oförutsägbart..
Svar på tråden För litet foster på VUL :/