• Wilbo80

    Ni som delammat

    Väntar mitt andra barn. Funderar på det här med amning av olika orsaker.

    Ni som delammat - har det VERKLIGEN funkat? Hur har ni gjort? Har det varit amning speciella tider och flaska speciella tider?

    Hur fick ni igång amningen, ammade ni enbart i början för att det skulle komma igång eller funka det att kombinera flaska och amning direkt?

  • Svar på tråden Ni som delammat
  • As86

    Hej.

    Första barnet kom amningen inte igång och sonen gick ner i vikt så efter ett par veckor körde jag alltid amning först och flaska efter. Amningen valdes bort av sonen vid ca 3.5-4 månads ålder.

    Andra barnet kände jag att det verkade bli lika så redan dag 3 började jag fylla på med flaska men då bara de mål han inte nöjde sig med amning. Jag hade då insett själv att helamning inte var min grej. Efter en vecka fick han flaska efter varje mål och vid en månads ålder ville han inte amma mer så det blev flaska på heltid.

    Nu har jag ju haft problem att få igång amning. Kanske fungerar annorlunda om man har fungerande amning.

  • Anotherone

    Jag har haft för avsikt att helamma båda mina barn men dessvärre har det aldrig funkat.

    Första barnet fick jag problem med mjölkstockning och lade ner helt efter mindre än 2 mån.

    Andra barnet ammade jag helt första veckan tills det hade kommit igång och mjölken hade runnit till. Därefter fick vi komplettera med ersättning för att mjölken ändå inte räckte.

    Delammade honom i ca 2 mån och gjorde så att vi tog hö bröst- vä bröst-flaska för att säkerställa att han blev mätt. Men det var svårt. Ammar man helt så hör man hur det klunkar när de dricker och vet om de är nöjd, och med flaska vet man ju exakt volym. Men när man varvar så vet man inte riktigt.

  • GAndrea

    Helammade i 2 veckor, skulle lägga till 60 ml 2ggr om dagen efter amning (fick rådet av bvc). Jag märkte att dottern inte blev nöjd och ökade till 90 ml. Fortsatte med det i 2 veckor till. Då var hon en månad gammal. Så fort jag knäppte upp amningsbhn skrek hon ännu värre. Hon ville ha flaskan direkt. Stod ut två veckor till innan jag struntade i amningen.

    Så kort svar på din fråga, NEJ! Det funkade inte för oss.

  • Pinglann

    Hej!! Tyvärr det fungerar inte att amma delvis. Eftersom du ammae bara någon någon så blir det mindre och mindre mjölk. Jag har prövat med mitt andra barn och det fungerar inte. Ska låna bröstpump på apoteket och pumpa för att få igång mer mjölk. Ersättningen har gjort min lilla tös hård i magen, hon sover oroligt, äter oroligt och det är jobbigt.

  • Aliona

    Delammade (mitt val) direkt från födseln tills barnet var ett halvår och det fungerade utmärkt hela tiden. Amningen kom igång omdelbart. Vi var hemma båda föräldrarna den första tiden så då gav jag bröst och den andra föräldern eller morföräldrarna flaska. Det var ett tips som vi fick på bb. Sen började jag jobba och då ammade jag morgon och kväll, och flaska de andra målen. Vi hade hela tiden fasta mattider, men de korrigerades så klart efter hur bebisen växte och vilka behov han hade.

  • Aliona

    Glömde säga att bebisen aldrig hade magproblem av ersättningen och att han sov mycket bättre med ersättning.

Svar på tråden Ni som delammat