• ALINE7

    Fuskdagar när man vill ner i vikt?

    Hejsan! Jag har en fråga till er som har gått ner i vikt eller försöker. Har ni några fusk dagar i veckan? Vad rekommenderar ni? Har startat en viktresa sedan 5 veckor tillbaka men har nt haft några fusk dagar. Any tankar?

  • Svar på tråden Fuskdagar när man vill ner i vikt?
  • Hsbdbdvd

    Det veror helt på vilket sätt man äter under övriga dagar, och vad är definitionen av fuskdagar?

    Om du räknar kalorier, och har en fuskdag där du äter som innan så kommer du med största sannorlekhet inte gå ner i vikt. Men om du menar fuskdag som i att du unnar dig en godare middag, eller gar 1 dag i veckan när du tillåter dig en liten chokladbit. Fine, men om du har 1-2 dagar i veckan när du barkar och går lös med det du inte får äta annars, då kommer du med största sannorlekhet att gå upp i vikt på sikt.

    Det är mig bättre med delmåls belöningar, så kommer du att märka av större skillnad + att din nya livsstil blir hållbar. Det finns lixom ingen quickfix som är hållbar i längden och som hindrar dig från att falla tillbaka i gamla spår. Sen är motion dvs daglig utöver dina vanliga rutiner runt ca 30-60 min minst att rekomendera. Då kommer du få mest hållbara resultat och dessutom nå dina mål! Lycka till!!

  • Hsbdbdvd

    Glömde skriva vid vikt nedgång så är det 70% kost och 30% träning som gäller, så var noga med vad du stopper i dig. Sen för att hålla vikten så är det 50/50%

  • Aniiee

    Tja, min syrra kökar 5:2 och hon säger att alla dagar är fuskdagar utom 2.....


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Kelsson1

    Jag har gått ner 35kg och hade inga fuskdagar i sig då allt var tillåtet. Däremot kunde jag unna mig lite mörkt bröd under helgerna (kör LCHF).
    Istället för att unna dig mat och onyttigheter så tror jag mer på att belöna sig själv med annat än mat.
    Ska jag belöna mig själv så försöker jag hitta på något som inte har med mat att göra. Jag älskar att läsa så för mig kan en belöning vara att köpa en bok.
    Jag har också kört med filosofin att var jag väldigt sugen på något så tillät jag inte mig själv det på en gång. Ofta går sugen över efter en stund men om jag fortsatte att vara sugen på samma sak i flera dagar så kunde jag äta lite av det jag var sugen på för att bli av med suget.
    Det viktigaste är att om du "faller dit" att du inte faller in i tänket att allt är förstört utan fortsätter med din viktresa som om inget hade hänt.

  • Annita

    Jag försöker låta bli att fuska med sötsaker och godis eftersom det känns som om det skickar tillbaka mig till ruta ett - sötsug och krångel med blodsockret. Men lite mer mat kan jag fuska med, även om jag alltid satsar på nyttigheter och sockerfritt.

    Har bestämt mig för att jag ska köpa en fin ring jag har sett som belöning när jag når en viss vikt. Kanske sätter jag eventuellt ett nytt mål efter det!

  • scaniae
    ALINE7 skrev 2018-01-22 11:56:58 följande:

    Hejsan! Jag har en fråga till er som har gått ner i vikt eller försöker. Har ni några fusk dagar i veckan? Vad rekommenderar ni? Har startat en viktresa sedan 5 veckor tillbaka men har nt haft några fusk dagar. Any tankar?


    En gång i veckan äter du vad du vill.

    Välj själv vilken dag.

    Jag har valt Lördag
Svar på tråden Fuskdagar när man vill ner i vikt?