• JaJaJaa

    Räkna kalorier i mat på rätt sätt.

    Hejsan,

    Jag blir fan inte klok på att räkna kalorier, vill bara få rätsida på det här så jag kan köra på- Tråkigt att det är det rent tekniska som sätter stopp, inte viljan och motivationen. 

    Jag köper ett paket nötfärs 12% och där står det 180 kcal per 100 g. Då gör jag lite köttfärs på det och blandar in tacokrydda och stekere med smör (inte mycket smör) Det händer ju lite med produkten och jag tvekar på att jag kan räkna 800 g i paketet= 8 x 180 =1440 som det står på innehållsförteckningen. 

    Jag använder en app som heter MyFitnessPal, den säger att TacoKöttfärs är 221 kcal per 100 g. Kan det verkligen bli ca 40 kcal mer per 100 g i tillagning och kryddning, nog vet jag att taco krydda har några kalorier men ändå... 

    Jätte, jätte tacksam för svar.. Ligger på 500 kcal underskott och har egentligen inte ork att ha sådana här funderingar. 
  • Svar på tråden Räkna kalorier i mat på rätt sätt.
  • Annelie 76

    När du stekt köttfärsen så har det försvunnit en hel del vatten och allt det andra har koncentrerats. Jämför tomat och tomatpuré så ser du samma sak, med vatten borttaget blir det mer av allt.

  • Fröken Maria
    JaJaJaa skrev 2018-01-22 20:55:14 följande:

    Hejsan,Jag blir fan inte klok på att räkna kalorier, vill bara få rätsida på det här så jag kan köra på- Tråkigt att det är det rent tekniska som sätter stopp, inte viljan och motivationen. Jag köper ett paket nötfärs 12% och där står det 180 kcal per 100 g. Då gör jag lite köttfärs på det och blandar in tacokrydda och stekere med smör (inte mycket smör) Det händer ju lite med produkten och jag tvekar på att jag kan räkna 800 g i paketet= 8 x 180 =1440 som det står på innehållsförteckningen. 

    Jag använder en app som heter MyFitnessPal, den säger att TacoKöttfärs är 221 kcal per 100 g. Kan det verkligen bli ca 40 kcal mer per 100 g i tillagning och kryddning, nog vet jag att taco krydda har några kalorier men ändå... 

    Jätte, jätte tacksam för svar.. Ligger på 500 kcal underskott och har egentligen inte ork att ha sådana här funderingar. 


    Om du tänker dig att 1 balerinakex innehåller 70 kalorier så är det nog rimligt att färs med tacokrydda (som till stor del består av socker/fruktsocker) å smör ökar så mycket när det blandas.

    Men varför gör du inte så att du först väger all köttfärs å räknar ut de kalorierna, sedan väger smöret å räknar ut kalorierna på det. Kollar hur många kalorier det är i påsen med kryddorna å sedan lägger samman allt. Till sist delar du upp den färdiga tacofärsen i ett antal portioner å delar det med hela summan kalorier så vet du exakt vad varje portion innehåller... lycka till!
  • JaJaJaa
    Annelie 76 skrev 2018-01-23 07:16:06 följande:

    När du stekt köttfärsen så har det försvunnit en hel del vatten och allt det andra har koncentrerats. Jämför tomat och tomatpuré så ser du samma sak, med vatten borttaget blir det mer av allt.


    Jo precis  kalorierna försvinner ju inte, bara vattnet, det blir ju så klart mer kalorier per 100 g färdigt än rått, helt med på det. 
    Fröken Maria skrev 2018-01-23 07:40:35 följande:
    Om du tänker dig att 1 balerinakex innehåller 70 kalorier så är det nog rimligt att färs med tacokrydda (som till stor del består av socker/fruktsocker) å smör ökar så mycket när det blandas.

    Men varför gör du inte så att du först väger all köttfärs å räknar ut de kalorierna, sedan väger smöret å räknar ut kalorierna på det. Kollar hur många kalorier det är i påsen med kryddorna å sedan lägger samman allt. Till sist delar du upp den färdiga tacofärsen i ett antal portioner å delar det med hela summan kalorier så vet du exakt vad varje portion innehåller... lycka till!

    Japp,  MyFitnessPal stämmer säkert relativt bra.. Jag gör väl så här att jag kollar var en tacopåse har för kalorier och lägger på det och även dem andra ingredienserna, är nog enda sättet men verkar ju bli en hel del mer kalorier även om man försöker hålla det nyttigt. 

    Tack för svaren :) 
Svar på tråden Räkna kalorier i mat på rätt sätt.