• nellie17

    Utgången p-stav, 4 dagar försenad mens, brun/rosa flytning

    Hej allihop! :)

    Jag har sedan lite över ett år träffat och enbart haft sex med en och samma man. Jag satte in min p-stav för sju (japp) år sedan och har inte riktigt tänkt så mycket på att ta ut den utan har inte blivit gravid under tiden och han har alltid ''dragit sig ur'' innan det är dags för honom. Vet att det låter dumt men jag har liksom inte tagit tag i att ta ut staven, lite av rädsla och för att jag inte vill ta p-piller eller annat hormonsrelaterat längre då jag vill kunna öka chanserna att bli gravid fortare i framtiden.

    Nu är det så att jag har bokat en tid för att ta ut p-staven. Helt plötsligt är min mens nu försenad i FYRA dagar, den har alltid varit extremt punktlig. Jag har en app där jag kan följa den och den brukar alltid komma exakt på dagen. Jag är inte stressad eller någonting vad jag kan komma på som anledning till detta?

    Jag har i perioder varit lite ''upp och ner'' i humöret men nu den senaste tiden har jag ibland knappt kännt igen mig själv, med ÅNGEST blandat med glädje om vartannat. Jag har haft pyyyyttelite mensvärk idag (+3 dagen) men mestadels lite konstiga känningar på vänstersida av magen (men ändå mot mitten men tydligt beläget till vänster sida), har de senaste dagarna varit extremt blek så min omgivning reagerat, måste hela tiden äta något för att inte känna mig svimfärdig, har lite svårt att somna men känner ändå en onaturligt extrem trötthet som att jag skulle kunna sova femton dygn om jag bara kunde somna.

    Nu på eftermiddagen/kvällen har jag varit på toa massa gånger och ibland när jag torkat mig ( förlåt för äcklig information ) lite ''innanför'' om ni förstår vad jag menar så ser jag en tendens till lite brun/rosa färg men knappt märkbart. Ena gången var de en millimetersliten blodprick (koagel) på pappret men thats it. Tycker även att man känner livmoderstappen tydligare :/

    Jag har aldrig haft såhär, och för några dagar sedan kände jag som en slags ''tusen nålar'' grej vid/under naveln. Ingenting ont men det var lite obehagligt då det aldrig kännts så förut. Misstänker absolut ingen endometrios då jag inte brukar ha några besvär mer än lite lättirriterad eller en timmes mensvärk per mens.

    Just nu ligger jag på rygg i sängen och känner hur det liksom ''känns'' på vänster sida av magen, som blivit lite svullen. Magen lever också om något alldeles enormt. 

    ÄR DET ETT BARN så behåller jag/vi, inget snack om den saken. Och pappan kommer bli glad. Vi har bara inte skyddat oss mer av den enkla anledningen att vi inte funnit någon anledning till det, blir det ett barn så blir vi glada. 

    Jag börjar nu få lägga band på mig själv. Vill så himla gärna att det är en liten bebis. Tycker ni att det låter som det även om symtomen är så små att de knappt märks och trots den lilla färgningen på pappret?

    Vågar jag göra ett test redan imorgon eller ska jag avvakta tills symtomen blir mer intensiva? Jag har inga ömma bröst eller så. Om mensen kommer så kommer jag att börja gråta. Har gått helt upp i det här nu och hoppas verkligen på ett pluss. Har ändå kännt mig redo för barn i flera år. Har liksom inbillat mig att jag haft svårt att bli med barn nu när p-staven varit så gammal och allt. 

    Tack på förhand till er som svarar 

  • Svar på tråden Utgången p-stav, 4 dagar försenad mens, brun/rosa flytning
  • Ek90

    Hej!

    Jag har tyvärr inget bra svar på din fråga, men kände jag ville skriva ändå då jag har precis samma sorts flytning och undrar själv vad det kan bero på! Jag är inte helt hundra på när BIM är för mig då min mens av nån anledning var över en vecka sen förra månaden, men är nu inne på fjärde dagen med denna bruna, väldigt sparsamma flytning.

    Jag förstår så din längtan och önskan om att detta ska bero på graviditet! Jag bara hoppas min mens inte kommer och att det beror på grav, men testade negativt imorse och det känns bara som jag inte är gravid så tror mer på något annat i mitt fall, typ lite obalans efter förra månadens sena mens. Men har aldrig haft sånhär flytning innan iallafall.

    Jag själv skulle nog inte klara att vänta med att testa när du ändå är 4 dagar sen, haha! Men jag vet också hur besviken man blir av det där negativa testet, så det är svårt att råda. Men ett negativt test nu behöver ju inte heller betyda att man absolut inte är gravid då kroppen kanske inte hunnit tillverka tillräckligt med HCG, sååå.... väntar med spänning på att få höra resultatet ifall du bestämmer dig för att testa :D

  • nellie17
    Hej!

    Åh vad gullig du är som svarat :) ligger sömnlös och bara väntar på att mensen ska komma... ungefär. 

    Jag har heller som jag kanske skrev aldrig varit med om detta förut... visst att man kunnat få som en slags brunfärgad mens eller vad man ska kalla det men aldrig såhär pyttigt? Det är liksom inte ens en flytning nu utan bara en liten färg eller hur sjutton man ska förklara det. Sen när jag tänkt efter så har jag nog haft lite mer flytningar än normalt. Liksom mer vattniga? Förlåt om det är för mycket information men jag känner bara att det kan vara skönt att skriva av sig nu när vi ändå verkar uppleva samma! Tycker verkligen att hela situationen känns väldigt mysko. Även om det tydligen är normalt att mensen drygar sig ibland, då borde den väl komma som vanlig mens med samma symtom som alla andra månader och år kan jag ju tycka... men den där jäkeln till menstant verkar vilja ha ett eget liv. Skönt att inte vara ensam om det här.

    Tråkigt att det var negativt för dig imorse. Men som du säger så kan det ju bero på att kroppen inte hunnit tillverka tillräckligt med HCG. Jag har googlat i timmar och alla rekommenderar tydligen clearblues digitala. Använde du det? Jag tänkte vänta imorgon och sen ta ett på onsdag. Det finns ju dom man kan testa med innan beräknad mens dessutom. Undrar om det skulle funka att ta ett sånt? Håller jättegärna kontakten här i tråden så kan vi stötta varandra? :) Självklart kommer du få veta resultatet.

    Tänkte du göra nått mer test om någon dag eller så?

    Förlåt om svaret är osammanhängande eller så. Min hjärna orkar inte riktigt hänge med men kan inte somna heller.
  • Ek90

    Usch ja, man skulle kunna bli gråhårig av detta! Jag ligger vaken då jag ska jobba natt imorgon och försöker vända lite på dygnet nu före. Som gjort för grubblerier!

    Va inte orolig för informationen, haha! Bara bra att man kan skriva om sånt då det kanske inte är något man så ingående vill prata med sin partner om t.ex.

    Ja, man tycker ju den borde komma med besked när den låtit sig vänta några dagar extra. OM den nu ska komma, vill säga :)

    Jag måste erkänna att jag testade med ett som jag tog från mitt jobb (ingen affär, utan jag jobbar inom sjukvården) och jag vet inte alls vad det är för märke då det är någon slags storpack... tycker bara de borde va känsliga då vi använder dem inom vården, men samtidigt så vet man ju inte ändå, med tanke på att det inte är test som säljs i butik... tror med jag fått uppfattningen av att cb verkar va det mest omtyckta, rfsu:s test har jag läst en del negativt om så de vet jag inte om jag skulle vilja lägga pengar på. Kanske det digitala men inte de där små remsorna. Har ingen erfarenhet av de man kan testa tidigt med men man tycker ju de borde visa rätt när man dessutom är efter beräknad mens, vilket jag blir imorgon om jag inte är helt ute och cyklar. Men ingenting känns självklart med tanke på min sena mens förra månaden.

    Ja jag håller väldigt gärna kontakten här! :) Så skönt att kunna prata av sig utan att känna sig dum för att man överanalyserar allt. Jag vet ju inte hur du känner men jag vill heller helst inte prata med vänner/familj då det känns lite jobbigt att alla ska veta vad vi sysslar med och undra när det ska ta sig osv, dä är detta perfekt.

    Jag väntar nog minst nån vecka eller så innan jag ger mig på ett test till. Känns som det jag väntar på är att mensen ska dra igång, men man vet ju aldrig!

    Min hjärna är nog minst lika mosig vid denna tiden så därför förstår de nog varandra trots luddiga texter hoppas jag???? haha!

  • nellie17
    Eller hur :O Jag har faktiskt inte ens berättat de för min partner än... Tycker det vore lite jobbigt när jag inte ens är säker själv och han skulle ha hundra frågor om symtom och allt åh jag skulle verkligen inte vilja prata med honom om mina flytningar xD

    Mensen har fortfarande inte kommit. Somnade direkt efter jag skrivit till dig och har sovit tills nu, är ledig idag. Jag jobbar också inom sjukvården vilket gjorde det hela ännu mer intressant nu :D Tror jag vet vilka test du menar, de ser ut precis som rfsu:s papperstickor men är blå va? Eller ni kanske inte kör på samma, men såna har vi iallafall här där jag bor. Har varit med på några såna och tycker de känns lite...oseriösa? Istället för en sticka där man liksom får svaret digitalt med veckoindikator, jag tror att det blir ett sådant för mig imorgon. Men rfsu:s storpack med såna är väl säkert okej om man vill testa maaaaassa gånger.

    Åh nu känner jag verkligen att jag vill göra ett test men vågar inte förens imorgon. Jag har inga färgningar nu heller... men samtidigt så har jag fått nån annan känsla i kroppen nu av att jag inte tror att jag är gravid alls. Och fortfarande inget vid brösten. Har du ont eller är öm i dina eller? xD

    Är väl för att jag försöker ställa in mig på ett minus antar jag. Kommer bli så jäkla ledsen alltså.

    Jag håller verkligen tummarna för att din mens inte kommer! Det vore så roligt om vi plussade båda två <3 :D
  • Ek90

    Men åh vad kul att vi är inom samma yrke! :D

    Förstår hurdana du menar, men vi har några gråa stickor som ligger i ett grått omslag eller vad man ska kalla det.

    Ja det känns som digitalt är bäst på så sätt att man inte heller behöver vända och vrida och inbilla sig att man faktiskt kan se ett ljust ljust streck som sen egentligen inte är någonting.

    Samma här, ingenting under natten eller nu under dagen! Och inte ont alls i bröst eller liknande, vilket jag i normala fall brukar ha innan mens. Har liksom ingen som helst symtom på varken mens eller plus känns det som. Och det där med känslan är så konstig, för mig pendlar det också så att ena stunden så tänker jag att det KAN sju faktiskt va så att man blivit gravid då man ju haft oskyddat sex runt när ÄL borde varit. Andra blir ju gravida hur som helst! Men sen i andra andan så tänker och känner jag att nej, det kommer inte vara så. Min mens är ju vad jag vet inte ens så sen utan har mest varit konstigt med det där bruna. Hmm!

    Ja man ställer ju in sig mentalt för minus men sen finns det där envisa att man ändå hoppas så på plus så om stickan blir neg så blir man ju besviken oavsett hur mycket man ställt in sig på det... : (

    Tack vad söt du är! Och jag håller också tummarna stenhårt för att ditt test ska visa plus när du testar! Det vore verkligen jätte kul, då får vi följa varandra i det spännande som isåfall väntar :D <3

  • Ek90

    Åh jag måste bara fråga en sak. Jag skäms för hur dålig koll jag har på min menscykel men jag har liksom aldrig reflekterat så mycket innan utan bara vetat att jag får mens en gång i månaden och att det brukar ske relativt regelbundet och att min cykel är lite åt det långa hållet.

    Men förra månaden då min mens var den fick jag den 20/1 istället för typ 11/1 som jag förväntade mig. Nu denna månaden så skaffade jag nån app där man kan skriva in sin mens osv, mest för att hålla koll på hur den brukar komma och så då mitt minne är kasst, haha! Den har bara en tre månaders mens att gå efter då en dessutom var sen, så litar ju inte på den riktigt... men den visar att jag ska få mens idag. Typ 34(?) dagar efter förra mensens första dag. Nu chansar den ju bara utifrån de förra jag skrivit in men... hur sjutton ska man veta med tanke på att den var sen förra månaden? Den brukar inte vara så i vanliga fall som sagt utan brukar bara skilja minus eller plus en två dagar hit och dit. Usch skäms för jag har så dålig koll! Vet egentligen inte vad jag ens frågar här men det är bara något som grott i mitt huvud så bara skönt att få det ur sig!

  • nellie17

    Förlåt att jag inte svarat förens nu men vart så trött nu ikväll så låg nästan däckad och hade ont i huvudet. Försökte äta lite men vet inte om jag inbillar mig eller något men jag blev så illamående! Inte för att de luktade eller något men bara en illamåendekänsla med nån kväljning sådär. Inte så att jag behövde springa mot toaletten men ändå. Nu kan jag iallafall konstatera att jag inte inbillar mig, antingen är de något som är upp åt väggarna galet med kroppen just nu eller så är jag med barn! Även om symtomen inte är jättestarka när dom kommer så är det iallafall någonting som är på gång. Blir det inget pluss så kommer jag seriöst bli orolig för min egen hälsa och ja, jag har PANIK just nu. Kände mig lite febrig och tjaffsade med killen vilket ledde till att jag satte mig ner på badrumsgolvet och grät för mig själv vilket ALDRIG brukar hända. Antingen är de pressen av det här eller så är de nått med hormonerna alltså. Efteråt skämdes jag som sjutton över min reaktion.

    Ja man brukar ju kunna se streck på dom där remsorna om man stirrar tillräckligt länge :O Jag brukade inte heller ha så bra koll på min mens förens i höstas när jag skaffade appen men förstår hur du menar med att den inte har så mycket att gå efter :/ allt det här kommer göra mig tokig snart. Jag skäms också på något vis också över hur lite koll man har alltså... men åh andra sidan så gör ju bara appen beräkningar, den kan ju inte veta allt vad som händer i ens kropp liksom. 

    Annars har de inte varit några flytningar alls nu. Alltså det känns jättemärkligt? Skulle det ha varit mensen som var pågång så skulle den fan ha brakat loss rejält idag alltså. Har du fått nå fler symtom?

    Ursäkta mitt språk i mina svar, jag måste låta helt galen. Kan lova dig att jag i övrigt är helt normal men jag börjar bli orolig/rädd och kan knappt koncentrera mig på vad jag skriver känns det som. Nu verkar det också som att killen, som jag inte berättat nått för, har börjat ana vad som är pågång. Han har inte sagt nått rakt ut men märkte tydligt efter mitt lilla utbrott (  :)  ) hur han började liksom... ändra rösten och titta på mig lite frågande osv. På ett sätt som att han visste, han är väldigt snäll och sådär men de vart lite... övertydligt. Till och med strök mig på magen sen i soffan? Funderar starkt på om jag ska gå till macken här ovanför och kolla om dom har gravtest. Har för mig att jag sett de. Blev så otålig nu att jag sprängs snart.

    Gud vad skönt att du finns så jag får ventilera allt <3 Hoppas de går bra på jobbet ikväll, vårdyrket är fantastiskt!

  • nellie17

    Jag köpte ett test och gjorde de alldeles nyss. Är så förvirrad att jag varken är glad eller ledsen. Det visade negativt. Dom hade bara rfsu testa tidigt så jag köpte ett sånt, och alltså... jag vågar inte lita på det testet. Kände det direkt när jag tog upp de ur förpackningen. Det var typ som fyra (eller om det var fem) uppsugningshål som man skulle hålla i själva kisseriet. Så jag läste ''uppsugningshål'' och att det inte skulle komma något på kontrollrutan. Så jag höll ner de i tio sek och så färgades inte testet. Sen öppnade jag själva foldern och såg en bild där dom håller ner hela den delen och alla hål så jag gjorde väl dedå eftersom inget hände åh ja... då började det färgas. Sen väntade jag. Då dök bara ena strecket (ej gravid) upp men det är färgat lite på kanterna i själva kontrollrutan :S så har jag ju kissat/druckit väldigt mycket idag så kommer VERKLIGEN göra ett nytt test på morgonurin om mensen inte dykt upp på fredag. Om inte annat har jag ju tid hos barnmorska på tisdag. Känns som att hon får göra ett test åt mig då också om det inte hänt nått då så vill man ju veta vad sjutton det är frågan om. Har inga känningar att mensen är på g alls. 

    Känns som att jag var helt oduglig på att ta gravtest med rfsu testa tidigt iallafall :S Hör ju själv att det låter som önsketänkande men hoppas du förstår hur jag menar. Det är ju olika när man plussar efter ägglossning har jag förstått och googlade lite på deras tester och känner ju lite ''jahaja'' när man läser tillexempel:

    ''Jag har nyligen plussat, och jag testade på BIM-5 (DPO10) med billigatester.se:s stickor. Fick svagt sträck. Dagen efter testade jag igen, fick något starkare sträck men var osäker. Köpte då hem RFSU.s testa tidigt, och fick ännu mindre sträck, dessutom tog det lång tid innan man ens kunde ana det. Blev såklart förvirrad och testade med Clearblue. Inte det digitala utan det vanliga, då fick jag starkt och fint plus som visade sig med en gång.., Så för min del så var RFSU:s test det sämsta.''

    ''Jag fick postitivt med apoliva/ACO (minns inte vilket) Testade samma dag med testa tidigt, men det var neg, inte ens en antydan till streck, nästa dag testade jag med ett nytt från apoteket och det var pos. Så jag har inget gott att säga om RFSU testa tidigt'' 

    Även om jag nu ställer in mig på att det inte finns nån bebis såklart. Men kan iaf säga att jag med all säkerhet inte inbillat mig dessa symtom och mensen är ju fortfarande fem dagar sen :S Jag blir inte klok på det här.

  • Ek90

    Det är ingen fara!

    Alltså visst blir man tokig när man känner sådär? Man tycker ju att man inte borde kunna inbilla sig allt sä tydligt.

    Jag fick också ett sånt utbrott på min sambo i helgen, helt utan anledning. Sen helt plötsligt blev jag gråtfärdig och sen skämdes jag också då jag själv fattade att min reaktion var helt orimlig. Men tror att man oavsett om man inte inser det själv har en press och stress över allt som påverkar en även om man försöker intala sig att man ska va lugn och inte inbilla sig och känna efter tecken osv. Som även gör humöret lite svajjigt då man ändå nånstans konstant funderar.

    Mina sånna flytningar verkar också ha försvunnit helt nu. Mycket märkligt! Och lite komiskt att vi har precis samma! Men nä, känner mig nog bara som vanligt skulle jag tro... vill ju bara veta om mensen ska komma snart eller inte!

    Du behöver inte be om ursäkt! Jag är inte helt normal men det är väl nästan det bästa att vara, va? ;) hihi!

    Så tråkigt att testet va negativt <3 men förstår jag det rätt om det alltså inte kom något streck alls i kontrollrutan? Det låter ju onekligen lite mysko och opålitligt. Skönt att ha en tid inbokad till gyn iaf, då kan de ju hjälpa både med råd och test. Kanske ett HCG-blodprov med om du har tur så får man ju garanterat svar iallafall, om testet fortfarande skulle visa negativt. Man blir inte klok när man bara går och väntar på mensen. Man tycker ju inte den borde bli så sen utan anledning när den inte brukar krångla.

    Hoppas att testet på fredag har bättre resultat! Känns kanske som man ska använda sig av CB istället så man slipper slösa pengar på sånna test som det känns som många inte alls är nöjda med.

    Just nu har vi det superlugnt här så hjärnan hinner bli lite trött. Fär hoppas du lyckats somna nu :)

  • nellie17

    Jag somnade vid 06:30 och fick knappt sova till 11, tänkte sova längre då jag också hör och häpna arbetar natt xD Sjukt att vi har så lika? Vem vet, jag kanske både inbillar mig symtom och egentligen skriver med mig själv. Jag kanske har blivit knäp? Vaknade och kände mig kissnödig och onormalt varm i kroppen lite som feber?

    Annars inga flytningar. Har lite ont i magen men strax ovan naveln så de kan lika gärna vara nått annat.

    Det kom ett steck, men bara det som visar ''inte gravid'' men lite färg fastnade kvar i kanterna på själva kontrollrutan. Fan skulle ha tagit en bild! Det vart alltså ett streck men bakgrunden blev aldrig vit utan vart rosa så de kändes väldigt mystiskt. Nu när jag är lite piggare inser jag ju att den färgen kan ha dolt ett svagt streck? Men jag var så jäkla trött inatt och ville bara testa mig.

    Jag ringde faktiskt till BM som jag ska till, och hon sa att även om det här testet visade sådär fast det var ett ''testa tidigt'' så ska vi göra ett nytt om min mens inte kommit på tisdag. Hon sa att det är JÄTTEVANLIGT (hon lät väldigt bestämd) att det inte ger utslag på test förens två veckor efter beräknad mens, att mitt var så tidigt än samt att det inte var på morgonurinen och har jag inte fått min mens så ska jag hålla mig den dagen jag ska dit så ska hon kolla då. Hon sa att egentligen stämmer ju kanske inte den ägglossning som är i appen heller utan jag skulle bara försöka ta de lugnt och glömma det där testet lät de som. Jag frågade om den lilla flytningshistorien med och hon började direkt tjata om att vi ska ta ett nytt test på tisdag då hon trodde, fick dra de ur henne dock, att HCG nivåerna för mig var låga och att morgonurin om någon dag skulle kunna ge utslag på testet. Jag frågade ju ungefär ''Kan jag utesluta graviditet nu?'' och hon sa att efter två veckor om det inte ger utslag på morgonurin så skulle jag kunna göra de. Men att vi även kunde ta ett blodprov då.

    Gud, känns som att man slits mellan hopp och förtvivlan med det här. Nu börjar jag ju bli mer orolig för att det skulle vara något fel på mig, än om det skulle vara negativt. Även om alla säger att mensen kan flytta sig lite som hon vill xD 

Svar på tråden Utgången p-stav, 4 dagar försenad mens, brun/rosa flytning