• Litehärochdär

    Ni som startade eget

    Hej är nyfiken på alla er som har startat eget företag! Vad jobbar ni med? Vad har ni för bakgrund? Går eran firma bra? Har ni ångrat något? Vill mest få lite inspiration. Har själv egen firma som fotograf men funderar på att göra något annat.

  • Svar på tråden Ni som startade eget
  • Ruter

    Jag startade företag för drygt ett år sedan och det går men man ska inte räkna att gå med vinst dom första åren. Jag hade aldrig kunnat leva på det jag drar in men har då också ett jobb och kör företaget på sidan av, just för att få in pengar är dock tjänstledig för föräldraledig och studier men har en fast tjänst på ett företag i en helt annan bransch än vad mitt företag handlar om. Det är tufft och man lär räkna med att lägga mer otroligt mycket tid och energi

  • Hobbyfotograafis

    Åh, nu blev jag nyfiken hur det är att ha eget företag inom fotografi! Berätta gärna allt och lite till. Vad för slags uppdrag har du? Tjänar du bra? Hur mycket kostar din utrustning etc?

    Själv går jag runt och fotar med en iPhone 7 för tillfället men jag tycker att det är kul och spännande med foton. Jag har en känsla för det, men har aldrig ägt en riktig kamera. Har du utbildning, eller är du självlärd? Är det ett yrke att satsa på tro?

  • sobrio88
    Litehärochdär skrev 2018-01-23 07:48:25 följande:

    Hej är nyfiken på alla er som har startat eget företag! Vad jobbar ni med? Vad har ni för bakgrund? Går eran firma bra? Har ni ångrat något? Vill mest få lite inspiration. Har själv egen firma som fotograf men funderar på att göra något annat.


    Kan svara för gubben Han startade sitt företag som manuell skogsarbetare (jobbar på marken, inga stora skogsmaskiner alltså) för 4 år sen (hade kört företaget några år på sidan av sin anställning men drog igång heltid då).

    Han gick skogsinriktning på naturbruksgymnasium men blev anställd med ett kvar på gymnasiet så han har inte tagit studenten. Jobbade på några olika företag inom sitt yrke fram tills han beslutade att dra igång eget på heltid vilket var hans stora dröm.

    Firman går bra. Har alltid gott med jobb.

    Han har absolut inte ångrat något mer än möjligtvis att han skulle gjort det tidigare
  • Litehärochdär
    Ruter skrev 2018-01-24 08:04:41 följande:

    Jag startade företag för drygt ett år sedan och det går men man ska inte räkna att gå med vinst dom första åren. Jag hade aldrig kunnat leva på det jag drar in men har då också ett jobb och kör företaget på sidan av, just för att få in pengar är dock tjänstledig för föräldraledig och studier men har en fast tjänst på ett företag i en helt annan bransch än vad mitt företag handlar om. Det är tufft och man lär räkna med att lägga mer otroligt mycket tid och energi


    Vad för slags firma har du?
  • Litehärochdär
    Hobbyfotograafis skrev 2018-01-24 21:49:20 följande:

    Åh, nu blev jag nyfiken hur det är att ha eget företag inom fotografi! Berätta gärna allt och lite till. Vad för slags uppdrag har du? Tjänar du bra? Hur mycket kostar din utrustning etc?

    Själv går jag runt och fotar med en iPhone 7 för tillfället men jag tycker att det är kul och spännande med foton. Jag har en känsla för det, men har aldrig ägt en riktig kamera. Har du utbildning, eller är du självlärd? Är det ett yrke att satsa på tro?


    Jag hr alla möjliga uppdrag, allt från bröllop till företagsfoton. På somrarna skulle jag kunna klara mig på endast fotandet men endast juni juli augusti typ. Därför har jag ett fast jobb också. Jag är utbildad fotograf och jobbade flera år som assistent vilket är bästa vägen helt klart om du vill lära dej. Det har blivit allt svårare att tjäna bra pengar som fotograf på grund av alla hobby fotografer som extraknäckar å fotar bröllop eller tar familebilder, vilket jag helt kan förstå. Jag skulle nog inte råda någon att bli fotograf, kanske om personen är duktig på att skriva också och kan kombinera bild och text. Så många är duktiga på att ta bilder nuför tiden och konkurrensen är mycket hårdare än vad den var får 20 år sedan, innan digital kameran. Dessutom kan jobbet vara slitsamt på kroppen. 95% tiden går åt till efterbearbetning eller bokföring och pr. Endast 5% går till själva fotandet och då släpar du ofta tung utrustning. Jag skulle vilja fortsätta med fotandet men jag vet inte om min kropp kan eller om ag kan försörja mig. Därför funderar jag på vad jag skulle kunna göra istället :)
  • Ruter
    Litehärochdär skrev 2018-01-24 22:22:36 följande:

    Vad för slags firma har du?


    Jag syr och säljer barnkläder vilket är otroligt tuff bransch då alla går in och tittar vad hm tar och gärna på rean då också och sen inte vill betala en krona mer än det. De skulle ibte änns täcka en bråkdel av materialet isåfall. Det svåraste med att driva företaget är alla personer som tycker att man ska jobba gratis och när man fint svarat att det kan man tyvärr inte göra då det är min försörjning så blir dom både arga och hotfulla mot än.
  • Litehärochdär
    Ruter skrev 2018-01-25 07:30:23 följande:

    Jag syr och säljer barnkläder vilket är otroligt tuff bransch då alla går in och tittar vad hm tar och gärna på rean då också och sen inte vill betala en krona mer än det. De skulle ibte änns täcka en bråkdel av materialet isåfall. Det svåraste med att driva företaget är alla personer som tycker att man ska jobba gratis och när man fint svarat att det kan man tyvärr inte göra då det är min försörjning så blir dom både arga och hotfulla mot än.


    Å nej så typiskt och trist att folk kan vara så :( du får försöka rikta dej till folk som har mer pengar men svårt det också :/
Svar på tråden Ni som startade eget