• KMJ

    Hur mycket får jag att leva på i månaden om jag studerar på högskolan och har barn?

    Jag planerar att plugga på högskolan och försöker räkna ut hur mycket jag skulle få att leva på.

    Jag tänker ta fullt lån, bidrag och tillägg för tre barn. Försökte räkna ut på CSN men då kommer jag fram till att jag skulle få ut ca. 3700 kr i månaden och det går ju inte att leva på??? Vad gör jag för fel i uträkningen?

    Någon som vet hur det fungerar om jag redan har lite lån kvar från tidigare KY-utbildning? Pausas återbetalningen ock läggs på det nya lånet?

    Tack!

  • Svar på tråden Hur mycket får jag att leva på i månaden om jag studerar på högskolan och har barn?
  • Anonym (S)

    Vet inte exakt men jag fick drygt 13000 för flera år sedan så måste ju vara mer än det idag.

  • Anonym (K)

    Det var inte 3700 kr/vecka då? Om st handlar lån + bidrag + barntillägg.

  • Anonym (K)
    Anonym (K) skrev 2018-01-23 12:04:49 följande:

    Det var inte 3700 kr/vecka då? Om st handlar lån + bidrag + barntillägg.


    Gör jag uträkning med två barn och utan tilläggslån skulle jag få ut ca 11 000/mån
  • KMJ

    Ha ha ha ...det var nog i veckan uträkningen var baserad på. Ja då blir det ju lite skillnad

  • KMJ

    Ni som pluggar med barn, hur gör ni på sommaren? Blir det massor av extra jobb då? 

  • Anonym (Student)

    Nu har jag bara ett barn men jag jobbar en dag i veckan på terminerna och på sommaren brukar jag jobba två av tre månader. Funkar fint! Upplever att jag har mycket tid med barnet under terminerna, mycket mer än när jag jobbar heltid på sommaren.

  • Carambolan

    När jag pluggade tog jag föräldradagar på sommaren men dina barn kanske är för stora för det?

  • sobrio88

    En följdfråga. Visst behöver man inte skydda SGI på sommaren när man ska läsa vidare på hösten?

  • Anonym (M)
    sobrio88 skrev 2018-01-23 13:21:28 följande:

    En följdfråga. Visst behöver man inte skydda SGI på sommaren när man ska läsa vidare på hösten?


    Det stämmer, den är automatiskt skyddad om man studerar terminen innan och efter sommaren, dvs mitt i utbildningen.
  • Anonym (Mamma)

    Du kan antagligen få bostadsbidrag också och någon slags underhållsbidrag. Kolla upp det

Svar på tråden Hur mycket får jag att leva på i månaden om jag studerar på högskolan och har barn?