• Äldre 23 Jan 14:41
    4164 visningar
    22 svar
    22
    4164

    Valp med hittat biljud på hjärtat, köpa eller ej?

    Hej!

    Jag är just nu påväg att köpa en valp, redan tingad och får hämta den i helgen. Men nu säger uppfödaren att valpen, som i måndags var på veterinär besök, har konstaterat ett biljud på hjärtat samt har en knäskål som var lite väl lös.

    Jag ringde själv upp veterinären för att kolla med henne men hon hade tyvärr en svår accent så jag uppfattade kanske var 10e ord. Men av det jag förstod så var det så att det med hjärtat kan man inte veta nu utan behöver kontrolleras igen om 2-3 veckor. Men hon förklarade att det verkade som att hjärtat hoppade över något slag, ca 1-2ggr under 2 minuter då hon lyssnade. Hon sade dock att detta är ett vanligt förekommande problem som ofta växer bort av sig självt. Låter det bra vid nästa kontroll så är det inget.

    Sedan knäskålen samma sak, hon sade att valpar har lösa knäskålar men den var lite väl lös, men att sånt växer också och blir bra då de blir stora. Men att hon behövde skriva upp det i hundens papper för att det ska bli kontrollerat igen.

    Så, nu undrar jag hur ni utomstående hade tänkt kring detta? Hade ni oroat er och rentav inte köpt denna valp eller är det saker som faktiskt valpar kan ha och som växer bort? Är det någon som har någon erfarenhet?

    Uppfödaren verkar inte alls orolig utan är kolugn. Det får mig nästan att fundera om hon inte riktigt bryr sig och bara vill ha sina pengar... eller är det faktiskt lugnt? Uppfödaren berättade att de också har haft en valp förut som haft det här biljudet men att det försvann vid 12 veckor och friskförklarades.

    Dethär med pengar också... hunden kostar 7300kr och ifall hunden lämnar med biljudet och/eller får några andra problem så får jag tillbaka 1470kr. Snålt...

  • Svar på tråden Valp med hittat biljud på hjärtat, köpa eller ej?
  • Äldre 23 Jan 14:43
    #1

    Ras??? Eller raser om det är en mix. Det är inte utan betydelse för svaren du kommer att få här.

  • Äldre 23 Jan 14:43
    #2
    Alessia skrev 2018-01-23 14:43:04 följande:

    Ras??? Eller raser om det är en mix. Det är inte utan betydelse för svaren du kommer att få här.


    Siberian husky
  • Äldre 23 Jan 14:56
    #3

    Jag hade inte riskerat det.

    Min värsta mardröm skulle vara att jag får hem en underbar liten valp, vi bondar, och plötsligt så dör hunden knall fall. Visst är det absolut värsta scenariot, men den känslomässiga smällen vill jag inte ta.

    Har du lite mindre otur så kan det hända att valpen har ett hjärtfel som kommer kräva dyr vet-vård och medicinering under hundens livstid, vilket ev. inte kommer täckas av försäkringen.

    Men du kan ju ha tur och det visar sig att valpen växer ifrån problemet på några veckor.

    Ett dåligt knä är inte optimalt, men om du har råd (åter igen, vet-kostnader, medicin och ev ingen försäkring som täcker) så kan hunden leva ett någorlunda gott och smärtfritt liv.

  • Anonym (Uppfö­dare sen 25 år)
    Äldre 23 Jan 14:59
    #4

    Att hitta ngt litet biljud på en valp är inte ovanligt och det växer oftast bort (på stora friska hundar så som en husky)

    Däremot är patellan ngt att reagera på. Det är ovanligt att valpar (som inte är småhundar) har lösa knäskålar och det ska de inte ha.

    Vad ska du ha hunden till? Drag gissar jag. Då vill du inte ha dåliga knän!

    Avstå köpet av just den valpen. Fel som finns på besiktningen blir dessutom reservationer i försäkringen senare.

  • Anonym (Äg)
    Äldre 23 Jan 15:00
    #5

    Om du vill bli barskrapad och sörja i onödan men om valpen har det illa ställt så Rädda den för guds skull!

  • Äldre 23 Jan 15:00
    #6
    H4llongr0ttan skrev 2018-01-23 14:43:52 följande:
    Siberian husky
    Biljudet KAN försvinna, men även bli manifest. Lös knäskålen låter oroande. Jag skulle hoppa av köpet, för ett hjärtfel är ett hjärtfel. En del hundar kan leva med det andra blir svårt handikappade. Likaså den lösa knäskålen, den kan bli ett megaproblem med patellaoperationer och handikappande hälta på en motionskrävande och rörlig ras som siberian husky.

    Ett alternativ är ju att vänta med att slutföra köpet tills valpen är 12-13 veckor om nu uppfödaren är så kolugn - och då begära att uppfödaren låter göra en ny veterinärbesiktning med skriftligt protokoll, helst hos en annan veterinär än den förstnämnda. Du har rätt- och bör - vara närvarande vid besiktningen.Vill uppfödaren inte gå med på det dra då öronen åt dig, för då är det något lurt. Finns det kanske en friskförklarad valp i kullen??
    Dina möjligheter att försäkra valpen med besiktningsprotokoll på hjärtbiljud och onormalt lös knäskål är starkt begränsade, för att inte säga obefintliga. Det kan, om det vill sig illa, bli skyhöga vet.kostnader i framtiden. Det är skyhöga nog även med en monsterförsäkring. 
    Man ska inte köpa en hundvalp med frågetecken i besiktningsprotokollet. Det kan inträffa skador sjukdomar ändå, men man behöver inte starta valpens liv med dem.
  • Äldre 23 Jan 15:16
    #7

    Nej, nej och åter nej.

  • Äldre 23 Jan 15:32
    #8

    Tack för era svar. Vad ledsen jag blir. :( Har ju väntat så länge... Jag vill ju ge henne en chans men nu vet jag inte längre, samtidigt känns det som att jag inte kan ge upp henne förrän en till kontroll...

    Veterinären sade iallafall att hon var lika stor som de andra i kullen, samt var på gott humör och hade bra aptit. Hon sade att de brukar vara mindre i storlek ifall det handlar om ett hjärtproblem.

  • Anonym (Äg)
    Äldre 23 Jan 16:02
    #9
    H4llongr0ttan skrev 2018-01-23 15:32:43 följande:

    Tack för era svar. Vad ledsen jag blir. :( Har ju väntat så länge... Jag vill ju ge henne en chans men nu vet jag inte längre, samtidigt känns det som att jag inte kan ge upp henne förrän en till kontroll...

    Veterinären sade iallafall att hon var lika stor som de andra i kullen, samt var på gott humör och hade bra aptit. Hon sade att de brukar vara mindre i storlek ifall det handlar om ett hjärtproblem.


    Man ska väl kunna besöka veterinären innan man går igenom med köp. Sunt förnuft liksom. För att tryggt och pålitligt köp.

    Hoppas det löser sig.
  • Äldre 23 Jan 17:17
    #10
    H4llongr0ttan skrev 2018-01-23 15:32:43 följande:

    Tack för era svar. Vad ledsen jag blir. :( Har ju väntat så länge... Jag vill ju ge henne en chans men nu vet jag inte längre, samtidigt känns det som att jag inte kan ge upp henne förrän en till kontroll...

    Veterinären sade iallafall att hon var lika stor som de andra i kullen, samt var på gott humör och hade bra aptit. Hon sade att de brukar vara mindre i storlek ifall det handlar om ett hjärtproblem.


    Väljer du att avvakta tills valpen är MINST 12 veckor, helst ett par till, se till att besiktningen (med skriftligt protokoll) sker hos veterinär som du vet är kunnig.
    Troligen hoppar säljaren av innan du kommer så långt.

    Har säljaren registrerad kennel och är valpkullen registrerad hos SKK så att du får stamtavla med valpens föräldrar, far/morföräldrar etc på SKK:s  formulär. Detta är viktigt vid valpköp. 
    På Svenska Kennelklubbens sida finns f n dessa kullar av rasen till salu:

    www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/siberian-husky/
Svar på tråden Valp med hittat biljud på hjärtat, köpa eller ej?