• Anonym (Kräsen.)

    Är det bara vi som inte äter linser, bönor och annat skräp?

    Nu är förvisso både jag och min man kända för att vara lite pippliga med maten men alltså, suck. Jag tycker det är extremt svårt att hitta nya och goda recept eftersom att allt ska innehålla så lite kött och grädde som möjligt.

    Det ska vara linser och böner, grönsakspajer och grytor, blomkålsris och zucchinisoppa, rödbetor och ruccolapesto. Till och med det senaste chokladmoussereceptet jag läste innehöll ärtor. 

    Jag vill ha goda recept på vanlig mat utan en massa konstiga grönsaker, bönor och linser. 

    Inte går det att gå till någon av de nya resturangerna som ploppar upp heller. Åtminstone inte här i Stockholm för där är trenden densamma. Vi håller oss till en och samma kvarterskrog där de serverar gammal hederlig plankstek och Fläskfilé Oscar. 

    Är det bara jag och min man som känner såhär?

  • Svar på tråden Är det bara vi som inte äter linser, bönor och annat skräp?
  • nnnnnnnn

    FÖrstår inte varför du vill hitta NYA goda recept om du inte vill ha nya idéer... Leta upp en gammal 80-talskokbok så blir du nog mer nöjd. Kanske behöver du krydda något mer än receptet anger, men du hittar ju alla klassiker som plankstek och fläskfilé oscar i de något äldre kokböckerna.

  • sextiotalist

    En del gillar det.
    Jag har problemet med att jag inte tål baljväxter, så jag får alltid fråga om det är baljväxter i (eller nötter, då jag är känslig mot nötter också).
    Min IBS tillåter inte heller att jag kan äta råkost (förvälld går desto bättre). Så det är ett dilemma, men andra saker är gott och det är bra att det finns fler alternativ. Men när man ska ha baljväxter och/eller nötter i allt, då blir det jobbigt

  • Anonym (Håller med)

    Nej, jag äter också gärna klassisk mat ute på restaurang. Äter ganska clean hemma men ute vill jag unna mig och tycker det är mycket godare med rödvinssåser, torsk, ryggbiff osv. Och efterrätter gjorda med mjöl och grädde, choklad tex.

    Många ställen är väldigt dåliga på att laga god mat och har lagt energin på att utforma konstiga menyer och att lägga upp maten fint (som sen knappt är ätlig)...

  • Anonym (Kräsen.)
    nnnnnnnn skrev 2018-01-23 15:55:26 följande:

    FÖrstår inte varför du vill hitta NYA goda recept om du inte vill ha nya idéer... Leta upp en gammal 80-talskokbok så blir du nog mer nöjd. Kanske behöver du krydda något mer än receptet anger, men du hittar ju alla klassiker som plankstek och fläskfilé oscar i de något äldre kokböckerna.


    Som många andra så blir det ju liknande mat ofta. Jag vill ju ha lite ny inspiration kring de livsmedel jag använder men det finns ju sällan och finns de så ska det alltid involvera en massa konstigheter. 

    Rökta sojabitar?

    Groddar?

    Grönsaksnudlar?

    Bakade betor?

    Fänkål?

    Fröfras?

    Huga..
  • Anonym (lll)

    men använd en äldre kokbok så slipper du alla såna nymodigheter. 

  • Anonym (Kräsen.)
    Anonym (Håller med) skrev 2018-01-23 15:59:25 följande:

    Nej, jag äter också gärna klassisk mat ute på restaurang. Äter ganska clean hemma men ute vill jag unna mig och tycker det är mycket godare med rödvinssåser, torsk, ryggbiff osv. Och efterrätter gjorda med mjöl och grädde, choklad tex.

    Många ställen är väldigt dåliga på att laga god mat och har lagt energin på att utforma konstiga menyer och att lägga upp maten fint (som sen knappt är ätlig)...


    Exakt så. Senaste restaurangen vi tittade in till hade en meny som såg ut såhär:

    Rostbiffslock med choronsås och rostad potatis
    Rotselleri med rödbetor, friterade korngryn och örter 
    Soppa med grönkål, rotfrukter, kikärtor och sumak
    Pumpa- och ingefärssoppa
    Toskansk Bönssoppa

    Restaurangen var fullsatt och inte var det billigt heller.

  • Pope Joan II
    Anonym (Kräsen.) skrev 2018-01-23 16:03:39 följande:
    Exakt så. Senaste restaurangen vi tittade in till hade en meny som såg ut såhär:

    Rostbiffslock med choronsås och rostad potatis
    Rotselleri med rödbetor, friterade korngryn och örter 
    Soppa med grönkål, rotfrukter, kikärtor och sumak
    Pumpa- och ingefärssoppa
    Toskansk Bönssoppa

    Restaurangen var fullsatt och inte var det billigt heller.
    Rostbiffslocket låter ju som vad du efterlyser. Choronsås är inget exotiskt och konstigt och rostad potatis äter väl "pippliga" människor också. 

    Annars är det ju idé att läsa menyn innan man beställer eller sätter sig vid bordet på en restaurang.
  • Kjell2
    Anonym (Kräsen.) skrev 2018-01-23 16:03:39 följande:
    Exakt så. Senaste restaurangen vi tittade in till hade en meny som såg ut såhär:

    Rostbiffslock med choronsås och rostad potatis
    Rotselleri med rödbetor, friterade korngryn och örter 
    Soppa med grönkål, rotfrukter, kikärtor och sumak
    Pumpa- och ingefärssoppa
    Toskansk Bönssoppa

    Restaurangen var fullsatt och inte var det billigt heller.
    Rostbiffslock med choronsås och rostad potatis borde väl gått ner.

Svar på tråden Är det bara vi som inte äter linser, bönor och annat skräp?