• Anonym (nejnejnej)

    Jag är rädd för "tiden efter" min abort.... Hjälp :(

    Jaha. Jag tog första pillret igår till min medicinska abort som sker imorgon. VUL visade 8+5. Såg fostret på ultraljudet (De sa inget, men är säker på det) och kändes så fel. Detta skulle bli mitt första barn...

    Aborten är gemensamt beslut. Eller rättare sagt sambon hade störst talan. (usch vad fel det lät) men han hade vettiga åsikter om att inte behålla. Vi är under 25 år, har precis fått varsitt heltidsjobb (mitt går ut om några månader, kan bli förlängt annars ska ja plugga). Vi reser mycket och lever spontant. Jag tänkte bara "åååh familj" medan vi tillsammans insåg att det kanske är fel tid? Vi vill ha ett stort hus med gård innan vi skaffar familj, och nu bor vi i en halvsliten lägenhet. Vi känner att det fattas ett x-antal tusen på sparkontot och lite andra "argument". Mognads mässigt är vi båda redan mogna för familj. 

    Känts bra tills att jag skulle hem från mottagningen igår. Blev ledsen, riktigt "pms ledsen" ni vet när allt väller ut. Så har jag varit till och från några gånger under gårdagen och idag. Idag har jag haft ångertankar och tyckt att valet var fel, även om jag innerst inne vet att det är smartast och vänta kanske 2 år till.  Min käre sambo har varit stöttande i detta. 

    Vill inte prata med kurator men jag hoppas inte jag kommer ångra mig. Hur mådde ni efter en abort? Fick ni tillbaka ert vanliga liv snabbt?

    Har ni några negativa kommentarer kan ni behålla dem för er själva! Tack.

  • Svar på tråden Jag är rädd för "tiden efter" min abort.... Hjälp :(
  • Anonym (EmmaLjung)

    Förmodligen är det dina hormoner som spelar in en hel del, man blir väldigt känslosam av graviditeten.

    Jag Mådde som vanligt dagen efter aborten.

    Men allting gick så snabbt, upptäckte graviditeten, tog första pillret i stort sett samma dag. Det var aldrig någon tvekan om att inte behålla och jag hade väl aldrig haft den där längtan efter ett barn heller så det spelade nog stor roll i det hela.

  • Anonym (nejnejnej)
    Anonym (EmmaLjung) skrev 2018-01-24 18:33:00 följande:

    Förmodligen är det dina hormoner som spelar in en hel del, man blir väldigt känslosam av graviditeten.

    Jag Mådde som vanligt dagen efter aborten.

    Men allting gick så snabbt, upptäckte graviditeten, tog första pillret i stort sett samma dag. Det var aldrig någon tvekan om att inte behålla och jag hade väl aldrig haft den där längtan efter ett barn heller så det spelade nog stor roll i det hela.


    Okej. 

    Jag plussade för ganska exakt två veckor sedan.
  • Carolina Sofie

    Jag känner verkligen med dig. Jag förstår dig för att du är rädd för tiden efter aborten. Jag var det jag med och jag har och har haft det väldigt tufft. Det är 10 månader sedan nu. Jag somnar och vaknar fortfarande gråtandes, men inte längre varje dag och det är en tröst. 

    Ett råd är att vara så snäll mot dig själv som du bara kan vara. Prata och sök stöd både från din sambo och din omgivning - finn vägar till ro. Det kan ta tid och jag kämpar fortfarande, men är inställd på att jag ska förlåta mig själv en dag. 


    Jag är för abort på alla sätt och kvinnors rätt att fatta beslut om sina kroppar och jag tycker att vi inför aborten har väldigt bra vård, men eftervården efter aborten är under kritik. Var är stödgrupperna för de som så behöver prata? 

    Mitt beslut var oxå ett rationellt beslut tillsammans med mannen som skulle (men inte ville) bli pappa. Jag ville behålla barnet, men jag satte hans vilja före min egna när jag fattade mitt beslut och har svårt att förlåta mig själv för det. För mig att det hjälpt att gå till psykolog och få stöd i att våga ta fram sorg och ilska och jag har även tagit kontakt med mannen som skulle blivit pappa för att berätta om min upplevelse. Det hjälper till viss del, men skapar även frustration. 

    "Du kan gå till jobbet dagen efter" var ett väldigt provokativt uttalande för mig och jag kände att jag inte fick något utrymme att tillåtas sörja mitt beslut, utan jag förminskade mina känslor och tänkte att nu får jag skärpa till mig. 

    Jag har läst runt på många olika forum och förstår att det finns så otroligt många olika upplevelser av aborter och jag tycker det är viktigt att belysa att många kvinnor går igenom dem utan påverkas, men många gör det också inte. 

    Vill verkligen ge dig den varmaste starkaste kram någonsin och säga att det är helt okey att vara rädd. Du är otroligt modig <3

Svar på tråden Jag är rädd för "tiden efter" min abort.... Hjälp :(