• Äldre 24 Jan 19:28
    2276 visningar
    1 svar
    1
    2276

    Rätt till rättstavat namn?

    Hej!
    Jag undrar om man har någon laglig rätt att få sitt namn rättstavat i myndigheters register och dyligt. Har en kollega som vi kan kalla KarlAxel för att exemplifiera problemet. Hans namn innehåller alltså enligt folkbokföringen en stor bokstav mitt i namnet. Nuvarande lönehanteringssystem korrigerar per automatik hans namn till Karlaxel. Myndigheten hänvisar till att upphandlad mjukvara inte klarar av undantag, och mjukvaruföretaget vill inte ändra med hänvisning till risk för fler stavfel mm. Kan KarlAxel kräva att få sitt namn rättstavat eller måste han förlita sig till myndighetens goda vilja?

  • Svar på tråden Rätt till rättstavat namn?
  • Äldre 27 Jan 13:51
    #1

    Lite oklart hur du menar tycker jag:

    KarlAxel heter alltså just KarlAxel, enligt sig själv och Skatteverkets folkbokföring? och har pass och körkort med mera med namnet KarlAxel?

    Men vad är det för Myndighet du talar om? Inte folkbokföringen då? Jobbar KarlAxel på en myndighet och det är Myndighetens löneprogram som inte klarar av att stava rätt? Det får man nog i så fall finna sig i. Löneutbetalningar är ju inte myndighetsutövning utan så att säga en del av företaget.

    Men förklara gärna mer.

Svar på tråden Rätt till rättstavat namn?