• smilla14

    Katten river sönder alla möbler?!

    Vår ena katt river sönder så himla mycket möbler vi har.
    Hon har rivit sönder ett par köksstolar vi haft, en datorstol jag hade och 3 soffor tror jag det är???
    Köpte ny soffa och fåtölj nyligen och redan andra dagen var det massa klös på både soffan och fåtöljen.
    Det hon också gör är att varje gång efter hon varit på kattlådan så krafsar hon inte bara i lådan utan på lådan,på golvet och på tapeten som hon då också förstört. 
    Vi har ett stort katträd som våran andra katt använder men inte denna katt då, hon har aldrig ens rört det.

    Vad kan man göra åt detta???
    Så frustrerande när hon ska ha sönder allting hela tiden

  • Svar på tråden Katten river sönder alla möbler?!
  • DeathByPickles

    Tills vidare skulle jag köpa in ett par bitar grov heltäckningsmatta och täcka de platser där katten valt att klösa för att spara nya möbler och väggar. Sedan börja jobba på andra lösningar. 


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • volvo142

    Vi har lärt katten att han får klösa, på en matta och ett klösträd. Klöste han på soffan så flytta vi honom och sa "sphhy"och visade med händerna vars han skulle klösa. Nån gång sprutade vi även vatten på honom när han klöste i  soffan. Sen dess har han inte klöst i den.. "väs" reglerna lärde vi honom när han var 5 år. Så det går tom att lära en gammal katt.. Flört Lägg en helg på det hela. Var konsekvent VARJE gång.. Så slutar katten att klösa på oönskade ställen katter fattar mer en vad man tror.

  • magicmint

    Vi gjorde som så att vi köpte klösbräda som vi sprayade kattmynta på.


    Tog en vattenspray och sprayade på katten när den klöste så att den visste att den gjorde fel, det fungerade faktiskt :) 


    Tror inte katter tycker om doften av citron så ska du tvätta din soffa eller annan möbel så tvätta lite med medel som är doft av citron.

  • cattus

    Om den andra katten "tagit kommandot" över klösträdet ni har så kommer den klösande katten aldrig att klösa på den andra kattens klösträd. 
    Köp ett till eller helst flera. Det kan vara så enkelt som sådana med wellpapp som man kan lägga på golvet lite varstans.
    Klösandet är till största del en revirmarkering. Ge katten alternativ som är ok att klösa på, helst på flera ställen.

  • cattus

    Om den andra katten "tagit kommandot" över klösträdet ni har så kommer den klösande katten aldrig att klösa på den andra kattens klösträd. 
    Köp ett till eller helst flera. Det kan vara så enkelt som sådana med wellpapp som man kan lägga på golvet lite varstans.
    Klösandet är till största del en revirmarkering. Ge katten alternativ som är ok att klösa på, helst på flera ställen.

  • lilia040

    Hej, det finns en spray som man kan spaya platser där inte katten är välkommen. Klösträd i rätt höjd för katten och jag har en dörrmatta i kokos som katten älskar :) 

  • lilia040
    cattus skrev 2018-03-08 22:26:56 följande:

    Om den andra katten "tagit kommandot" över klösträdet ni har så kommer den klösande katten aldrig att klösa på den andra kattens klösträd. 
    Köp ett till eller helst flera. Det kan vara så enkelt som sådana med wellpapp som man kan lägga på golvet lite varstans.
    Klösandet är till största del en revirmarkering. Ge katten alternativ som är ok att klösa på, helst på flera ställen.


    Min katt gillar inte mandarindoft, men struntar i citroner. 
  • Håkan på Öland

    Hur gammal är katten? Du har den som innekatt förstår jag. Jag har själv sex katter och de går in- och ut som dom själv vill och jag har aldrig varit med om att de klöser på något inomhus.

    Mitt tips är att när du ser att katten klöser på någon möbel att du omgående lyfter katten till klösträdet. Men ärligt talat har jag väldigt liten koll på hur en katt beter sig som aldrig får gå ut.

  • Sasu

    Spreja katten med vatten och säg "PSHH" samtidigt varje gång den klöser på möblerna. Vi hade samma problem med våra katter, efter någon vecka med vatten och PSH så lärde de sig att det inte var okay. Nu behöver vi bara säga PSH eller skaka med en vattenflaska så slutar de direkt.

Svar på tråden Katten river sönder alla möbler?!