• tilde72

    Ledighet från skolan och hur?

    Jag har förstått att det är oerhörd skillnad på skolor och kommuner hur det beviljas el inte ledighet till elever.
    Vi fick avslag från rektor utan någon motivering. Hänvisningen var kommunens riktlinjer. Nu kom lärarna fram till mig och sa att vi skulle åka i alla fall och helt enkelt ignorera avslag. För vår del gäller det endast några få dagar. De finns andra barn som är borta nu i tre veckors tid på långresa. Läraren anser att vi inte ska sjukanmäla då inte barnet är sjuk utan det blir ogiltig frånvaro och de vet vilka dagar som gäller då vi är borta. Hur har ni gått tillväga ni andra? Ogiltig frånvaro el sjukanmälan?

  • Svar på tråden Ledighet från skolan och hur?
  • Emy88

    Självklart ska det vara ogiltig frånvaro, ni har inte fått beviljad ledighet och barnet är heller inte sjukt. Vilken årskurs går barnet i?

  • nnnnnnnn

    Kommunerna har blivit hårdare eftersom det är vanligare att barn tas ur skolan för nöjen tex åka och shoppa på olika köpcenter eller Ullared, förlängda weekendsemestrar eller en vecka lite här och där när det är billigare än på lovet.

    Så är barnet inte sjukt får ni nog acceptera en olovlig frånvaro.

  • Anonym (lärare)
    tilde72 skrev 2018-01-25 11:23:33 följande:

    Jag har förstått att det är oerhörd skillnad på skolor och kommuner hur det beviljas el inte ledighet till elever.
    Vi fick avslag från rektor utan någon motivering. Hänvisningen var kommunens riktlinjer. Nu kom lärarna fram till mig och sa att vi skulle åka i alla fall och helt enkelt ignorera avslag. För vår del gäller det endast några få dagar. De finns andra barn som är borta nu i tre veckors tid på långresa. Läraren anser att vi inte ska sjukanmäla då inte barnet är sjuk utan det blir ogiltig frånvaro och de vet vilka dagar som gäller då vi är borta. Hur har ni gått tillväga ni andra? Ogiltig frånvaro el sjukanmälan?


    Hur gammalt är barnet? Om det handlar om åk utan betyg skulle jag inte oroa mig speciellt mycket, om det nu inte är så att just ert barn har svårt med skolan? 

    Sjukanmälan blir ju tyvärr att man tvingar barnet att ljuga och det är inte schysst. så ogiltig är väl helt ok (tänker jag som förälder men även som lärare) 

    Handlar det om äldre barn där det handlar om csn får ju ungdomen se till att inte överskrida gränsen för ogiltig frånvaro så att det skulle påverka pengarna.
  • Mandel

    Därför är det bättre att ta reda på vilka regler som gäller innan man ansöker och även höra sig för bland andra som sökt ledigt.

    Vet man redan från början vilka regler som gäller och att man inte kommer att bli beviljad så ansöker man helt enkelt inte utan sjukanmäler...
    Och det står ingen stans att man som sjuk måste vistas i hemmet utan man kan ju ex vara hos mormor och att mormor råkar bo i fjällen eller Spanien är ju en annan femma

    Detta kräver dock att man är väl medveten om sitt barns status i kurserna. Inte så smart att ta ledigt/sjukanmäla sig om man har ett barn som kämpar i skolan och verkligen behöver vara på plats i skolan för att hänga med.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • tilde72
    Anonym (lärare) skrev 2018-01-25 11:36:37 följande:
    Hur gammalt är barnet? Om det handlar om åk utan betyg skulle jag inte oroa mig speciellt mycket, om det nu inte är så att just ert barn har svårt med skolan? 

    Sjukanmälan blir ju tyvärr att man tvingar barnet att ljuga och det är inte schysst. så ogiltig är väl helt ok (tänker jag som förälder men även som lärare) 

    Handlar det om äldre barn där det handlar om csn får ju ungdomen se till att inte överskrida gränsen för ogiltig frånvaro så att det skulle påverka pengarna.
    Ja. instämmer att sjukanmälan är inte rätt. Barnet går i årskurs 1. Jag tänker om något händer vi ogiltig frånvaro... enligt läraren ingenting då det aldrig skett tidigare.
  • Anonym (lärare)
    tilde72 skrev 2018-01-25 12:09:35 följande:
    Ja. instämmer att sjukanmälan är inte rätt. Barnet går i årskurs 1. Jag tänker om något händer vi ogiltig frånvaro... enligt läraren ingenting då det aldrig skett tidigare.
    För så små barn händer inget alls, speciellt inte om närvaron är god annars
    Det är ju mer att man vill fånga upp de som vill ta ledigt flera gånger per läsår och kanske har barn som faktiskt behöver vara i skolan för att få stöd och hjälp 

    Har en bekant vars barn hade nått alla mål med god marginal för grundskolan, och aldrig var sjuk. Ville ta ledigt en halv fredag för att åka bort över helgen, rektorn sa nej! Så dumt!
    Denna mamma är nu inte den som sitter passiv. Hon skrev ett mail till rektorn och till klassens lärare OCH till kommunens ansvarige politiker för de direktiv just denna kommun hade för skolledighet. Fick svar från politikern om att denne förstod dilemmat och bjöd in mamman till nästa kommunfullmäktigemöte när de skulle diskutera skola Glad

    Just när det gäller så unga barn och bara någon dag här och där är jag för att man får ta ledigt. Arbetar själv på gymnasiet och där kan jag se frågan lite från annat håll då många ungdomar faktiskt halkar efter ganska mycket av en veckas ledighet. Vi jobbar däremot ganska mycket online så elever som reser kan göra en hel del och ha kontakt med oss ändå. 
  • fawljaosjflöjfwaölfj

    Det är mycket lättare att få långledigt med intyg om resa, t ex.


    Säger man till god tid i förväg är det lättare att planera och få med sig ev. skolarbete som missas under veckorna man är borta.

  • Anonym (vi)
    tilde72 skrev 2018-01-25 11:23:33 följande:

    Jag har förstått att det är oerhörd skillnad på skolor och kommuner hur det beviljas el inte ledighet till elever.
    Vi fick avslag från rektor utan någon motivering. Hänvisningen var kommunens riktlinjer. Nu kom lärarna fram till mig och sa att vi skulle åka i alla fall och helt enkelt ignorera avslag. För vår del gäller det endast några få dagar. De finns andra barn som är borta nu i tre veckors tid på långresa. Läraren anser att vi inte ska sjukanmäla då inte barnet är sjuk utan det blir ogiltig frånvaro och de vet vilka dagar som gäller då vi är borta. Hur har ni gått tillväga ni andra? Ogiltig frånvaro el sjukanmälan?


    Vi går till väga så att barnen går till skolan när det är skola och vi reser när de är lediga. Det är ett oskick att barn ska vara lediga från skolan hela tiden för allehanda resor och annat. Och sen kräver man av skolan att barnen ska få hjälp att komma ikapp eller få uppgifter under resan.

    Det ni vill göra är ogiltig frånvaro.
  • Anonym (vi)
    fawljaosjflöjfwaölfj skrev 2018-01-26 11:30:45 följande:

    Det är mycket lättare att få långledigt med intyg om resa, t ex.


    Säger man till god tid i förväg är det lättare att planera och få med sig ev. skolarbete som missas under veckorna man är borta.


    Intyg om resa? Vem skriver ett sånt intyg?
  • konichiwa
    Anonym (lärare) skrev 2018-01-25 11:36:37 följande:

    Hur gammalt är barnet? Om det handlar om åk utan betyg skulle jag inte oroa mig speciellt mycket, om det nu inte är så att just ert barn har svårt med skolan? 

    Sjukanmälan blir ju tyvärr att man tvingar barnet att ljuga och det är inte schysst. så ogiltig är väl helt ok (tänker jag som förälder men även som lärare) 

    Handlar det om äldre barn där det handlar om csn får ju ungdomen se till att inte överskrida gränsen för ogiltig frånvaro så att det skulle påverka pengarna.


    Det finns ingen "gräns" längre. Man kollar efter skolkbeteende.
  • Alexi

    Att sjukanmäla barnet tycker jag är rent fusk. Man står för att man reser ändå, att det sen blir ogiltig frånvaro är bara ett teoretiskt problem i de yngre åldrarna.

  • modsey

    Nja sjukanmäla skulle jag inte göra mrn absolut överväga att resa ändå. Lite beroende på massa saker omkring. Men skulle informera skolan om det beslutet i så fall

Svar på tråden Ledighet från skolan och hur?