• Fridiii

    Köper ni sambos/partners presenter till varandra vid födelsedagar?

    Hur ser ni allmänt på huruvida man borde/ska köpa presenter till varandra som partner vid födelsedagar? Eller uppvakta sin partner när den fyller år? Vad brukar ni göra? 

    Nu tänker jag inte på barn utan till varandra som vuxna. Skriv också gärna om du själv är man eller kvinna. 

  • Svar på tråden Köper ni sambos/partners presenter till varandra vid födelsedagar?
  • elyse

    Ja, vi köper nån mindre sak. Sist fick min man en flaska vodka av ett märke jag vet att han gillar.

  • Studsbollsthlm

    Jag fyllde år här om dagen. Fick ett blombud med mina favorit blommor till mitt jobb. Sen var vi ute och åt middag på ett av mina favoritställe och jag fick en handväska jag önskat mig i present.

    Vi firar alltid varandras födelsedagar. När min sambo fyllde år överraskade jag med en weekend till hemlig destination.

    Jag personligen skulle tycka det var jätte tråkigt att inte bli uppvaktad och firad, men alla ska ju göra det som passar dem bäst i en relation.

  • Fridiii

    Låter som att du har en partner som vet att du uppskattar det, vad trevligt! Spännande att ni prioriterar att födelsedagar är viktigt. 

  • Carambolan

    Vi fyller år ganska nära varandra (en vecka mellan) så vi brukar fira bådas födelsedag med någon middag och aktivitet tillsammans, och sen tårtfika och en mer symbolisk present på födelsedagen. Vi hjälper också barnen att köpa present till den andra föräldern.

  • Aniiee

    Jag kan svara för 100% av alla par i min familj att, ja. Det gör vi. Det är faktiskt en ganska stor/viktig grej i vår familj att fira massa onödigt, så alla partners får bara haka på helt enkelt.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Emmmae

    Jag tycker det är viktigt att uppvakta varandra på födelsedagar. Behöver inte vara extremt stort och påkostat, men det räcker med att man visar sin ansträngning. T.ex. att köpa den där speciella saken personen önskat sig. 

    Om inte pengar finns kan man tända ljus hemma och laga en middag, skriva en fin rimmande dikt eller annat roligt. Ta sin partner på picknick eller annan upplevelse. 
    Något litet i alla fall. 

    Man ska inte glömma av att man först och främst är älskare till varandra. En person sa till mig att en relation aldrig blir bättre än vad den är i ett dejtingstadie - alltså då allt är rosa moln och gröna skogar. Det har jag tagit till mig för att hålla spänningen uppe och jag anser definitivt att uppvakta varandra extra på födelsedagar är ett sätt att hålla spänningen uppe och visa för varandra att man är speciella. 

  • EnGladPingvin

    Vi köper inte presenter, men uppvaktar varandra på andra sätt. Frukost på sängen, restaurangmiddag, kanske en spadag eller bara vi två i badkaret med en flaska champagne. Vi firar dagen och varandra, men för det behövs inte presenter. Vi köper istället presenter till varandra i vardagen. När vi hittar något som vi känner skulle vara uppskattat av den andre. Som när min man helt utan något att fira köpte trådlösa hörlurar till mig för ett tag sedan. För att han visste hur glad jag skulle bli. Oavsett vilken dag ville han ge mig dem. ????

  • Duckan

    Ja, vi köper presenter. Firar inte alltid storslaget, men lite frukost och paketöppning blir det alltid.

  • BurningDiamond

    Yesyesyes!

    Min filolosofi är att fira allt som kan firas, livet är för kort.

    Sedan behöver det inte handla om några summor, en pocket-bok och en flaska cola och en påse nappar så är jag i himmelriket.

  • sextiotalist

    Nej, vi firar inte födelsedagar så mycket. Varken sambon eller jag är uppvuxna med stort firande.
    Sonen blev självklart firad.

    Frukost på sängen är inget som någon av oss uppskattar, blommor får jag köpa själv ;). Sjunga, nja, det hoppar vi nog över hemma hos oss (en födelsedag ska väl ändå vara lite trevlig)
    Men man får bestämma menyn och får grattis etc.

  • BaronaVilena

    Vi köper alltid något litet till varandra, runt 1000-lappen ungefär. Bara presenten har lite eftertanke och betyder något. Min man fyllde år här om dagen och jag köpte denna till honom westberga.com/klockor/stealth Han är snickare och jag tyckte att denna med trädetalj passade perfekt då. Han blev jätteglad och klockan är supersnygg. Undrar vad jag får nästa gång Lycka till!

  • fluu

    Ja, vi köper presenter till varandra. Både julklappar och födelsedagspresenter och då och då någon spontanpresent. Vi gillar att fira och uppmärksamma saker och då särskilt varandra. För oss känns det självklart, men man får ju göra som man vill.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Köper ni sambos/partners presenter till varandra vid födelsedagar?