• Äldre 25 Jan 23:53
    7979 visningar
    11 svar
    11
    7979

    Så mycket silverfisk!!!

    Hej! Jag och min pojkvän bor tillsammans med hans familj i en lägenhet, vi bor ju då på hans rum mest men det är ju i en lägenhet. Under senaste månaderna har vi fått väldigt mycket silverfisk, något som dom inte haft problem med innan. Detta är bara på ''vårt'' rum. Och några enstaka på toaletterna ibland. Men vi har MÅNGA. Det är rätt stökigt här inne, mycket saker och så. Men vi ska snart skaffa andra möbler så vi kan rensa på grejer och lägga mycket småsaker i lådor i ett nytt skrivbord vi ska ta in här, och även skaffa ny säng. Vi tänker då att vi ska köra en helrensning på hela rummet. Ta ut allt, dammsuga överallt, det ska vara tomt på golvet. Och nej, det var inte meningen att det skulle bli så stökigt och så mycket grejer, ja det är rätt äckligt, men det är därför vi vill ändra på detta. Det är ett litet rum så vi behöver ta ut sängen för att rensa under den och därför verkade det perfekt att göra det när vi ska få ny säng (då man kan ta ut den vi har tidigare än den nya kommer för att rensa) 
    Det jag ville förklara var mest att jag vet och jag har märkt själv att dom samlas mycket där det är mycket grejer, eller där det ligger kläder/lakan på golvet så vi har slutat ha mycket lakan men det är som sagt mycket grejer. Lyfter man på något som legat på golvet någon dag är det säkert 10 silverfisk av olika storlekar därunder. 
    Jag undrar: Om vi kör denna helrensing och tar ut allt, slänger allt (möjligt) skräp som finns här, lägger bort alla smågrejer och bara får mer utrymme, kommer dom försvinna? Jag undrade även om någon vet av erfarenhet om dessa: shop.anticimex.com/skadedjur/insektsdosa-silverfisk-2-pack 
    är något bra, då jag funderade på att köpa såna till att ha kvar efter denna ''rensning''. Och om den kommer hjälpa mer, om man ska fortsätta köpa dom efter osv. Jag undrar även om mattor är ett bra gömställe för silverfisk, då vi har en matta härinne och dom verkar gilla att vara där under. Ska man vara utan matta för att undvika dom ÄNNU mer?
    Jättetacksam för svar

  • Svar på tråden Så mycket silverfisk!!!
  • Caramb­olan
    Äldre 26 Jan 00:12
    #1

    Fyyyy vad äckligt Töm rummet och dammsug och skura ordentligt. Sen får ni nog vara beredda på att göra om det igen och igen innan ni fått bort alla om det är så många. De kan lägga sjukt många ägg och har ni såna typ bakom golvlisterna så kommer det kläckas nya snart.

  • Anonym (F)
    Äldre 26 Jan 00:58
    #2

    De älskar papper och tyg och mat och hår/hud - rester

    Skulle testa att skaffa en ny matta / ha utan / tvätta / damma av er befintliga.

    Se till att alltid torka golvet från vatten och sedan dammsuga när det är torrt också när du dammsuger andra rum.

    Inte ha saker på golvet förutom det allra nödvändigaste, någon förvaring/möbel / toaborste /osv.

  • Anonym (Nej)
    Äldre 26 Jan 06:38
    #3

    Låter inte inte som silverfisk utan som ni har problem med pälsänglar dem liknar varandra. Ni måste tvätta allt eller frysa ner kläderna och lakan.

  • Äldre 26 Jan 07:00
    #4

    Silverfisk låter lite förvånande då de trivs bäst i lite fuktiga miljöer som badrum. Men ängrar av ngt slag kan det absolut vara. De är svåra att bli av med. Tid och noggrannhet krävs. Allt ner i _täta_ lådor/påsar. Dammsug överallt och släng påsen. Frys allting. Tvätta allt i 60 grader. Låt ingenting ligga framme - helt clean. Släng mattan. Se till att sanera hela huset även om det är värst hos er - de sprider sig igen annars.

    Går det så ta gärna loss listerna och dammsug där med - de lägger ägg i springor o larverna bor gärna under listen tills de är större. Bäst är att också be Anticimex eller liknande komma och spruta alla lister när ni gjort grovröjnimgen.

    Obs! Shit happens. I stockholm tex har i princip alla de här problemen fast det inte sägs så mycket om det. De lever ju i naturen och även om man inte bor i ett hus med existerande problem så räcker det att en befruktad hona flyger in utifrån för att det skall börja. Knepet är att hitta i tid och inte ge dem chans att sprida sig.

  • Anonym (Långs­prötad silver­fisk)
    Äldre 26 Jan 10:16
    #5

    Det är nog långsprötad silverfisk ni har. Vi har problem med det med. Det gäller att städa OFTA. De trivs i torra miljöer tyvärr och äter papper, hår etc etc. Jag tog kontakt med Anticimex som så att de ka komma ut och spraya om problemen inte försvinner trots klisterfällor, giftdosor (mat som de äter), spraya längst lister med rödcederolja.

  • Anonym (Mimmi­)
    Äldre 26 Jan 10:19
    #6

    Låt anticimex sanera medans rummet är tomt..!

  • Äldre 26 Jan 20:43
    #7

    Jag vet av bilder och sökningar (samt min pappa är rätt bra på kryp) att det inte är någon sorts änger (?), vi hade mycket fläskängar i rummet i somras, dom försvann dock när det blev kallare, det var ett fåtal ibland och ja, det var det. Jag vet bara att detta är silverfisk.
    Det låter som långsprötad som någon skrev då det är torrt i rummet, det är för mycket grejer för att kunna tvätta golvet eller moppa, därav är det torrt. Alltid. Samt att jag har långt hår och fäller omedvetet rätt mycket hår så det är rätt logiskt, då det hamnar mycket hår på golvet fast man försöker rensa bort det eller inte ens märker det. 
    Vad kostar det att ta hem anticimex? För vi har inte direkt mycket pengar därav jag ville köpa dosan och ha efter det är rengjort för att förhoppningsvis hålla dom borta.. Och tar det lång tid för dom att utföra det dom ska?

  • Äldre 26 Jan 20:44
    #8

    förlåt dom hette tydligen fläskänger inte ängar. Såna, samt såna ''bebisar''. Alltså innan dom blir fulländade kryp. Det var såna vi hade i somras. Det är inte såna som är här nu.

  • Äldre 27 Jan 08:18
    #9

    Vi hade problem med mkt silverfiskar i vår förra lägenhet, och Anticimex kom o sanerade. De sprutar starkt medel längs väggarna, vilket tog ungefär tio minuter för hela vår lägenhet (80 kvm).

    Vet tyvärr inte vad det kostar eftersom hyresvärden har en skyldighet att ta bort ohyra ur lägenheter, men ni kanske har bostadsrätt? Hyr ni så ska ni prata med hyresvärden.

  • Anonym (JK)
    Äldre 27 Jan 08:29
    #10

    Har ni Silverfisk ska ni städa.

  • Äldre 27 Jan 21:09
    #11
    Anonym (JK) skrev 2018-01-27 08:29:21 följande:

    Har ni Silverfisk ska ni städa.


    Ja för det har ju funkat så bra innan?? Vi har gjort det men vi ska ha storstädning snart. Läste du inte texten alls eller? SKrev minst 2 gånger att vi ska städa hela rummet 
Svar på tråden Så mycket silverfisk!!!