• Mamma till S

    Lön! Lite hjälp?

    Har varit sjukskriven en tid o var tillbaka i måndags, trodde jag! Vart sjukskriven igen i tisdags då det inte alls gick!

    Fick min lön nu men har fått betalt ändå för hela månaden ut, står ju hos FK, vill inte få dubbel betalt nu o åter bet skyldig, trodde ändå lönen reglerades liksom. Har den ju alltid gjort hittills... suck på allting!

    Klart jag ska ringa lön imorn men någon som kan förklara lite? Har medvind o jobbet idag!

  • Svar på tråden Lön! Lite hjälp?
  • Carambolan

    Det är inte så att sjukfrånvaro regleras påföljande månad? Så brukar det vara om man har månadslön.

  • Mamma till S
    Carambolan skrev 2018-01-26 00:20:51 följande:

    Det är inte så att sjukfrånvaro regleras påföljande månad? Så brukar det vara om man har månadslön.


    Jo så är det nog men är rädd att det nu blir dubbelt utbetalt för januari? Får ju samma pengar från FK nu? Eller för samma dagar?
  • CitronTulo

    Har du lämnat in läkarintyg som jag antar att du ska till arbetsgivaren, eller har denne missat att registrera det? Hände mig när jag var sjukskriven (hade lämnat in en kopia av läkarintyget till AG men denna hade missat att lämna det vidare inför lönkörningen, fick därför full lön för en månad fast jag haft hel frånvaro!

  • Mamma till S
    CitronTulo skrev 2018-01-26 08:37:43 följande:

    Har du lämnat in läkarintyg som jag antar att du ska till arbetsgivaren, eller har denne missat att registrera det? Hände mig när jag var sjukskriven (hade lämnat in en kopia av läkarintyget till AG men denna hade missat att lämna det vidare inför lönkörningen, fick därför full lön för en månad fast jag haft hel frånvaro!


    Så det är arbetsgivaren som missat sjukskriva då?

    Men åh! Blir så less att de inte bara kan funka, är sjuk, vill va hemma i lugn o ro, detta är så sjukt stressigt, att behöva ringa runt, fixa o få tag på folk!!! :(
  • CitronTulo

    Kan vara så, eller så är det som någon skrev tidigare - att det är en månads förskjutning..

    Förstår vad du menar, man vill ju bara att allt funkar så man får tänka på sig själv och på att bli bättre, inte hålla på och styra upp någon administration som någon annan skulle ansvara för!

    Hoppas det löser sig i alla fall!

  • Mamma till S
    CitronTulo skrev 2018-01-26 09:29:53 följande:

    Kan vara så, eller så är det som någon skrev tidigare - att det är en månads förskjutning..

    Förstår vad du menar, man vill ju bara att allt funkar så man får tänka på sig själv och på att bli bättre, inte hålla på och styra upp någon administration som någon annan skulle ansvara för!

    Hoppas det löser sig i alla fall!


    Ja jag vet inte riktigt. Jag hoppas lön ringer upp under dagen. Så svåra o få tag på!! Men lämnade ett meddelande att det va akut hehe.

    Nej precis, exakt så. Vill bara bry sig om sig själv i detta läge!

    Läkarintyget man ger till chefen, är det ?bara? för o köra de mot lön? Eller vad ska dom med det till annars? :)

    Tack.
  • CitronTulo

    Läkarintyget man ger till AG är till för att de ska kunna registrera frånvaro, eller snarare anledningen till varför man är frånvarande. Det som är viktigt för dem är perioden och omfattningen som läkaren har sjukskrivit dig.

  • Mamma till S
    CitronTulo skrev 2018-01-26 10:10:46 följande:

    Läkarintyget man ger till AG är till för att de ska kunna registrera frånvaro, eller snarare anledningen till varför man är frånvarande. Det som är viktigt för dem är perioden och omfattningen som läkaren har sjukskrivit dig.


    Okej, tack så jättemkt för dina svar :) hoppas lön hör av sig under dagen nu!
  • CitronTulo
    Mamma till S skrev 2018-01-26 10:29:10 följande:
    Okej, tack så jättemkt för dina svar :) hoppas lön hör av sig under dagen nu!
    Det får vi hoppas! Glad
  • Mandel

    Om man är anställd med månadslön och är frånvarande i januari så syns det först på lönen du får 25:e februari.
    Hade du varit sjuk redan i december skulle det varit med nu på detta lönebesked och påverkat utbetalningen igår.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Fru Sveden

    Tänk på att om du har släpande sjukavdrag (sjukavdraget dras månaden efter du varit sjuk) och blir långtidssjuk så kommer du inte få någon lön den månaden du är åter i tjänst eftersom då kommer sjukavdraget för månaden innan att dras.


    Bra att ha i åtanke för den månaden kan bli lite tuff ekonomisk eftersom man inte heller få pengar från FK eftersom man är tillbaka och jobbar.

    Var även tydlig mot lönekontoret om du är tillbaka på deltid. Lätt att sånt missas och att lönen i och med det blir fel.

    /Lönetanten Flört

  • Maja37
    Mamma till S skrev 2018-01-26 00:18:05 följande:

    Har varit sjukskriven en tid o var tillbaka i måndags, trodde jag! Vart sjukskriven igen i tisdags då det inte alls gick!

    Fick min lön nu men har fått betalt ändå för hela månaden ut, står ju hos FK, vill inte få dubbel betalt nu o åter bet skyldig, trodde ändå lönen reglerades liksom. Har den ju alltid gjort hittills... suck på allting!

    Klart jag ska ringa lön imorn men någon som kan förklara lite? Har medvind o jobbet idag!


    Vilket sludder!
Svar på tråden Lön! Lite hjälp?