• Äldre 26 Jan 09:33
    3945 visningar
    6 svar
    6
    3945

    Muntorrhet av medicin

    Hej alla!

    Jag undrar om det finns nån här inne som har nåt tips om vad man kan göra mot muntorrhet orsakad av psykofarmaka... jag håller på att bli fullkomligt galen! Jag har provat både Salivin och Xerodent (som är de två som min läkare sagt finns) utan framgång. Men finns det verkligen inget annat?? Nåt som faktiskt FUNKAR??

    Tusen tack till den som kan hjälpa mig här...

    Kram
    /S

  • Svar på tråden Muntorrhet av medicin
  • Äldre 26 Jan 09:44
    #1

    Jag tuggar tuggummi efter varje måltid och tar flourtabletter, typ efter kaffe. För att rädda tänderna. Men att bota muntorrheten går inte, i alla fall inte i mitt fall.

  • Äldre 30 Jan 09:41
    #2

    Åh, tack för ditt svar!! Ja, tandhygienen är ju jätteviktig så klart, och den är ju lätt fixad (om än något tidskrävande), men just det där förbannade torrheten... när man knappt kan svälja; när läpparna bara fastnar på tänderna när man ska prata osv. Jag tror jag blir galen! Jaja, det är väl bara att acceptera då... men, som sagt: TACK för att du tog dig tid att svara iaf.

    Kram!
    /S

  • Äldre 30 Jan 10:23
    #3
    Sphynxey skrev 2018-01-30 09:41:05 följande:

    Åh, tack för ditt svar!! Ja, tandhygienen är ju jätteviktig så klart, och den är ju lätt fixad (om än något tidskrävande), men just det där förbannade torrheten... när man knappt kan svälja; när läpparna bara fastnar på tänderna när man ska prata osv. Jag tror jag blir galen! Jaja, det är väl bara att acceptera då... men, som sagt: TACK för att du tog dig tid att svara iaf.

    Kram!
    /S


    Kändisar lägger väl vaselin på tänderna när di ska på evenemang och le massor. Vet dock inte om det är något farligt i att använda vaselin ofta. 
  • Äldre 31 Jan 12:05
    #4
    Sphynxey skrev 2018-01-30 09:41:05 följande:

    Åh, tack för ditt svar!! Ja, tandhygienen är ju jätteviktig så klart, och den är ju lätt fixad (om än något tidskrävande), men just det där förbannade torrheten... när man knappt kan svälja; när läpparna bara fastnar på tänderna när man ska prata osv. Jag tror jag blir galen! Jaja, det är väl bara att acceptera då... men, som sagt: TACK för att du tog dig tid att svara iaf.

    Kram!
    /S


    Oj shit, så illa är det inte för mig.
  • Ben66
    Äldre 2 Feb 13:47
    #5

    Puffar upp tråden eftersom jag också vill veta.

    Min mamma har väldigt besvär med muntorrhet pga medicinering. Hon har riktigt ont i munnen.

  • Äldre 8 Feb 16:47
    #6
    Fia 28 skrev 2018-01-30 10:23:58 följande:
    Kändisar lägger väl vaselin på tänderna när di ska på evenemang och le massor. Vet dock inte om det är något farligt i att använda vaselin ofta. 
    Haha - ja, det kanske vore nåt! Tror att det hade gått åt väldigt mycket iofs... men tack för tipset i alla fall :)
Svar på tråden Muntorrhet av medicin