• Svar på tråden Åksjuk
  • Dexter dot com
    Jäger19 skrev 2018-01-26 16:49:20 följande:

    Tack! Vet du hur det ska doseras? Kan man blanda med vatten? Smak?


    1 tablett 25 mg till 20-25 kg. Du ska inte lösa upp den utan bara stoppa ner den i halsen på hunden om hunden inte sväljer den "frivilligt".
  • svartakatten98

    När vi hade hund så fick den postafen, vi la in tabletten i en klick smör, som hunden gillade, då gick den ner helt omärkbart :)

  • VickyHurtig

    Finns adaptil att köpa i bl a djuraffärer (vet inte om det kan finnas på apoteket). Vi använder det till vår hund, gjorde även det till den vi hade innan. Det är en lugnande spray med feromoner som man sprutar i området i bilen där hunden ska åka (i vårt fall sprayar vi i transportburen). Det står att det är för beteende osv, men funkar även för åksjuka. Den är lugnande även vid t ex fyrverkerier o åska osv. Funkar på bägge hundar vi har/har haft. Tänk också på att inte ge hunden mat innan ni åker bil. Det har vi inte kunnat med ngn av våra hundar då de spyr om de ätit innan.

  • Jäger19

    Vår hund väger 4 kg, så det blir en kvarts tablett då. Varför kan man inte blanda ut den i vatten?

  • Dexter dot com
    Jäger19 skrev 2018-01-30 01:06:46 följande:

    Vår hund väger 4 kg, så det blir en kvarts tablett då. Varför kan man inte blanda ut den i vatten?


    Det är ingen "brustablett" som ska blandas i vatten utan ska sväljas hel. Tycker du det är enklare att spruta i hunden vatten än att bara ge den tabletten?
  • Jäger19

    Jag tänkte krossa tabletten i mortel och sprida det i vattnet eftersom han dricker efter morgonpromenaden, men inte får mat förrän vi är på jobbet, d.v.s. efter bilåkningen. Annars får jag ge honom tabletten i mat före bilåkningen och då kräks han lättare tror jag. 

  • Dexter dot com
    Jäger19 skrev 2018-01-30 12:23:26 följande:

    Jag tänkte krossa tabletten i mortel och sprida det i vattnet eftersom han dricker efter morgonpromenaden, men inte får mat förrän vi är på jobbet, d.v.s. efter bilåkningen. Annars får jag ge honom tabletten i mat före bilåkningen och då kräks han lättare tror jag. 


    Men du behöver inte ge hunden mat ihop med postafen. Det räcker med en bit hård bröd eller några kulor torrfoder bara så tabletten slinker ner.
Svar på tråden Åksjuk