• Anonym (AA)

    Svartsjuk - vad kan man göra då?

     


    Ponera att du har en partner som är attraktiv, kärlekslivet går litet på rutin och du undrar om din partner i hemlighet går och längtar efter att ha sex med någon annan. Din partner kanske säger en dag att hon/han vill åka en helg till London med sina kompisar för att shoppa och gå på musikal eller fotboll. Du känner obehag, men hon/han säger att du inte behöver oroa dig. Eller din partner ska på företagskonferens, det är ju inga problem tills du får höra att företaget ska ordna en fest på kvällen och att alla deltagare erbjuds att sova över. Du känner en inre oro och funderar på hur du ev. skulle kunna övervaka festen, men förnuftet övervinner till sist din svartsjuka och du avstår, men det börjar igen när din partner kommer hem och visar bilder samt berättar hur kul det var på efterfesten. Du försöker ställa frågor som förefaller oskyldiga, men som i själva verket ska kunna avslöja om någonting har hänt. Du försöker hitta tveksamheter eller motsägelser som kan peka på att hon/han inte berättar hela sanningen. När din partner går på toa scrollar du snabbt bland bilderna på mobilen i hopp om att ev. kunna hitta något bevis. Är inte den nya unga medarbetaren med litet väl ofta på bilderna? Känner du igen dig så här långt?


     


    Vad kan du göra? Det gängse expertsvaret är att du ska bemästra din svartsjuka, tänka positivt och visa förtroende. Men om det inte går, om tvivlen fortsätter att gnaga inombords, vad kan man då göra. Många försöker kolla partnerns mobil och dator, kanske skugga sin partner ibland för att se om hon/han verkligen går till träningen och ingen annanstans eller anlitar svindyra privatdetektiver som mer eller mindre professionellt försöker ta reda på vad de kan ta reda på.


     


    Det finns dock ett alternativ till. Alla svartsjuka borde kunna hjälpa varandra. Om Kalles partner ska sova över på hotell i samband med en tjänsteresa, kanske Lisa kan sitta i lobbyn och se om Kalles partner kommer dit ensam på kvällen. Om Lisas partner säger att han ska på fest med gamla gymnasieklassen , kanske Kalle kan sitta i en bil utanför festlokalen och kolla vart han tar vägen efter festen. Kalle kanske kan be Lisa att låtsasflörta med hans partner för att se hur hon reagerar och Lisa kan då be Kalle att låtsasflörta med hennes partner.


    Vad tror ni, vore inte det bra?


     


    Men hur ska Kalle och Lisa kunna få kontakt med varandra? Kanske här på FL. Eller finns det en svartsjukeapp?             

  • Svar på tråden Svartsjuk - vad kan man göra då?
  • Anonym (.)

    Prova KBT istället. Och låt bli mobilen! Låt bli att stalka din partner.

  • Anonym (AA)

    Och där kom det vanliga "expertrådet". Bingo!

    Det är ungefär som att säga till en alkoholist att "det är bara att sluta dricka". Kan ni som är svartsjuka och känner igen er svara istället?

  • Anonym (S)

    Ja, visst är det jobbigt med svartsjuka. Det enda som gäller är att du lär dig lita på din partner. Är han/hon otrogen så är det ju inte du som är den dåliga. Du kan ju inte göra något hursomhelst. Hur svartsjuk du än är så kan du ju inte förhindra ev otrohet.

  • Anonym (AA)

    Man brukar säga "control melius est bona fide", d.v.s. förtroende är bra, kontroll är bättre.  

  • Magnus1188aA

    Vem brukar säga att ?kontroll är bättre?? Aldrig hört det förut och det låter ärligt talat inte sunt överhuvudtaget (snarare lite psyko och som man vill kontrollera sin partner hela tiden). Vet faktiskt inte riktigt vad du vill ha ut av den här tråden. Råd att hantera svartsjukan har du fått men du verkar vara mer inne på att fortsätta som du redan gör.

  • Anonym (AA)

    Jag trodde att Familjeliv höll en litet högre intellektuell nivå. Formuleringen att ?Förtroende är bra, men kontroll är bättre?, kommer från det gamla romarriket och är alltså ett antikt ordspråk. Om du inte känner till det måste du ha en bristfällig allmänbildning. I den privata företagsvärlden används det relativt frekvent.


    Vad säger ni som är svartsjuka? Skulle ni inte vilja ha ett samarbete med andra svartsjuka av typen ?If you scratch my back, I will scratch your back?. (Modernt amerikanskt ordspråk).    

  • Tryggoglad
    Anonym (AA) skrev 2018-01-29 12:35:33 följande:

    Jag trodde att Familjeliv höll en litet högre intellektuell nivå. Formuleringen att ?Förtroende är bra, men kontroll är bättre?, kommer från det gamla romarriket och är alltså ett antikt ordspråk. Om du inte känner till det måste du ha en bristfällig allmänbildning. I den privata företagsvärlden används det relativt frekvent.


    Vad säger ni som är svartsjuka? Skulle ni inte vilja ha ett samarbete med andra svartsjuka av typen ?If you scratch my back, I will scratch your back?. (Modernt amerikanskt ordspråk).    


    Du vet väl hur det gick för romarna..?

    Det finns ju företag du kan anlita om du vill spionera på din partner, dessa företag är nog ganska framgångsrika.

    Du verkar inte vilja ha råd utan bekräftelse och ytterligare bränsle för din svartsjuka, det kommer inte bli några problem för dig att fortsätta tills du knappt kan leva ett normalt liv längre.
    Oavsett om din partner i det läget visat sig vara otrogen eller ej så kommer er relation ta slut eftersom du försurar den genom din misstro och ditt kontrollbehov.

    Om det är detta du önskar så är det bara att köra på. Lycka till!

    Om du däremot vill bli lycklig och försöka rädda relationen, göra den bättre, fördjupa och hitta en gemensam framtid med din partner så behöver du göra på ett helt annat sätt.

    Jag har själv erfarenhet av din situation.
    Jag blev svartsjuk och utvecklade ett kontrollbehov som totalt dödade vårt äktenskap.
    I efterhand kanske det hade slutat så ändå men jag hade inte behövt må så dåligt som jag gjorde, möjligen hade det funnits en väg att rädda relationen om jag agerat annorlunda.

    Säg till om du är intresserad av råd/stöd/erfarenheter runt den biten.
    Lycka till.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (.) skrev 2018-01-26 17:15:14 följande:
    Prova KBT istället. Och låt bli mobilen! Låt bli att stalka din partner.
    Håller med
  • Anonym (AA)

    Jag lider inte och det förstör inte våra liv. Så tack alla ni som svarat, men jag vill höra från er som är svartsjuka och som kan tänka sig att hjälpas åt. T.ex. vore det kul att få veta hur hon motstår ett flörtförsök.  

  • Tryggoglad
    Anonym (AA) skrev 2018-01-30 01:50:31 följande:

    Jag lider inte och det förstör inte våra liv. Så tack alla ni som svarat, men jag vill höra från er som är svartsjuka och som kan tänka sig att hjälpas åt. T.ex. vore det kul att få veta hur hon motstår ett flörtförsök.  


    Det kanske inte förstör ditt/era liv men det kommer att förstöra relationen.
    Lycka till och ha det så kul! :)
Svar på tråden Svartsjuk - vad kan man göra då?