• JohannaSaGo

    Tips frukost rolig

    Mitt barn på 16 månader har nästan alltid varit svår att mata. Han var man tvungeb att tvinga amma dom första veckorna till och med ????

    Men saken är den atr jag nästab alltid får lura i honom mat. Med det menar jag att låta honom leka med olika leksaker vid matbordet.. pilla med sin egna mat (kastar mest ner)

    Annars ätwr han inte. Han måste vara fokuserad på annat för att öppna munnen..

    Snart börjar förskolan och är orolig att lärarna inte kommer lura i honom på det sättet jag gör. Han ligger litw i underkant i kurvan så därför oroar ja mej.

    Då vill ja atr han ska äta en bra frukost så han står sig ordentligt.

    Tips.? Har orovat det mesta..

    Som tur är får han ibland ersättning fortfarande när han äter dålogt..som måltidsdryck,vilket han älskar..

    Han äter inte(så vidare ja inte lurar i honom):

    Gröt

    Fil

    Yoghurt

    Bröd

    Pastej

    Flingor

    Ägg

  • Svar på tråden Tips frukost rolig
  • Meriall

    Du kan ge vanlig mat till frukost om det behövs :) Det behöver inte vara frukostmat bara för att det är tidigt på morgonen. Ge den mat som är mest varierad och han äter bra av om du är orolig för förskolan. Sedan är det många matknepiga barn som ändå äter bra på förskolan pga att de ser alla andra barn som äter där. Alla gör inte så men många. Funkar maten dåligt där så kan du alltid skicka med en matklämmis eller liknande som han gillar eller i värsta fall få önskekost. Han ska inte behöva gå hungrig där.

  • Meriall

    Fruktsmoothie kanske om du vill ge något frukostigt. Med banan och mjölk (eller ersättning) och något gott så blir det mättande.

  • annabellelee

    Vår var likadan och jag var jätteorolig. Lillen har dessutom alltid legat flera kurvor under medel på vikten.

    Maten trasslade första två veckorna, men sen funkade det. Det är liksom en annan grej, med andra barn som alla äter.

    Det bästa är om det redan är en etablerad avdelning med barn som gått på dagis ett tag, så att de äter på.

  • Anonym (Sarah)

    Har också ett barn som krånglade med maten som liten. Det vanliga är att det är ett problem som bara förekommer hemma och att barnen äter bra när inte föräldrarna är med. Jag skulle i ditt fall ha gjort tvärt om och sett detta som ett utmärkt tillfälle att bryta alla ovanor; byta ut ersättningen till frukosten mot vatten, servera gröt eller en smörgås plus en frukt utan att truga eller distrahera.

    Ju mindre han äter till frukost desto bättre kommer han antagligen att äta på förskolan, och ju bättre han äter på förskolan desto mer erfarenhet får han av att äta, så får han inte i sig någon frukost alls de första dagarna är det inte nödvändigtvis en dålig sak.

  • Rumpelstiltskins

    Jag känner igen det här.

    Min son hade en period då vi var tvungna att sätta honom framför introt på Family Guy och låta det gå på repeat hela måltiden. Det var något med det introt som hypnotiserade honom och därmed gjorde att han åt Solig

    Oroa dig inte, så länge vikten och den övriga utvecklingen är som den ska så får han i sig det han behöver. Pedagogerna på förskolan vet hur de ska göra.

  • Anonym (Nja)

    Alla barn äter inte på förskolan och alla pedagoger engagerar sig tyvärr inte särskilt mkt i det. På vår förskola verkade de tycka att det var normalt att barnen i stort sett inte åt alls, vilket absolut inte funkar för vårt barn som hade (och har) vissa ät-problem. Du bör nog åtminstone ha lite koll på hur det går och deras inställning/engagemang.

Svar på tråden Tips frukost rolig