• Anonym (Förvi­rrad)
    Äldre 27 Jan 12:19
    5411 visningar
    19 svar
    19
    5411

    Oplanerat gravid - abort?

    Jag har precis fått två sträck på graviditetstestet och är lite i ett chocktillstånd blandat med förnekelse. Vi slarvade och nu blev det så här! Vi är båda 27 år. Han jobbar och jag blir klar med min första läsår på yrkeshögskolan i vår. Utbildningen är tvåårig, så jag har 1 år kvar sen. Därför velar jag lite...

    Hade jag varit på mitt sista år av utbildningen hade vi helt klart behållt det! Nu vet jag inte hur det fungerar med studieuppehåll i yrkeshögskolan. Det känns som om det är helt fel tillfälle att bli gravid, men samtidigt finns det kanske inte perfekta tillfällen.

    Ni som varit i liknade situationer men graviditet-studier, hur har ni gjort?

  • Svar på tråden Oplanerat gravid - abort?
  • Anonym (Kvinn­a, 25)
    Äldre 27 Jan 12:26
    #1
    +1

    Jag tänkte just säga att det är vell PERFEKT tajming! Hade jag varit du har jag läst kanske en halv termin till.. tagit studieuppehåll o fått barn.. sen påbörjat studier igen då med ett halvår kvar och mycket mer attraktiv för arbetsgivare (då du redan fått barn!). Man är ju inte attraktiv om man är gravid.. eller om man är 28 och inte fått barn än (då tänker dem vell att det snart är dax). Så jag hade nog behållt Glad spec om ni vill ha barn tsm. Vet ju inte när eller om chansen kommer igen.. 

    Jag gjorde själv abort i höstas pga jag inte hade påbörjat min utbildning än. Jag vill iaf ha börjat! Tror det är ganska smart att få barn o ta studieuppehåll o sen ut på marknaden nyexad! 

  • Anonym (Förvi­rrad) Trådstartaren
    Äldre 27 Jan 12:44
    #2

    Vad roligt med ett så positivt svar! :D

    Dock så hinner jag ju inte gå en halv termin till, eftersom bebisen skulle komma i oktober (om jag har räknat rätt). Sen vet man ju aldrig hur bra man mår i slutet av graviditeten, om man orkar ta sig till skolan. Åker tåg över 2 timmar varje dag och sånt ????

  • Anonym (Kvinn­a, 25)
    Äldre 27 Jan 12:47
    #3

    Nej men även om du har 1 år kvar är det ju kanon! :) Vet inte hur dina kurser osv ser ut men du kanske kan läsa något på halvfart ett tag tills du inte orkar mer. Eller bara bli hemma o ta plugget när du är redo igen :) var läser du till? 

    Åter igen - jag tkr det låter som en perfekt sits ni sitter i! 

  • Ime
    Äldre 27 Jan 12:52
    #4

    Hej.

    Jag har ett halvår kvar av min yh-utbildning och mitt i min sista praktik där jag har stor chans att få fortsatt jobb. Fick reda på att jag var gravid i julas och gått och funderat nu i fyra veckor på hur jag ska göra.

    Jag skulle hinna bli klar men direkt sen gå på mammaledighet, och därför mista chansen till detta jobb och sen ut på arbetsmarknaden efter varit hemma 1,5 år. Dessa tankar gjorde att jag igår gjorde en abort i v 9.

    Idag har jag sån ångest och undrar hur jag kunde prioritera och tänker plötsligt tänker jag helt annorlunda. Utbildningar finns kvar, det går att göra uppehåll och jobb kommer o går. Men att få bli gravid är ett mirakel o inget man kan styra o planera precis som man vill.

    Jag skulle råda dig till att inte tänka m hjärnan utan m hjärtat.

  • Anonym (Förvi­rrad) Trådstartaren
    Äldre 27 Jan 12:56
    #5

    Det är en intensiv utbildning så jag vet inte hur det funkar med halvfart. Vet att en på klassen gick utbildingen för något år sen, men hon blev tvungen att ta studieuppehåll pga. andra orsaker. Och hon var tvungen att börja om från början! Men hon hade inte hunnit gå klart första läsåret, så det kan vara därför.

  • Ime
    Äldre 27 Jan 12:58
    #6

    Du har nog rätt att ta studieupoehåll och börja din andra termin sen om du redan har hunnit klart med den första.

  • Anonym (.)
    Äldre 27 Jan 12:59
    #7
    Anonym (Förvirrad) skrev 2018-01-27 12:19:47 följande:

    Jag har precis fått två sträck på graviditetstestet och är lite i ett chocktillstånd blandat med förnekelse. Vi slarvade och nu blev det så här! Vi är båda 27 år. Han jobbar och jag blir klar med min första läsår på yrkeshögskolan i vår. Utbildningen är tvåårig, så jag har 1 år kvar sen. Därför velar jag lite...

    Hade jag varit på mitt sista år av utbildningen hade vi helt klart behållt det! Nu vet jag inte hur det fungerar med studieuppehåll i yrkeshögskolan. Det känns som om det är helt fel tillfälle att bli gravid, men samtidigt finns det kanske inte perfekta tillfällen.

    Ni som varit i liknade situationer men graviditet-studier, hur har ni gjort?


    Jag gjorde abort när jag var 25 pga att jag hade ett jobb som jag ville säga upp mig från och vi bodde i hyresrätt och ville köpa bostadsrätt. Behövde spara till kontantinsats och det skulle blivit svårt med föräldrapenning osv. Jag har aldrig ångrat det direkt men nu när jag är 31 och har barn så kan jag känna att jag tog beslutet lite väl lättvindigt. Jag anser väl som så att är man tillräckligt mogen och samtidigt längtar efter barn så får man studier/ekonomi/jobb funka även om man blir oplanerat gravid. Du kanske kan skjuta fram ett halvår av dina studier och göra klart sista halvan efter föräldraledighet?

    Hade jag haft samma insikt när jag var 25 och gjorde abort, som jag har nu mär jag är 31 och har en tvåårong, så hade jag nog aldrig gjort den där aborten. Det går som sagt inte att planera allt med barn ändå. Tänk om du gör abort, och ni börjar försöka skaffa barn om tre år och du då inte kan bli gravid. Då kommer du ångra dig föraktlig.
  • Ime
    Äldre 27 Jan 12:59
    #8

    Ditt andra läsår menade jag

  • Anonym (.)
    Äldre 27 Jan 13:00
    #9
    Ime skrev 2018-01-27 12:52:58 följande:

    Hej.

    Jag har ett halvår kvar av min yh-utbildning och mitt i min sista praktik där jag har stor chans att få fortsatt jobb. Fick reda på att jag var gravid i julas och gått och funderat nu i fyra veckor på hur jag ska göra.

    Jag skulle hinna bli klar men direkt sen gå på mammaledighet, och därför mista chansen till detta jobb och sen ut på arbetsmarknaden efter varit hemma 1,5 år. Dessa tankar gjorde att jag igår gjorde en abort i v 9.

    Idag har jag sån ångest och undrar hur jag kunde prioritera och tänker plötsligt tänker jag helt annorlunda. Utbildningar finns kvar, det går att göra uppehåll och jobb kommer o går. Men att få bli gravid är ett mirakel o inget man kan styra o planera precis som man vill.

    Jag skulle råda dig till att inte tänka m hjärnan utan m hjärtat.


    Håller med!
  • Anonym (.)
    Äldre 27 Jan 13:02
    #10
    Anonym (Förvirrad) skrev 2018-01-27 12:44:31 följande:

    Vad roligt med ett så positivt svar! :D

    Dock så hinner jag ju inte gå en halv termin till, eftersom bebisen skulle komma i oktober (om jag har räknat rätt). Sen vet man ju aldrig hur bra man mår i slutet av graviditeten, om man orkar ta sig till skolan. Åker tåg över 2 timmar varje dag och sånt ????


    Du kanske kan plugga något liknande när du är mammaledig, på distans. Så att du håller dig ajour med ämnet. Och så fortsätter du där du pausade, sen när barnet börjat förskolan.
  • Ime
    Äldre 27 Jan 13:02
    #11

    Det var flera faktorer som gjorde att jag valde abort men innerst inne var nog detta m studier o jobbet en stor del. Så jäkla dumt tänkt och jag önskar jag kunde vrida tiden tillbaka.

  • Anonym (Sofie­)
    Äldre 27 Jan 13:22
    #12

    Antar att du och killen är stabila i ert förhållande och allt det där. Att få barn mitt i studier kan antingen gå jättebra, eller att man aldrig avslutar studierna. Har pluggat med en tjej som påbörjade ett program två gånger efter att hon tog en paus för att hon fick barn. Hon var ofta hemma med barnet istället för att gå på föreläsningar, vabbade ofta etc. Och hoppade snart av igen.

    Så behöver det ju intd bli för dig om du vill behålla! Såklart inte. Finns väldigt många som KAN plugga med småbarn. Men är din utbildning otroligt viktig för dig, och du aldrig kan tänka dig att göra något annat, skulle jag överväga abort.

  • Anonym (S)
    Äldre 27 Jan 13:23
    #13

    Har själv läst YH. En tjej som blev gravid i vår klass, hon fick ta uppehåll - men skolan kunde inte garantera att hon skulle kunna fortsätta sen när hon varit mammaledig klart eftersom att YH utbildningar endast får starta om behovet finns. 

    Tror säkert du kan plugga hemma och klara av studierna, det som blir svårast är väl i så fall praktiken

  • Anonym (abc)
    Äldre 27 Jan 13:31
    #14
    Anonym (Kvinna, 25) skrev 2018-01-27 12:47:18 följande:

    Nej men även om du har 1 år kvar är det ju kanon! :) Vet inte hur dina kurser osv ser ut men du kanske kan läsa något på halvfart ett tag tills du inte orkar mer. Eller bara bli hemma o ta plugget när du är redo igen :) var läser du till? 

    Åter igen - jag tkr det låter som en perfekt sits ni sitter i! 


  • Anonym (Förvi­rrad) Trådstartaren
    Äldre 28 Jan 12:53
    #15

    De flesta på min klass har ju barn och de klarar det jättebra, extremt duktiga är de! Men det är ju förstås inte samma sak för mig nu.

    Vi har båda längtat efter barn, men tänkt att om 1 år kunde vi börja försöka. Nu blev det så här istället. :) Ju mer jag tänker på det desto värre känns det att göra abort. Speciellt eftersom det bara kommer 1 år för tidigt.

    Min sambo äger en bostadsrätt som tyvärr är på 4:e våningen utan hiss, kan bara tänka mig vilken mardröm det kommer bli att gå upp fyra våningar höggravid haha. :D Och hur gör man med barnvagn och grejer? Får parkera i cykelförrådet haha. Men ja, det är framtida beskymmer. :)

    Jag har skickat mejl till skolans kurator nu och frågar om studieuppehåll och allt sånt.

  • Anonym (.)
    Äldre 28 Jan 15:33
    #16
    Anonym (Förvirrad) skrev 2018-01-28 12:53:07 följande:

    De flesta på min klass har ju barn och de klarar det jättebra, extremt duktiga är de! Men det är ju förstås inte samma sak för mig nu.

    Vi har båda längtat efter barn, men tänkt att om 1 år kunde vi börja försöka. Nu blev det så här istället. :) Ju mer jag tänker på det desto värre känns det att göra abort. Speciellt eftersom det bara kommer 1 år för tidigt.

    Min sambo äger en bostadsrätt som tyvärr är på 4:e våningen utan hiss, kan bara tänka mig vilken mardröm det kommer bli att gå upp fyra våningar höggravid haha. :D Och hur gör man med barnvagn och grejer? Får parkera i cykelförrådet haha. Men ja, det är framtida beskymmer. :)

    Jag har skickat mejl till skolans kurator nu och frågar om studieuppehåll och allt sånt.


    Min kompis bodde också 4 trappor utan hiss höggravid och fram tills barnet var typ två. . Hon hade en positiv inställning och tänkte som så att det var bra vardagsmotion. Jag tror hon tyckte det var värre när barnet var fött än under graviditeten men hon körde mycket bärsele och mjuklift så att det blev lätt att bära. Du kan ju beställa mat på Mathem så slipper du bära så mycket matkassar.
  • Äldre 30 Jan 11:15
    #17

    Wow! Jag sitter i EXAKT samma sits som dig!!! Går också en YH-utbildning på 2 år och jag är inne på mitt första år nu. Jag plussade förra Onsdagen och fick en otroligt stor chock som slutade i tårar och rädsla. Jag fyller 25 i år och känner egentligen att jag är mogen nog för att kunna skaffa familj, men vet inte om det är rätt i tiden. Min pojkvän som flyttat från andra sidan jordklotet för min skull kommer att göra slut med mig om jag gör abort, vilket jag absolut inte vill. Samtidigt vet jag inte om jag vill ha barn just nu. Jag har ingen som riktigt stöttar mig i att föda barnet förutom min kille som vill ha barnet till 110%


  • Anonym (Förvi­rrad) Trådstartaren
    Äldre 31 Jan 10:55
    #18
    Shibaa65 skrev 2018-01-30 11:15:22 följande:

    Wow! Jag sitter i EXAKT samma sits som dig!!! Går också en YH-utbildning på 2 år och jag är inne på mitt första år nu. Jag plussade förra Onsdagen och fick en otroligt stor chock som slutade i tårar och rädsla. Jag fyller 25 i år och känner egentligen att jag är mogen nog för att kunna skaffa familj, men vet inte om det är rätt i tiden. Min pojkvän som flyttat från andra sidan jordklotet för min skull kommer att göra slut med mig om jag gör abort, vilket jag absolut inte vill. Samtidigt vet jag inte om jag vill ha barn just nu. Jag har ingen som riktigt stöttar mig i att föda barnet förutom min kille som vill ha barnet till 110%


    Spännande! Får jag fråga vilken stad du går i skola? :D Så knasigt det hade varit om vi hade gått i samma klass, haha!


    Tycker det är väldigt elakt av din pojkvän att hota med att göra slut om du gör abort. :( Man måste ju kunna prata om vad som är bäst och båda ska känna sig säkra på att det är rätt!


    Jag fick svar från min skola att det inte är några problem att ta ett studieuppehåll sen! Men då det är en YH-utbildning så får man ju kolla upp att den faktiskt startar igen sen.

  • Anonym (H)
    Äldre 1 Feb 18:37
    #19

    Hej! Jag är 25 år och har precis läst färdigt en termin på en femårig utbildning. Upptäckte att jag var gravid strax före jul och är nu i v.12. Även pappan till barnet är student. Jag ser inget direkt problem med att få barn som student, även om jag inte kan få lika bra föräldrapenning som en yrkesarbetande. Men vill absolut ha bäbisen och hoppas att den lever och mår bra därinne... <3

    Om pappan till ditt barn jobbar nu kan han kanske vara ledig med barnet efter den första tiden och få en ok föräldrapenning- och du kan återuppta studierna fort? Jag ser i alla fall inget problem med din livssituation, är ju ungefär där själv, men den stora frågan är ju om du VILL ha barnet? Om du vill så är min filosofi att saker brukar ordna sig. :) Men känner du att det känns väldigt fel med barn även bortsett från strul med studier så är det ju en annan sak! Du gör det som känns bäst och ta den tid du behöver för att tänka!

Svar på tråden Oplanerat gravid - abort?