• Pascal

    Kan det vara åderbråck i underlivet?

    Är gravid i vecka 26 och har sen flera veckor tillbaka haft ett rejält tryck neråt. Det känns som att hela underlivet har svullnat upp (det har det säkert också) och känns allmänt "tungt".
    Häromkvällen så kollade jag med en spegel och då såg jag att blodådrorna längst in längst ner på vä inre blygdläpp står ut lite grann. Inte så mycket, men nog för att se vart blodkärlen går. Ser ut lite liknande på hö blygdläpp men inte lika mycket.

    Nån som varit med om det? Kan det vara åderbråck eller är det större chans att det "bara" är svullet?
    Kan man ha sex trots att man är så svullen eller är det bättre att låta bli?
    Har inte velat ha sex senaste veckorna då jag inte vet om det gör det värre. Dessutom är inte sexlusten direkt på topp med den här svullnaden... Rynkar på näsan

    Kan man göra nåt för att svullnaden ska gå ner?

    Tänkte ta upp det nästa gång jag ska till BM men det är några veckor dit så tänkte kolla här om det är nån som haft samma och kan komma med nåt tips?

  • Svar på tråden Kan det vara åderbråck i underlivet?
  • Let it Rain

    Det kan vara åderbråck, ja. Jag fick likadant när jag var gravid mot slutet. Det försvann dock efter förlossningen.

  • lövet2

    Ja, man kan få åderbråck i underlivet. Det enda tips de brukar ge, är att man ska sova med en kudde under rumpan. Helt omöjligt tyckte jag, för då fick jag ont i ryggen och halsbränna i stället. Men ring MVC och be om råd! Du behöver inte vänta med det tills du ska dit!

  • Bubbel85

    Det kan va åderbråck ja. Jag har samma tyck neråt men ser dock inga åderbråck, är i 20+4. Pratat med bm och varit inne och mätt livmodertappen så det inte var att livmodern var för svag och inte orkade hålla emot trycket. Jag känner mest på kvällen. Underlivet känns jättesvullet och allmänt tungt. Bm trodde åderbråck, tyngdkänslan minskar om jag tar det lugnt, tex om jag haft en slappardag i soffan. Blir det bättre för dig av vila eller är det konstant?

  • Pascal
    lövet2 skrev 2018-01-27 17:43:57 följande:

    Ja, man kan få åderbråck i underlivet. Det enda tips de brukar ge, är att man ska sova med en kudde under rumpan. Helt omöjligt tyckte jag, för då fick jag ont i ryggen och halsbränna i stället. Men ring MVC och be om råd! Du behöver inte vänta med det tills du ska dit!


    Ok, det lät ju inte jätteskönt med kudde under rumpan nej x) Mmh tror faktiskt jag ska ringa BM till veckan och höra. Har ju en bit kvar och är rädd för att det ska bli värre om man inte gör nåt :/
    Bubbel85 skrev 2018-01-27 17:50:26 följande:

    Det kan va åderbråck ja. Jag har samma tyck neråt men ser dock inga åderbråck, är i 20+4. Pratat med bm och varit inne och mätt livmodertappen så det inte var att livmodern var för svag och inte orkade hålla emot trycket. Jag känner mest på kvällen. Underlivet känns jättesvullet och allmänt tungt. Bm trodde åderbråck, tyngdkänslan minskar om jag tar det lugnt, tex om jag haft en slappardag i soffan. Blir det bättre för dig av vila eller är det konstant?


    Ok då är det nog tyvärr det jag har som det verkar efter att ha kollat runt lite :/ Har precis samma tyngdkänsla som du beskriver. Ja det blir bättre när jag inte står och går lika mycket/länge. Har lite drygt en månad kvar att jobba och hoppas att det ska minska lite när jag är ledig sen på dagarna och kan vila mer och undvika att stå och gå längre stunder...

    Har ninsex trots att du är svullen eller har gör ni? Tror ni det blir värre av det? Tänker att det kanske inte är jättebra för bråcken att vara där och ?gnida? eller hur man ska förklara det ;)
  • Bubbel85
    Pascal skrev 2018-01-27 17:59:06 följande:

    Ok, det lät ju inte jätteskönt med kudde under rumpan nej x) Mmh tror faktiskt jag ska ringa BM till veckan och höra. Har ju en bit kvar och är rädd för att det ska bli värre om man inte gör nåt :/Ok då är det nog tyvärr det jag har som det verkar efter att ha kollat runt lite :/ Har precis samma tyngdkänsla som du beskriver. Ja det blir bättre när jag inte står och går lika mycket/länge. Har lite drygt en månad kvar att jobba och hoppas att det ska minska lite när jag är ledig sen på dagarna och kan vila mer och undvika att stå och gå längre stunder...

    Har ninsex trots att du är svullen eller har gör ni? Tror ni det blir värre av det? Tänker att det kanske inte är jättebra för bråcken att vara där och ?gnida? eller hur man ska förklara det ;)


    Ja vi har sex som vanligt men bara dagar det är mindre svullet. Dagar som idag när jag varit ute och åkt pulka är knappast aktuellt om man säger så, haha. Annars tror jag inte det är farligt men man är ju knappast sugen :) är det själva blygdläpparna som kännd svullna för dig eller allt? För mig är det nästan värst från utsidan av blygdläpparna och ut mot varje ben samt mellan slidmynningen och anus (shit vilket fräscht inlägg detta blev, haha).
  • Pascal
    Bubbel85 skrev 2018-01-27 18:38:49 följande:

    Ja vi har sex som vanligt men bara dagar det är mindre svullet. Dagar som idag när jag varit ute och åkt pulka är knappast aktuellt om man säger så, haha. Annars tror jag inte det är farligt men man är ju knappast sugen :) är det själva blygdläpparna som kännd svullna för dig eller allt? För mig är det nästan värst från utsidan av blygdläpparna och ut mot varje ben samt mellan slidmynningen och anus (shit vilket fräscht inlägg detta blev, haha).


    Ok. Har du också blodådror som putar utåt elr e du ?bara? svullen? Tänker mest på om man riskerar att bråcken nöts på eller inte kommer gå över sen eller nåt om man inte är nog snäll med dom haha. Jag är mest svullen på dom inre blygdläpparna ner mot mynningen och en liten bit in. Bak mot rumpan till känns det inte av just nånting. Haha ja men man måste ju förklara så alla är med xD
  • Anonym (Elin79)

    Jag fick också det under de sista veckorna av graviditeten. Tyckte att jag började känna mig öm över blygdbenet och ner framåt liksom plus att det gjorde ont när man tryckte. Kollade också m spegel och det såg verkligen hemskt ut! Men det gick bort på ett par veckor efter förlossningen.

  • Pascal
    Anonym (Elin79) skrev 2018-01-28 07:04:23 följande:

    Jag fick också det under de sista veckorna av graviditeten. Tyckte att jag började känna mig öm över blygdbenet och ner framåt liksom plus att det gjorde ont när man tryckte. Kollade också m spegel och det såg verkligen hemskt ut! Men det gick bort på ett par veckor efter förlossningen.


    Skönt att höra att det verkar gå tillbaka bara ungen kommer ut! ;)
Svar på tråden Kan det vara åderbråck i underlivet?