• Veronica161921

    Ringar?? Gifta sig, vad ska man ha??

    Hejsan jag behöver hjälp!
    Jag och min sambo väntar barn och ska gifta oss. Vi gifter oss i april men har inte köpt ringar än, asså inga ringar alls då vi aldrig förlovade oss, utan det var ett gemensamt beslut att gifta oss.


    Min fråga är måste man ha 2 ringar? Måste han också ha 2 ringar?
    Jag vill helst ha 1 ring vilket vi har tittat ut (skickar med bild på den) Kan man gravera den och bara ha den när man gifter sig? Och killen en annan ring? Eller måste båda ha två likadana typ guldringar som man graverar?

    Snälla hur gör man?
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-27 22:35
    Måste man gravera ringar över huvudtaget?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-02-16 15:33
    Hejsan vi valde att bara skaffa vanliga silver eller guldringar som vi ska gravera bröllopdatumet på
  • Svar på tråden Ringar?? Gifta sig, vad ska man ha??
  • nnnnnnnn

    Man gör precis som man vill!
    Man är lika gift utan ring på fingret som de som har 1 eller 2 ringar.

    Vanligtvis så har man väl kvinnan: 1 förlovningsring + 1 vigselring
    och mannen: 1 förlovningsring
    Det är liksom svensk tradition, båda får vid förlovningen och kvinnan får en extra vid vigseln. Men man får göra precis som man vill.

    Om ni vill ha ringar så kan man ju tänka sig olika varianter.


    Du får 1 vid vigseln (den du valt ut) och han får också en på vigseln. Vanligtvis är mannens ring inte lika prålig med stenar och så , men får gärna matcha tex vara av samma sorts guld. Du får vid 1 vigseln, han avstår. Du får 2 vid vigseln och han 1, din ena och hans matchar helt i material och utformning tex enklare slät guldring, den ringen ska givetvis även passa ihop med den andra du valt till dej själv. Ni får vars 1 ring vid vigseln och sedan får du ytterligare en ring tex när barnet fötts, eller som morgongåva efter vigseln eller när ni firar 5/10/15 år som gifta eller vad som helst...

    Grattis och lycka till med allt!
  • nnnnnnnn

    Man måste väl inte gravera ringarna, men det är en trevlig tradition tycker jag och en gravör kan sätta tex datum och era initialer i en väldigt liten ring så man kan gravera även om det känns som att det inte finns plats till det.

  • Richard1986

    Tror inte det finns någon förutbestämd regel i hur det måste vara. Jag TROR att mamma och pappa bara hade 1 vigselring var. Mamma hade en lite större guldring med små diamanter i och pappa hade en lite mindre "herr"-guldring. Båda var graverade med initialer och vigseldatum.

  • fluu

    Man får göra precis som man vill. Vi har likadana förlovningsringar(var förlovade i flera år innan vi gifte oss) , men olika vigselringar.  Jag personligen hade inte sett någon poäng med att ha en förlovningsring om vi inte förlovade oss. 


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • TigerLilySwe

    Bestäm själv. Jag har bara en ring. Förlovningsringen var i guld och den har jag gett till min ena son. Vigselringen är i titan och jag har satt i mörka diamanter. Gravyr hör ju till med datum, namn och kanske nåt annat som man vill ha med. Det är både kul att kunna se på senare och skapar ett mervärde åt ringen.

  • Kusin Krakel

    Man får göra som man vill. Som flera varit inne på är den svenska traditionen att båda har en förlovningsring, det är bara några få länder i världen där det är så.. Vid vigseln får kvinnan också en vigselring. Mannens förlov ingsring blir då en vigselring istället. Den svenska traditionen är också att förlovningsringarna är släta och att om man vill ha någpt extra har man det på vigselringen. Vi har vigselringarna på vänster hand.

  • sobrio88

    Vi är lite udda så vi skaffade halsband med matchande smycken när vi förlovade oss för fyra år sen när vi gifter oss.till sommaren så ska.vi ha matchande ringar förutom.att det är 3 stenar i min ring. Så gör som ni vill det är ni som ska trivas med ringarna ingen annan

Svar på tråden Ringar?? Gifta sig, vad ska man ha??