• Äldre 27 Jan 22:57
    9195 visningar
    10 svar
    10
    9195

    Kalas- glutenfritt, mjölkproteinfritt,jordnötter och cashewnött fritt kalas = hjälp

    Hej!

    Min dotter ska ha kalas och önskar sig kladdkaka i form av en enhörning.

    Sedan vill hon ha mini muffins och syltkakor.

    Vågar jag baka själv?

    Jag har aldrig bakat glutenfritt innan.

    Någon som har några tips för att få till detta bra?

  • Svar på tråden Kalas- glutenfritt, mjölkproteinfritt,jordnötter och cashewnött fritt kalas = hjälp
  • Äldre 27 Jan 23:00
    #1

    Fungerar det med s.k. "ren havre"?
    För då hade jag gjort denna:


    Portioner: 1 kaka, fyrkantig form (ca 23 x 23 cm) eller rund form (23-26 cm diameter)


    Tid: max 45 min


    600 g kokta svarta bönor (blötläggs i 24 timmar före kokning, låt svalna före bakning eller köp färdigkokta)
    05,-0,75 dl olja
    tex ekologisk rapsolja, kokosolja eller annan olja.
    0,75-1 dl vatten
    (eller annan vätska tex juice eller kallt kaffe)
    1/2 dl sirap (valfri sort) eller annan sötning tex socker, finrivet moget päron, mosad mogen banan, blötlagda mixade russin/plommon eller liknande
    1,5 dl havregryn (använd "ren havre" eller glutenfri mix om det ska vara glutenfritt)
    0,5 dl kakao
    1,5 tsk bakpulver


    Smaksättning om man vill tex lakritspulver, vaniljpulver, finrivet apelsinskal.


     Kokosflingor + lite olja - för att bröa formen


    Frysta hallon/valfria bär, om man vill.


    1. Sätt ugnen på 180 grader. Mixa bönorna med oljan och vattnet till en slät smet.


    2. Häll ner resten av ingredienserna. Mixa igen. Smaka av! Lägg till mer smaksättning, socker/sirap och/eller lite salt.


    3. Pensla en form med olja, och strö med lite kokosflingor, om du vill.


    4. Klicka ut smeten i formen, platta till, strö över kokos om du vill, lägga på hallon/bär om man vill ha bär på och grädda i mitten av ugnen i cirka 15 minuter. Det går inte att känna ifall kakan är klar, men 15 min räcker.

  • kela t
    Äldre 27 Jan 23:02
    #2

    Det finns en del glutenfritt i butikerna..frysta muffins..mjölk o glutenfria kolakakor..almondy fryskaka glutenfri..gräddbullar har willys som är gluten och laktosfria.. :)

  • Äldre 27 Jan 23:03
    #3

    Köper du glutenfri fin mix så kan du göra kakor och muffins lätt.

    Använd mjölkfritt smör och havremjölk/vatten bara, så funkar det för alla.




  • Äldre 27 Jan 23:04
    #4
    kela t skrev 2018-01-27 23:02:06 följande:
    Det finns en del glutenfritt i butikerna..frysta muffins..mjölk o glutenfria kolakakor..almondy fryskaka glutenfri..gräddbullar har willys som är gluten och laktosfria.. :)
    Almondy innehåller mjölk.

    Det är skillnad på laktosfritt och mjölkfritt...
  • kela t
    Äldre 27 Jan 23:10
    #5
    nnnnnnnn skrev 2018-01-27 23:04:53 följande:

    Almondy innehåller mjölk.

    Det är skillnad på laktosfritt och mjölkfritt...


    nnnnnnnn skrev 2018-01-27 23:04:53 följande:

    Almondy innehåller mjölk.

    Det är skillnad på laktosfritt och mjölkfritt...


    Ja hon får kolla på förpackningarna själv så det blir rätt.. :)
  • Äldre 27 Jan 23:14
    #6
    kela t skrev 2018-01-27 23:02:06 följande:

    Det finns en del glutenfritt i butikerna..frysta muffins..mjölk o glutenfria kolakakor..almondy fryskaka glutenfri..gräddbullar har willys som är gluten och laktosfria.. :)


    Tyvärr så innehåller almondy mjölkprotein och spår av jordnötter.
  • Äldre 30 Jan 13:12
    #7

    Du kan ju lätt göra en vanlig kladdkaka med, bara välj mjölkfritt smör och glutenfri mix och följ ditt vanliga recept. Kanske känns "min" kaka för galen? Men den är faktiskt väldigt god.

    Enklast är såklart att köpa något från glutenfria frysavdelningen. Men det kan ju vara roligt att baka själva och ganska enkelt nu när det finns så bra varor som är mjölkfria och glutenfria.

  • Äldre 9 Oct 14:26
    #8

    Tips. Beroende på hur känslig glutenintolerant gäst är kan ugnen behöva städas innan du bakar.

    Här hittar du massa recept och kan både inkludera och exkludera ingrediesner. www.allergia.se/recept/

    MatSara har också massa bra recept, tror helt fritt från vad du nämner ovan. matsara.se/

    Henne kan du chatta med ikväll om du skulle vilja ha mer tips. :) allergismart.se/chatt/sara-clarstedt-leva-med-multiallergi-i-familjen

  • Äldre 9 Oct 18:32
    #9
    Hanna789 skrev 2018-10-09 14:26:34 följande:
    Tips. Beroende på hur känslig glutenintolerant gäst är kan ugnen behöva städas innan du bakar.

    Här hittar du massa recept och kan både inkludera och exkludera ingrediesner. www.allergia.se/recept/

    MatSara har också massa bra recept, tror helt fritt från vad du nämner ovan. matsara.se/

    Henne kan du chatta med ikväll om du skulle vilja ha mer tips. :) allergismart.se/chatt/sara-clarstedt-le va-med-multiallergi-i-familjen
    Hon har antagligen bakat färdigt eftersom inlägget är från i januari...
Svar på tråden Kalas- glutenfritt, mjölkproteinfritt,jordnötter och cashewnött fritt kalas = hjälp