• alesig

    Fruktpure efter mat?

    Mina tvillingtjejer äter 1 mål gröt om dagen samt att vi nu håller på att sakta utöka till en måltid med fisk, kött, kyckling osv. Min fundering är ifall dom ska få fruktpure efter båda mat målen? Efter gröten ha dom alltid fått puré. Samt kan man mosa lite färsk frukt ibland istället för pure? Känns som färsk frukt är mer mättande än pure. Mina tjejer är väldigt mätta då dom ätit en portion gröt. Pure får dom i sig då jag bara ger några skedar var. Men färsk frukt känns mer mastigt? Tänkte så man inte trycker i dom alldeles för mycket. Eller är jag helt ute och cyklar? Hjälp mig ni kunniga ;)

  • Svar på tråden Fruktpure efter mat?
  • Carambolan

    Varför ger du fruktpuré? För att vänja dem vid söta efterrätter eller vad tänker du? Jag hade nog nöjt mig med en klick i gröten men i övrigt gett färsk frukt i bitar istället

  • Jag är bara jag

    Jag har haft egen gjord pure´ utan socker i gröten och gett frukt mellan målen. Vill de inte äta så kommer de inte äta. Glad  Fast det har aldrig inträffat med min son!

  • alesig
    Carambolan skrev 2018-01-28 14:15:56 följande:

    Varför ger du fruktpuré? För att vänja dem vid söta efterrätter eller vad tänker du? Jag hade nog nöjt mig med en klick i gröten men i övrigt gett färsk frukt i bitar istället


    Bvc sa de för att dom skulle få i sig vitaminerna samt att de tar upp järnet bättre om man ger pure.
  • Jag är bara jag
    alesig skrev 2018-01-28 14:25:31 följande:
    Bvc sa de för att dom skulle få i sig vitaminerna samt att de tar upp järnet bättre om man ger pure.
    Precis vad de sa till mig, men det ska vara utan tillsatt socker.
  • Lynxsa

    Hade haft bär i gröten och frukt efter maten. Är det inte cvitamin som hjälper till att ta upp järnet? Då funkar det utmärkt att få gnaga på en fruktbit eller en grönsaksstav före maten beroende på hur mycket tänder de har

    Köpe purer är så väldigt söta tycker jag

  • alesig
    Lynxsa skrev 2018-01-28 19:19:16 följande:

    Hade haft bär i gröten och frukt efter maten. Är det inte cvitamin som hjälper till att ta upp järnet? Då funkar det utmärkt att få gnaga på en fruktbit eller en grönsaksstav före maten beroende på hur mycket tänder de har

    Köpe purer är så väldigt söta tycker jag


    Vad ska man köpa för bär? Finns ju bara frysta men tycker dom är så sura ????
  • Anonym (:))

    Varför skulle fruktpureerna man köper på barnavdelningen vara söta??? Ingen av dem jag köpt på både burk eller klämmis innehåller något tillsatt socker.

  • Lynxsa

    Plockar egna bär och fryser in. Och ja de är sura och det är väl därför jag tycker Köpe klämisar med bara frukt är som sylt dvs väldigt sött även om det inte är tillsatt något socker.

    Hallon brukar inte vara så sura när man köper frysta. Koka kräm på hallon och äpple och ha på gröten? Vi rev päron i gröten eller mosade banan ibland.

    Yngsta dotter gnager med sina två tänder på päron och äppelbitar. Rolig sysselsättning och kliar skönt i tänderna. Hon får i sig en del på egen hand på det sättet

  • Anonym (Hmm)
    Anonym (:)) skrev 2018-01-29 14:31:41 följande:

    Varför skulle fruktpureerna man köper på barnavdelningen vara söta??? Ingen av dem jag köpt på både burk eller klämmis innehåller något tillsatt socker.


    Har funderat på detta också.
  • Anonym (Men)
    Anonym (:)) skrev 2018-01-29 14:31:41 följande:

    Varför skulle fruktpureerna man köper på barnavdelningen vara söta??? Ingen av dem jag köpt på både burk eller klämmis innehåller något tillsatt socker.


    Det är ju väldigt sött ändå. Smaka på det.
  • Anonym (:))

    Jag har smakat, tycker inte är de är söta alls. Om man nu inte tycker bananer smakar sött ????

  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Men) skrev 2018-01-29 23:07:26 följande:

    Det är ju väldigt sött ändå. Smaka på det.


    Alltså frukt är frukt. Frukt innehåller naturligt socker, det ändras inte oavsett om det är färsk frukt eller puré.
  • alesig
    Anonym (:)) skrev 2018-01-30 19:24:41 följande:

    Jag har smakat, tycker inte är de är söta alls. Om man nu inte tycker bananer smakar sött ????


    Jag tycker inte heller dom smakar sött. Samt att det inte är tillsatt socker då behöver man väl inte bekymra sig? Va jag då vet så har då ingen dött av de. De ha blivit människor av dom också. ;)
Svar på tråden Fruktpure efter mat?