• gammelget

    Är den här formen av sexköp lika illa? (främst riktat till prostitutionsmotståndare)

    Det här är en tråd främst riktad till oss som tycker att prostitution är hemskt och sexköpare är dåliga människor, men andra är givetvis välkomna att diskutera de med.

    Jag skall beskriva en ovanlig form av prostitution, som förhoppningsvis är helt okänd i Sverige. Den går till så att den prostituerade själv raggar upp sina kunder, inte på en "horgata" eller sådana ställen män söker sig till för att köpa sex, utan vanligtvis på pubar eller hotellbarer.

    Kvinnan letar upp en man som sitter ensam, börjar prata med honom, flirta osv. utan att berätta att hon säljer sex. Först när hon har mannen ordentligt på kroken berättar hon att det kommer att kosta honom pengar.

    Jag känner till några få som köpt sex på det viset, och de är (absolut) inte några typer som köper sex annars.

    Nu kan jag ju ha en viss förståelse för bägge parter, torsken blir väldigt kåt och tappar omdömet, och den prostituerade löper väldigt liten risk att drabbas av en obehaglig, våldsam kund (sådana söker själva upp prostituerade).

    Vad jag inte fattar är dock hur torsken tänker. Är man en medelålders gubbe som inte ser mycket ut för världen, och det kommer fram en exceptionellt attraktiv (alla fall av det här jag hört om har varit en väldigt attraktiv prostituerad) yngre kvinna och flirtar med en, skrattar åt ens dåliga vitsar och verkar jätteförtjust i en så borde man inte då fatta att det här är något med detta som inte stämmer riktigt?

    a) Är den här typen av sexköp lika fel av torsken som vanliga sexköp? (Någonstans tycker jag att det är förmildrande även om det fortfarande är fel)

    b) Borde en vanlig, oattraktiv medelålders man direkt fatta att det är något lurt om han blir uppvaktad av en yngre, väldigt attraktiv kvinna, så att det inte går så långt som till sexköp?

  • Svar på tråden Är den här formen av sexköp lika illa? (främst riktat till prostitutionsmotståndare)
  • Anonym (P)
    gammelget skrev 2018-01-28 14:42:56 följande:

    a) Är den här typen av sexköp lika fel av torsken som vanliga sexköp? (Någonstans tycker jag att det är förmildrande även om det fortfarande är fel)

    b) Borde en vanlig, oattraktiv medelålders man direkt fatta att det är något lurt om han blir uppvaktad av en yngre, väldigt attraktiv kvinna, så att det inte går så långt som till sexköp?


    A) Kan tycka att "lika fel" är rätt irrelevant om det är "tillräckligt fel". Och jag anser att det fortfarande är tillräckligt fel.

    B) Nja, det tycker jag inte. Tror majoriteten av den gruooen du beskriver aldrig kommer hamna i den situationen, skulle det mot förmodan hända - mys i uppmärksamheten om det känns bra, känns det olustigt så var avvisande direkt. Som med all annan mänsklig kontakt typ. Och vaddå "så att det inte går så långt som till sexköp", som att han inte kan hejda sig. Samma dåliga ursäkt som otrogna människor ibland använder sig av. Man gör ett aktivt val där.
  • Meriall

    Känns ju supertaskigt mot stackars killen som trodde att en tjej var intresserad på riktigt och så var det så... kan ju sänka någons självförtroende rejält.

  • Anonym (B))
    Jag känner till några få som köpt sex på det viset, och de är (absolut) inte några typer som köper sex annars.

    Alltså de är precis som alla andra sexköpare, dvs de är typer om köper sex. Finns inget förmildrande, det är ett ganska stort steg att sitta på en pub och bli uppraggad, till att bestämma sig för att lämna puben och betala för ett ligg. 
Svar på tråden Är den här formen av sexköp lika illa? (främst riktat till prostitutionsmotståndare)