• mam12
    Äldre 28 Jan 19:20
    3925 visningar
    17 svar
    17
    3925

    Jag vill skiljas från pappan till min 9månaders son!!!

    På 7 månader har jag inte känt nått för min kille. Vi har en son på 9månader och sen han kom har jag bara fokuserat på honom. Jag har pratat med min kille om att kanske bli särbos Men jag tror till 100% att vårat förhållande kommer ta slut då han hotar om att våran son skall bo hos honom och sånt accepterar jag inte! Sen kan han inte förstå att vi inte har det bra?? Vi har kanske haft sex högst 10gånger sen jag blev gravid.... och jag vill inte att han tar på mig,kysser mig eller håller om mig längre, jag blir så äcklad! Vi hittar aldrig på något tillsamman och våra dagar ihop är att han spelar dator och jag städar,lagar mat och tar hand om våran son. Han hjälper knappt till här hemma och det stör jag mig på också...

    dumt nog har jag fått tillbaka känslorna får mitt ex, det tog slut för 5år sedan men NU jag känslorna kommit tillbaka. Vi pratar lite då och då och han känner samma som mig.. jag mår dåligt över att jag känner såhär men vad ska man göra? Jag har INGA känslor för min kille(barnets pappa) ????????

    Just nu söker jag lägenhet i smyg!

    kommer pappan till barnet kunna få vårdnaden för vårt barn? Kommer han kunna ?ta? barnet ifrån mig? VEM KOMMER HA VÅRDNADEN NÄR JAG FLYTTAR?? Och tycker ni jag är dum som fått känslor för ex?et.. är så rädd att han bara ska ta min son ifrån mig.. jag kommer aldrig klara mig utan han. Tacksam för svar och stöd??

    // Sofia

  • Svar på tråden Jag vill skiljas från pappan till min 9månaders son!!!
  • Äldre 28 Jan 19:25
    #1

    Hur gammal är du? 

    En relation kräver lite arbete. Man ger inte bara upp och lämnar för att man inte får som man vill. Särskilt inte när det är ett barn inblandat.

    Och vad menar du med "sånt accepterar jag inte"? Du menar alltså att barnet SKA bo hos dig? Varför ska pappan acceptera "sånt"?

  • Äldre 28 Jan 19:28
    #2

    Varför skulle ni inte få delad vårdnad som nästan alla andra? Har du gjort något som gör dig olämplig som mamma?

  • Äldre 28 Jan 19:29
    #3

    Gemensam vårdnad heter det för övrigt..

  • mam12
    Äldre 28 Jan 19:35
    #4
    -1

    jag är 23år och har försökt med allt!!!

    Man säger inte att man ska bara ta barnet från barnets mamma?? Det är helt sjukt tycker jag. Jag menar inte att barnet bara ska bo hos mig, MEN jag fick förklarat av BVC att mamman har rätt att ha barnet upp till 3år. Sen Jan man börja med varannan vecka. Självklart låter jag pappan få ha sonen nån dag och han får även hälsa på. Ett barn ska vara hos någon som han känner sig trygg hos och det blir ju mig eftersom jag fött honom och vart mammaledig med i snart 9månader.

  • Anonym (Anna)
    Äldre 28 Jan 19:35
    #5

    Första tiden med en bebis är omvälvande och jag vågar påstå att majoriteten av par genomgår en mer eller mindre kris. Sömnbrist, upp och nervänt liv och irritation över hushållsysslors fördelning är liksom vardagsmat. Det är tufft! Det blir bättre! Mellan mig och min sambo var det stendött känslomässigt under föräldraledigheten, vi visste det båda två men var trygga i att förhållandet fick va på paus en stund för vi hade annat att prioritera. Nu har vi det jättehärligt igen. Jag vill egentligen bara råda dig att inte göra något förhastat. Jag förstår att om känslorna svalnat så har de men ändå, ta det lite lugnt och gör inget förhastat. Om ni går i sär kommer ni troligen få delad vårdnad så fort barnet är redo för det. Är du redo att framöver bara träffa ditt barn varannan vecka? Var helt säker på ditt beslut. Lycka till!

  • mam12
    Äldre 28 Jan 19:36
    #6
    Tecum skrev 2018-01-28 19:28:05 följande:

    Varför skulle ni inte få delad vårdnad som nästan alla andra? Har du gjort något som gör dig olämplig som mamma?


    Nej! Jag har inte gjort något olämpligt!

    Jag blir bara så rådd när han säger att han ska ta vårt barn.
  • Anonym (åååå)
    Äldre 28 Jan 19:41
    #7

    TS, det är supervanligt att känslorna kan ändras när man ha fullt upp med en bebis. Hela livet blir ju annorlunda, inte bara för dig men för pappan också. Ni bör gå i parterapi för att kunna prata om det här. Det kan hända att ni skiljer er, absolut, men just nu låter du bara som att du är uppe i varv och du skriver ju själv att allt ditt fokus har varit på sonen sedan han föddes. Det är lätt att tappa bort parrelationen då men många kan hitta den igen, men man kan behöva hjälp.

    att du tror att du är kär i ditt ex igen (jag jag skriver tror), kan ha med samma omvälvningar att göra. Man är helt enkelt inte riktigt sig själv när man är i ditt läge. Låter mer på dig som att du vill fly och då tror du att ditt ex skulle vara lösningen. Det är sällan det. 
    Oavsett vad som sker, ta det lugnt! Ingen, allra minst du själv, blir lycklig av att kasta sig ut och in mellan olika relationer, speciellt som du har allt fokus på en liten bebis. 

  • Äldre 28 Jan 19:41
    #8
    mam12 skrev 2018-01-28 19:36:39 följande:
    Nej! Jag har inte gjort något olämpligt!
    Jag blir bara så rådd när han säger att han ska ta vårt barn.
    Det är en bluff för att skrämma dig att stanna.
  • Anonym (åååå)
    Äldre 28 Jan 19:42
    #9
    mam12 skrev 2018-01-28 19:35:06 följande:

    jag är 23år och har försökt med allt!!!

    Man säger inte att man ska bara ta barnet från barnets mamma?? Det är helt sjukt tycker jag. Jag menar inte att barnet bara ska bo hos mig, MEN jag fick förklarat av BVC att mamman har rätt att ha barnet upp till 3år. Sen Jan man börja med varannan vecka. Självklart låter jag pappan få ha sonen nån dag och han får även hälsa på. Ett barn ska vara hos någon som han känner sig trygg hos och det blir ju mig eftersom jag fött honom och vart mammaledig med i snart 9månader.


    Fast han kanske tror du ska ta barnet från dess pappa?

    Det är väl en reaktion från honom. Ni måste kommunicera och det låter som om ni behöver hjälp med det 
  • Anonym (Anna)
    Äldre 28 Jan 19:45
    #10
    mam12 skrev 2018-01-28 19:36:39 följande:

    Nej! Jag har inte gjort något olämpligt!

    Jag blir bara så rådd när han säger att han ska ta vårt barn.


    Du tror inte att han säger så i ren panik? Du gör ju samma sak, hotar att ta sonen från honom. Du har ju redan kollat upp att du kan ha egen vårdnad till sonen är några år och pappan får bara ha honom då och då och hälsa på. Det gör ont! Vänd på situationen. Han är säkert ännu mer vettskrämd än dig eftersom det är du som sitter på vetorätten som mamma.
  • Äldre 28 Jan 19:59
    #11
    +1
    mam12 skrev 2018-01-28 19:35:06 följande:

    jag är 23år och har försökt med allt!!!

    Man säger inte att man ska bara ta barnet från barnets mamma?? Det är helt sjukt tycker jag. Jag menar inte att barnet bara ska bo hos mig, MEN jag fick förklarat av BVC att mamman har rätt att ha barnet upp till 3år. Sen Jan man börja med varannan vecka. Självklart låter jag pappan få ha sonen nån dag och han får även hälsa på. Ett barn ska vara hos någon som han känner sig trygg hos och det blir ju mig eftersom jag fött honom och vart mammaledig med i snart 9månader.


    Vadå en mamma har rätt att ha barnet till yada yada yada? Det enda som någon någonsin kommer att bry sig om är BARNETS rättigheter och det borde du också göra.

    Hur som. Att du känner som du känner är inte särskilt ovanligt. Som ovanstående skriver så går de allra flesta föräldrar igenom exakt samma saker som ni gör och relationen ställs upp och ned. Att du springer till ditt ex och gnäller är inte rättfärdigat. Den du borde prata med är ditt barns pappa. 

    Är så trött på människor som tror att en relation ständigt är rosa moln och såpbubblor. Det krävs ett jävla anamma för att en relation ska fungera.

    När min son föddes så var jag 22 år, min man var 27. Ingen av oss hade jobb och vi bodde i en lägenhet om 17kvm med trinettkök. Gissa om det skakade om vår relation?! Det var inte enkelt eftersom att ingen av oss någonsin kunde stänga in oss någon annanstans en i badrummet. 

    Det har nu gått sex år och vi håller fortfarande ihop men det krävdes och krävs fortfarande att vi båda aktivt deltar i relationen och löser de eventuella olikheter och problem som uppstår längs vägen. 
  • Anonym (C)
    Äldre 28 Jan 20:12
    #12

    Ts jag kände som du känner och jag stannade pga att alla så att det skulle gå över. Det gick inte över och vi separerade 4 år senare. Idag ligger vi i vårdnadstvist då relationen mellan oss blev mer och mer infekterad för varje månad som vi försökte stå ut. Allt för barnets skull. Om du tror att det bästa är att bli särbos/ta en paus, gör det. Vad gäller vårnaden så blir den delad om ni inte tar det till rätten, så du behöver inte oroa dig. Han säger nog det i ren desperation skulle jag tro.

    Lycka till!

  • Anonym (ös)
    Äldre 28 Jan 20:24
    #13

    gå till familjerådgivningen.
    Det krisar för nästan alla par när första barnet kommer och man ska försöka finna sig tillrätta,

  • Äldre 28 Jan 20:29
    #14
    +1
    Anonym (C) skrev 2018-01-28 20:12:38 följande:

    Ts jag kände som du känner och jag stannade pga att alla så att det skulle gå över. Det gick inte över och vi separerade 4 år senare. Idag ligger vi i vårdnadstvist då relationen mellan oss blev mer och mer infekterad för varje månad som vi försökte stå ut. Allt för barnets skull. Om du tror att det bästa är att bli särbos/ta en paus, gör det. Vad gäller vårnaden så blir den delad om ni inte tar det till rätten, så du behöver inte oroa dig. Han säger nog det i ren desperation skulle jag tro.

    Lycka till!


    Att stanna innebär inte att man bara ska stå och trampa på samma plats och tro att det hela bara passerar med tiden.

    Återigen, man måste ju ta itu med problemen när de uppstår och ha förståelse för varandras omställning i livet. Att få ett barn innebär en enorm omställning för båda två och det är ingenting som man kan förbereda sig på eller öva inför..

    Givetvis ska man skiljas eller bli särbos om man kommer fram till att det är det bästa. Men när ett barn är med i bilden så anser jag att det är varje förälders plikt att försöka göra allt innan man tar det beslutet.

    Att dessutom gå bakom ryggen på sin partner och gnälla hos sitt ex är absolut inte okej. Jag undrar vad TS känt som pappan till barnet gjorde detsamma.
  • Äldre 28 Jan 20:44
    #15
    +1

    Innan man beslutar sig för en separation/skilsmässa kan man fundera på några saker:

    Har jag gjort allt jag kan för att rädda mitt förhållande?
    Detta kan vara exempelvis familjerådgivning, läsa böcker om relationer och/eller prata med någon som haft ett långt förhållande (för att ge några exempel). Och inte minst fokusera på sin EGNA roll i de problem man har i en relation. Det är ju lätt att man fokuserar på vad partnern gör för fel men i stället ska man fundera på vad man själv har för roll i det hela. Man kan bara förändra sig själv. 

    Hur var relationen när den var som bäst?
    När gick det fel och varför gick det fel?
    Är det värt att separera på grund av det vi bråkar om?
    Om jag fick välja, vad skulle jag då mest av allt vilja?
    Vad förlorar du på er relation?
    Om det finns en lösning, är jag då villig att anstränga mig för att lösa det?

    En gyllene regel att fundera över då man vill skiljas är också om man har "dispyter" som inte är uppklarade mellan varandra. Om man fortfarande känner ilska, hat, sorg eller förakt så kommer hela skilsmässan/separationen förstöra ytterligare för båda två och inte minst för gemensamma barn. Man bör kunna se varandra i ögonen utan att känna något av ovanstående. Känner man så då finns det fortfarande känslor involverat i relationen.

    Man ska ju också tänka på att när det är barn med i bilden så måste man utveckla en ny relation med den man skiljer sig ifrån. Även om man inte är ett par så tvingas man ju ha en relation en lång tid framöver. Det går inte om man fortfarande har problem.

    Med detta sagt så borde man lösa alla problem innan man bestämmer sig för att separera och inte separera under tiden problemen finns.

    Nåväl, det är bara mina åsikter.

  • Äldre 28 Jan 22:27
    #16
    Rumpelstiltskins skrev 2018-01-28 20:44:27 följande:

    Innan man beslutar sig för en separation/skilsmässa kan man fundera på några saker:

    Har jag gjort allt jag kan för att rädda mitt förhållande?

    Detta kan vara exempelvis familjerådgivning, läsa böcker om relationer och/eller prata med någon som haft ett långt förhållande (för att ge några exempel). Och inte minst fokusera på sin EGNA roll i de problem man har i en relation. Det är ju lätt att man fokuserar på vad partnern gör för fel men i stället ska man fundera på vad man själv har för roll i det hela. Man kan bara förändra sig själv. 

    Hur var relationen när den var som bäst?

    När gick det fel och varför gick det fel?

    Är det värt att separera på grund av det vi bråkar om?

    Om jag fick välja, vad skulle jag då mest av allt vilja?

    Vad förlorar du på er relation?

    Om det finns en lösning, är jag då villig att anstränga mig för att lösa det?

    En gyllene regel att fundera över då man vill skiljas är också om man har "dispyter" som inte är uppklarade mellan varandra. Om man fortfarande känner ilska, hat, sorg eller förakt så kommer hela skilsmässan/separationen förstöra ytterligare för båda två och inte minst för gemensamma barn. Man bör kunna se varandra i ögonen utan att känna något av ovanstående. Känner man så då finns det fortfarande känslor involverat i relationen.

    Man ska ju också tänka på att när det är barn med i bilden så måste man utveckla en ny relation med den man skiljer sig ifrån. Även om man inte är ett par så tvingas man ju ha en relation en lång tid framöver. Det går inte om man fortfarande har problem.

    Med detta sagt så borde man lösa alla problem innan man bestämmer sig för att separera och inte separera under tiden problemen finns.

    Nåväl, det är bara mina åsikter.


    Så bra skrivet!
  • Äldre 28 Jan 23:07
    #17
    Rumpelstiltskins skrev 2018-01-28 20:44:27 följande:

    Innan man beslutar sig för en separation/skilsmässa kan man fundera på några saker:

    Har jag gjort allt jag kan för att rädda mitt förhållande?
    Detta kan vara exempelvis familjerådgivning, läsa böcker om relationer och/eller prata med någon som haft ett långt förhållande (för att ge några exempel). Och inte minst fokusera på sin EGNA roll i de problem man har i en relation. Det är ju lätt att man fokuserar på vad partnern gör för fel men i stället ska man fundera på vad man själv har för roll i det hela. Man kan bara förändra sig själv. 

    Hur var relationen när den var som bäst?
    När gick det fel och varför gick det fel?
    Är det värt att separera på grund av det vi bråkar om?
    Om jag fick välja, vad skulle jag då mest av allt vilja?
    Vad förlorar du på er relation?
    Om det finns en lösning, är jag då villig att anstränga mig för att lösa det?

    En gyllene regel att fundera över då man vill skiljas är också om man har "dispyter" som inte är uppklarade mellan varandra. Om man fortfarande känner ilska, hat, sorg eller förakt så kommer hela skilsmässan/separationen förstöra ytterligare för båda två och inte minst för gemensamma barn. Man bör kunna se varandra i ögonen utan att känna något av ovanstående. Känner man så då finns det fortfarande känslor involverat i relationen.

    Man ska ju också tänka på att när det är barn med i bilden så måste man utveckla en ny relation med den man skiljer sig ifrån. Även om man inte är ett par så tvingas man ju ha en relation en lång tid framöver. Det går inte om man fortfarande har problem.

    Med detta sagt så borde man lösa alla problem innan man bestämmer sig för att separera och inte separera under tiden problemen finns.

    Nåväl, det är bara mina åsikter.


    Detta måste vara det vettigaste och sannaste jag har läst om relationsproblem.
Svar på tråden Jag vill skiljas från pappan till min 9månaders son!!!