• Neysie

    Sjukskriven halvtid, hur lägga schemat?

    Jag jobbar just nu heltid i hemtjänst och är gravid i v 26. Har börjat få riktigt jobbigt med foglossning och känning av ischias så ska till läkare i veckan och förhoppningsvis bli sjukskriven 50%.

    Jag jobbar raka veckor, varannan vecka kväll och varannan dag. Helst skulle jag vilja jobba 3 dagar i veckan och vara sjukskriven 2 men en kompis sa nu att FK hellre vill att man kortar ner arbetsdagarna så att jag jobbar 4 av 8h tex. Jag tror inte min chef heller skulle föredra kortare dagar med tanke på schemaläggningen...

    Är det någon som har erfarenhet av detta!?

  • Svar på tråden Sjukskriven halvtid, hur lägga schemat?
  • Almina

    Försäkringskassan brukar mena att om man orkar jobba ett helt pass, så har man inte nedsatt arbetsförmåga. Så de kan neka dig ersättning. Om du blir sjukskriven kan du ju alltid ringa Försäkeingskassan och fråga, men gör det i så fall innan du ber om ett sånt schema. Schemaläggningen får din chef se till att ordna ändå.

  • Kantorskan

    Det vanligaste är att jobba halva dagar, men om du och doktorn kan komma överens om att något annat är bättre för din hälsa, så kan doktorn skriva det på övriga upplysningar. Då kanske FK kan ta ställning till ett alternativ. Jag är för närvarande deltidssjukskriven och när jag en period jobbade 25% fick doktorn igenom att jag jobbade ca 3 Tim 3 dagar. Men nu jobbar jag 50% 4 timmar/dag.

  • Crazzy

    Ja FK försöker allt som oftast kräva att du ska jobba halvdagar (det ska din arbetsgivare bara rätta sig efter), jag pratade dock med min läkare som skrev specifikt att det går bra att jag jobbar 2.5 dag istället för 5 halvdagar. För mig var det absolut bäst att jobba 2.5 dag, dels pga restiden men även eftersom det jag skulle göra på jobbet FANNS bara på måndag och tisdagar.

    Så prata med läkaren, men din arbetsgivare ska rätta sig efter ditt behov av att jobba halvdagar pga sjukdom.

  • Glinda från Oz

    Vad din chef tycker spelar ingen roll, reglerna är fruktansvärt fyrkantiga. Vill du lägga upp det på något annat sätt än att jobba 4 timmar/dag måste du ha ett läkarintyg som ger en medicinsk förklaring till varför det är bäst för dig att jobba så, sedan ska FK godkänna det. De tar ingen hänsyn till vad som är praktiskt, rimligt eller vad du och din chef tycker.

  • Neysie

    Självklart rättar jag mig efter vad FK tycker. Har aldrig varit deltidssjukskriven förut så jag har ingen aning om hur det funkar.

  • Anonym (Ha)

    Precis som flera skriver handlar det om VAD den sjukskrivande läkaren skriver i sjukintygen till f-kassan. Jag blev sjukskriven vid min första graviditet, först på 50%, frågade då F-kassan om det fick bra att jobba 5 h/dag o sedan få 1 dag helt ledig relaterat till min anledning. Detta tyckte inte handläggaren på f-kassan lät orimligt på ngt vis men bad mig ringa läkaren så hon komplettera intyget med uppgifter om varför detta skulle va till fördel för mig. När jag senare de sista veckorna endast jobbade 25% fick jag på samma sätt godkänt att bli ledig 2 dagar o därmed jobba 3-3.5h de övriga 3 dagarna. Inga problem för mig iaf, men kan nig skilja lite tyvärr.

  • Anonym (Fk)

    Försäkringskassan var väldigt noga med att jag arbetade halva dagar mån-fred när jag var sjukskriven 50%. Läkaren kan skriva ett intyg att det kan gynna mig som sjukskriven att arbeta annorlunda men det är inte alls säkert att FK godkänner det. De tycker oftast att om jag kan arbeta heldagar vissa dagar så kan jag lika gärna arbeta min ordinarie arbetstid.

  • micromat

    Det är bara i särskilda fall som fk godkänner att man jobbar 2,5/ 5 dagar.

    Lägg 4h per arbetsdag. Dvs ska du jobba 5dagar så ska jobba 4h×5.

  • ssa123

    Först och främst är det väldigt svårt att få igenom en sjukskrivning pga foglossning ryggvärk mm vid graviditet.

    Om du har tur och FK godtar det, ta direkt kontakt med din handläggare och förklara situationen.

    Jag har varit deltidsjukskriven efter operation vid två tillfällen. Min uppfattning är att allt hänger på vilken handläggare man får

  • Anonym (sjuk)

    Hej! Reglerna verkar otroligt röriga. Är själv sjukskriven 50% av min tjänst som är på 80%. När jag pratade med Försäkringskassan skulle jag minska min ordinarie arbetstid med hälften. Har en ledig dag i veckan, så hoppas att det blir rätt nu. Är helt orolig att det ska bli fel.

    Det är en hel vetenskap att vara sjukskriven....

    Föelåt för trådkap!

Svar på tråden Sjukskriven halvtid, hur lägga schemat?