• Hundälskaren1

    Är min hund kräsen med toaplats?

    Hej igen!

    Älskar detta forum! Så fort jjag inte förstår något med min hunds beteenden får jag alltid så fin respons från er och blir en bättre och bättre matte! Tack för det!

    Den senaste tidens problem är att min hund väntar i evigheter på att göra sina behov. Hon äter jättebra (och jättedyr) mat i regelbundna tider. Vi går ut 2-3 timmar om dagen och hon sover jättebra. Däremot när vi är ute och går är det som om hon inte hittar den "perfekta platsen".

    Tidigare kunde hon gå till första stolpe och kissa och andra stolpen och bajsa och resten av prommenaden blev motion och allmänt sniffande. Jag har en mops och när hon "gör sig redo" snurrar hon runt på platsen och sen sätter sig ner och gör det hon ska, men senaste tiden har hon snurrat runt, satt sig ner i kiss eller bajsposition och sen ställt sig upp igen utan att göra någonting. Ni vet juhurhundarser utnär de ska bajsa liksom... hon sätter dig ner i den positionen och så ser man hur bajshåletbörjar vidgas och sen ställerhon sig igen. Jag fortsätter gå och hon gör alltid det hon ska tillslut, men det kan ta år och dagar för att det är som att platsen aldrig känns helt rätt... detta är framförallt störande när man ska ta kvällskissen innan vi somnar, och hon gör så. Kvällskissen gick oftast på 5-10 min bara för att säkra systemet innan hon sommar liksom, men nu kan den ta en timma. Jag vill ju inte gå in när hon satt sig för att bajsa en gång, för hon är ju bajsnödig...

    Jag behöver hjälp!! Är hon bortskämd? Stressad? Gör jag fel som ägare? Tips? Erfarenheter? Hjälp!!

  • Svar på tråden Är min hund kräsen med toaplats?
  • Alessia

    Nu har du ju en tik, men jag har varit med om liknande med hanhund och den gången var det prostatakörteln som var krånglade och det gjorde ont att bajsa. 
    Det är ju svårligen prostatan på din tik, men något gör kanske ont??? Fistel eller polyp??
    Veterinärkoll är på sin plats tycker jag.

  • Dexter dot com

    Skulle absolut kolla upp henne hos vet om det är tex smärta i ryggen/tarm mm  som gör att hon inte kan "krysta" klart.

  • Kerubmamman

    Ja, ni borde diskutera med veterinären om det kan var annat än urinvägsinfektion.
    men ibland kan de bara får för sig saker också. Att det är för kallt/blött nu på vintern osv. Min hane _ska_ bajsa högt uppe i snödrivorna vilket gör att det kan ta lääänge innan han hittar ett bra ställe att balansera på.
    När löpte hon senast? Verkar hon vara på sin vakt och inte tror sig bajsa? Är det likadant oavsett om ni går hemma på området eller på nya ställen?


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (popo)

    Du fick bra tips ovanför om att kolla upp hunden ! 
    Det jag tänker p[å är att det kan vara så att kanske är en ny hund som gör sina behov på samma plats och att hunden då känner att den inte hittar rät !"ställe att utföra sitt behov på. Testa byta skit ställe.

    Du ska absolut inte fortsätta att gå när hunden gör sitt behov ! 
    Faktum är att när dom levde i flock..en gång i tiden.. Så har dom ALLTID någon som vaktar deras rygg när dom bajsar. Det för att inget rovdjur ska kunna anfalla dom helt oskyddade när dom står i skit ställningen. SÅ det jag gör med min hund är att låta henne snurra. Står jag helt still och tyst så hittar hon snabbare plats. O så står jag 5 meter framför henne och visar att jag kollar åt de håll som hon inte kan titta åt ! 

    När hunden försöker skita och det inte kommer något så kan det vara för att den är för hård i magen ! Då måste du anpassa maten bättre så att hunden inte behöver vara hård. Spelar ingen roll om maten är dyr, bara hunden gillar det och att det inte är farligt för den! Jag blandar t ex halv matskål doggy foder och resten riven falukorv eller äggula, tonfisk i vatten eller annat gott. 

    Hoppas allt löser sig !

Svar på tråden Är min hund kräsen med toaplats?